זוג מרעננה, 2 ילדים, 17 א' ש' הכנסה - לא גומרים ת'חודש

יכולת ההחזר כבר מזמן אינה מוגבלת רק להחזר המשכנתא ■ קניתם רכב משומש? עשיתם שיפוץ קטן בדירה? היכונו ל"טבעת חנק כלכלית" למשך שנים

נהוג לחשוב על יכולת ההחזר החודשי של משקי הבית כחלק היחסי מהמשכנתא המשולם מדי חודש לבנק, ולהתעלם מגורם חשוב אחר: הלוואות נוספות שנטל על עצמו אותו משק בית, לטווח קצר-בינוני. בסדרת טורים תחת הכותרת "ניהול הלוואות והחזרים" מתאר יואב פולס מבנק לאומי את "העומס הכלכלי" שגורם למשפחות רבות בישראל להגיע למצב שבו הן לא גומרות את החודש, ומביא גם משפחה לדוגמה מרעננה שבמובנים רבים מספרת את סיפורן של משפחות רבות בישראל.

"במסגרת עבודתי כמנהל סניף, אני נפגש עם לקוחות רבים. חלק מאותם לקוחות מחזירים מדי חודש הלוואות שאמנם נפרעות בחשבון הבנק באופן תקין, אולם ריבוי ההחזרים מביא את הלקוחות ללחץ כספי תמידי. לקוחות רבים שמכניסים משכורות מעל הממוצע, מוצאים את עצמם במצב של 'לא סוגרים את החודש'. בחלק מהמקרים בגלל התחייבויות לפרעון הלוואות שונות", כותב פולס בבלוג של לאומי.

פולס ממשיך: "ההתחייבויות שאנו נוטלים מחייבות אותנו לרתק חלק מההכנסה עוד לפני שהתחיל החודש. אל תתבלבלו, חלק מההלוואות חמקמקות מאוד, ואנחנו אפילו לא קוראים להן הלוואות - החזר מימון על רכב שלקחנו (בין אם בבנק ובין אם בחברת מימון שמחייב את החשבון בהרשאה מדי חודש), הלוואות בכרטיסי אשראי חוץ בנקאיים, תשלומים בכרטיסי אשראי (הטלוויזיה שמאוד רצינו, הסלולרי היקר לו התחייבנו, הצמיגים שהחלפנו באוטו וכד'), וגם הלוואה שלקחנו בבנק אחר או הלוואה דרך מקום העבודה שמחייבת ישירות את המשכורת - ועוד לא אמרתי מילה על משכנתא. כל אלה חייבים ריכוז וניהול".

פולס מביא כדוגמה משפחה מרעננה - בני זוג בשנות ה-40 לחייהם עם 2 ילדים - שנכנסו לסניף שלו לאחר שעול המשכנתא וההלוואות הכביד עליהם והם לא הצליחו לגמור את החודש. במילים אחרות, משפחה שלא הצליחה לעמוד ביכולת ההחזר.

בני הזוג מתגוררים בדירת 4 חדרים ברעננה. הכנסתם המשותפת עומדת על 17 אלף שקל בחודש, אך ההוצאות כבדות: הם משלמים כ-4,000 בחודש על החזר המשכנתא ובנוסף כ-3,100 שקל על הלוואות שונות שנטלו. 2,500 שקל בחודש על צהרונים לילדים, 2 מכוניות ממוצעות ולא חדשות, ללא הוצאות חריגות בכרטיסי האשראי על מסעדות או ביגור (בני הזוג מגדירים עצמם כ"לא בזבזנים") ובקיצור - מעמד ביניים קלאסי שמתקשה לשרוד את יוקר המחיה בישראל.

כאמור, בני הזוג אמנם משלמים כ-4,000 שקל בחודש על המשכנתא, אולם ההחזר החודשי הכולל שלהם עומד על כ-7,100 שקל בגין הלוואות של כ-145 אלף שקל שנטלו לצרכי רכישת רכב, שיפוץ קטן בדירה ועוד. כך מגיעה משפחה ממוצעת בישראל למצב שבו יכולת ההחזר "נוגסת" בחלק ניכר מההכנסה.

ומה עשה פולס? ובכן, הבנקאי הצליח להקטין את ההחזר החודשי הכולל בכ-1,500 שקל בחודש לאחר שפרס את אחת ההלוואות הקטנות שנטלו בני הזוג, אך המחיר הוא שסך תשלומי הריבית של המשפחה יהיה גדול יותר.

"אין כאן קסם ולא עשיית ניסים. רק ניהול מושכל של יכולת ההחזר", מסכם פולס.