הקשר האחרון עם הטייסים: "אנחנו 6 דקות מנחיתה"

(עדכון) - מהממצאים שנאספו בזירת התרסקות ה"קוברה" בדרום עולה שככל הנראה בעיה טכנית, אולי במדחף המסוק, היא שהובילה לאסון בו נהרגו שני טייסים

"אנחנו 6 דקות מנחיתה בפלמחים", כך אמר הטייס המוביל במסוק, דקות לפני שהתרסק בדרום ונהרג יחד עם חברו לטיסה. על-פי הממצאים הראשוניים, בהם בדיקת פיזור חלקי כלי הטיס בסביבת ההתרסקות, גובה הטיסה והיעדר הדיווח בקשר על בעיה, מתחזקת ההערכה כי כשל טכני, אולי תקלה באחד המדחפים של המסוק, הוא הגורם לתאונה האווירית. בימים הקרובים ימשיכו בחיל לבחון גם את הקלטות הקשר הפנימיות והקופסה השחורה בניסיון לקבוע חד-משמעית את הסיבה שהובילה להתרסקות.

דובר צה"ל מסר את שמם של קציני צה"ל אשר נהרגו הלילה בהתרסקות מסוק הקרב. הקצינים אשר נהרגו הם סגן-אלוף, נועם רון בן 49 מאורנית ורב-סרן, ארז פלקסר בן 31 מהרצליה.

במקביל, מפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל הגיע הבוקר לזירת התרסקות מסוק הקוברה סמוך לקיבוץ רבדים בדרום. אשל, שהורה מוקדם יותר על פתיחת ועדת חקירה חילית וקרקוע מערך מסוקי הקוברה עד לבירור נסיבות האירוע, בחן יחד עם הצוותים המיוחדים את הממצאים שנמצאו במקום. מי שיעמוד בראש ועדת החקירה הוא אלוף-משנה נ', שכיהן כראש יחידות הבקרה בחיל האוויר.

בעקבות האסון הוחלט לדחות גם את אירוע הפרידה לשר הביטחון אהוד ברק, שהיה אמור להתקיים הערב בבסיס פלמחים, למועד אחר.

הטייסים לא דיווחו על תקלה

מחקירה ראשונית של נסיבות התאונה עולה כי המסוק התרסק בדרכו חזרה מטיסת אימון אל בסיס פלמחים. סמוך לשעה 01:00 אבד הקשר עם המסוק, וכוחות חיל האוויר פתחו בחיפושים בשיתוף עם פיקוד העורף, המשטרה, משמר הגבול ומגן דוד אדום. סמוך לשעה 05:15 אותרו שרידי המסוק וגופות ההרוגים בשדה חיטה באזור צומת מסמיה.

המסוק נמצא מבוקע כשהוא עם גבו על הקרקע, וגופות הטייסים בין השברים. המסוק לא עלה באש, ככל הנראה בגלל שכמות הדלק שנותרה בו הייתה קטנה. על-פי ההערכות כשל טכני הוא זה שגרם להתרסקות, אך עם זאת הטייסים לא דיווחו על תקלה כלשהי במסוק.

גורם בחיל האוויר סיפר לחדשות 2 באינטרנט כי טיסת האימונים הייתה שגרתית לחלוטין, וכי המסוק שהוביל את האימון חזר לבסיס פלמחים, בעוד המסוק שהתרסק נשאר באזור לטובת טיסת אימון נוספת.