נא להכיר: אלה האנשים שאוחזים בעתידו של נוחי דנקנר

נציגי גילעד הוותיקה, אקסלנס והראל עשויים לחרוץ את גורלה של אי.די.בי אחזקות

עתידו העסקי של נוחי דנקנר, לאורך שנים איש העסקים החזק במשק, תלוי בימים אלה על בלימה. החזקתו המשמעותית ביותר, אי.די.בי אחזקות, מקדמת במרץ מגעים לניסוח הסדר חוב מול נציגות מחזיקי האג"ח שלה, כשלחברה חוב שעולה על 2 מיליארד שקל ופחות מ-190 מיליון שקל במזומן.

בצל המגעים הנמרצים בין הצדדים, שנמשכים גם היום, נראה שחברי הנציגות ודנקנר עצמו מגיעים בימים האחרונים לישורת האחרונה - בה יידרשו לקבל את ההחלטות הקשות: להתפשר על הסכם או ללכת ראש בראש.

כידוע, עד לפני שנתיים-שלוש מצבו של דנקנר היה שונה בתכלית. באמצע 2002 הוא ביצע רכישה אמיצה וממונפת של השליטה בקונצרן אי.די.בי. את הרכישה המשמעותית הזו, שמיצבה אותו כאחד מאנשי העסקים החזקים במשק, הוא קידם בשיאה של תקופת פסימיות ומיתון. יציאתו של המשק מהמיתון בשנים שבאו לאחר מכן בישרה גם על השנים הטובות ביותר של דנקנר.

גם למשבר הכלכלי החריף שהגיע בהמשך, בסוף 2008 ותחילת 2009, הוא הגיע יחסית מוכן. אבל בהסתכלות לאחור מתברר שהמשבר הזה היה בסופו של דבר כבד מדי על החוב האדיר שאי.די.בי לקחה על עצמה עד אז, ובמידה רבה בגלל החוב שלקחה על עצמה לאחר מכן.

כך נקלע דנקנר בסופו של דבר למשא-ומתן על הסדר חוב באי.די.בי אחזקות , כשבמקביל, גם בחברה-הבת אי.די.בי פתוח המצב רחוק מלהיות רגוע ובעלי האג"ח מנסים לכפות עליו הסדר חוב גם שם. אבל המשוכה הראשונה שממתינה לו היא כאמור המו"מ עם נציגי אי.די.בי אחזקות, ושם ניצבים כעת שלושה אנשים שבמידה רבה מחזיקים בידיהם את המפתח לעתידו העסקי.

יואב ערמוני - מוביל את הקו הלוחמני

יואב ערמוני, שעדיין מקפיד לשרת במילואים (בדרגת סא"ל), ניהל בעבר את העסקים והתפעול בכמה מקרנות הפנסיה הוותיקות שהולאמו על ידי המדינה ב-2003 ומוכרות מאז כחלק מקרנות הפנסיה שבהסדר - "עמיתים". את תפקידו הנוכחי בגילעד הוותיקה הוא החל בנובמבר 2008, וזו לו ההתנסות הראשונה כדמות מפתח החשופה לציבור באחד מהאירועים המרכזיים בשוק ההון.

קרן גילעד הוותיקה היא עוף מוזר בהשוואה לגופים מוסדיים אחרים שבלטו עד כה בהסדרי החוב הגדולים, ולרוב, כמו ערמוני עצמו, היא נמצאת בשולי שוק ההון ולא זוכה לכותרות רבות. הקרן הוקמה ב-1959 והשליטה בה נמצאת בידי עמיתיה. מדובר בקרן ותיקה מאוזנת שבה מנוהלים נכסים בהיקף של כ-8 מיליארד שקל.

בראיון שנתן ל"גלובס" עם תחילת המגעים אמר ערמוני: "יש לנו עניין עם בעל חוב בעייתי שלא רוצה להכיר במצבו". הוא הוסיף כי "אנו פה כדי לעשות הסדר שונה - לא כזה שרק נחתום עליו ונמצא עצמנו בעוד שלשו שנים צריכים הסדר חדש".

על רקע האמירות הללו, בשוק מעריכים כי ערמוני מוביל את הקו הלוחמני נגד דנקנר, כשהוא מצפה להזרמת מזומנים משמעותית יותר מצד בעלי השליטה באי.די.בי אחזקות. זהו נושא שהוא מתעקש עליו, לצד חבריו לנציגות. בישיבת מחזיקי האג"ח האחרונה, בלט ערמוני כשעדכן את יתר מחזיקי האג"ח על המתרחש במו"מ.

יואב ערמוני / צילום: איל יצהר
 יואב ערמוני / צילום: איל יצהר

עוזי דנינו - מקורב ליצחק תשובה

עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס, הצטרף באופן אישי למו"מ המתארך עם דנקנר, כשהוא בא עם מוטיבציה ברורה "לקדם את העניינים", על רקע חוסר שביעות רצון מצדו לגבי אופן התקדמות המגעים. בשבועות שעברו מאז הצטרף למו"מ הוא גילה את הקושי האדיר שטמון בסיפור של אי.די.בי ובעל השליטה בה, תוך שלפי הערכות בשוק הוא הגורם הפחות לוחמני במשולש שמרכיב את נציגות מחזיקי האג"ח בחברה.

דנינו הוא בנקאי ותיק עם קריירה ארוכה ומוצלחת בבנק מזרחי-טפחות. במחצית 2011 הוא הצטרף לקבוצת דלק כיו"ר בית ההשקעות אקסלנס כנציגו של יצחק תשובה - בעל השליטה בהפניקס שהיא החברה האם של בית ההשקעות. תשובה בעצמו הוביל כידוע הסדר חוב בולט בדלק נדל"ן שבשליטתו, שם ספג ציבור המשקיעים תספורת משמעותית.

בשוק היו מי שראו במינויו של דנינו סימן מכיוון תשובה למעורבות ישירה של קבוצת דלק בבית ההשקעות, ולא רק באמצעות הפניקס. באמצע 2012, לאחר כשנה כיו"ר אקסלנס, נכנס דנינו לתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות. בהקשר זה נדגיש כי הפניקס נמנית על נציגות האג"ח הלוחמנית בחברה-הבת, אי.די.בי פתוח, והאינטרסים שלה לא בהכרח מתיישרים עם אלו של אקסלנס. אגב, בשנים 2004-2010 דנינו היה חבר בדירקטוריון גילעד הוותיקה ובוועדת ההשקעות שלה.

עוזי דנינו / צילום: איל יצהר
 עוזי דנינו / צילום: איל יצהר

יוני שר - מומחה להסדרי חוב

יוני שר הפך בשנים האחרונות לדמות מוכרת בכמה מהסדרי החוב המרכזיים שהיו בשוק ההון הישראלי. בדומה למעורבותו בנציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות, הוא היה בעבר חלק מהמו"מ על הסדרי חוב נוספים בחברות כגון דלק נדל"ן ולנדמארק. המעורבות של שר נובעת מתפקידו כספק חיצוני של שירותי מיקור חוץ לניהול המגעים להסדרי חוב לקבוצת הביטוח הראל.

את חברותו בנציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות החל שר כנציג של הראל. ואולם, לאחרונה הורתה רשות ניירות ערך להראל לצאת מהנציגות בשל חשש לפוטנציאל ניגוד עניינים, כך ששר נותר במו"מ כנציג מטעם נאמני האג"ח של החברה.

את עיקר הקריירה שלו עשה שר בבנק הפועלים, שם עבד במשך כ-25 שנים. לאורך השנים הוא התמחה בבנקאות עסקית, כאשר בשנים האחרונות כיהן בחטיבה הבינלאומית של הבנק. במסגרת זו הוא ישב בתורכיה, בשל הפעילות הבינלאומית של הפועלים שם, שבין יוזמיה היה סגן היו"ר של הבנק דאז, דני דנקנר, בן דודו של נוחי דנקנר.

שר אף שימש כיועץ בכיר למנכ"ל בנק הפועלים, צבי זיו, עד 2006. אחרי שעזב את הפועלים כיהן שר כמנכ"ל של חברה בחו"ל שעסקה בהשקעות ריאליות. החל מ-2009 הוא פועל כעצמאי ונותן שירותי ייעוץ וליווי עסקי לאנשי עסקים, תוך שבמקביל הוא מייצג את הראל בנושא של הסדרי חוב.

יוני שר
 יוני שר