הישראליות שמנהלות את החברות החזקות במשק

בשורה של מינויים חשובים מתברגות נשים מנהלות בראש התאגידים הבולטים במשק - בזק, תנובה ויוניליוור ■ הן לא בנות של, לא רעיות של, הן לא קיבלו את התפקיד כאפליה מתקנת, ולא בגלל שריונים או חקיקה

לפני 15 שנה, כשמונתה בחברת שטראוס סמנכ"לית השיווק הראשונה, זה היה מינוי פורץ דרך. אמירה חזקה ששידרה מסר חשוב: המקצוענות גברה על השמרנות בקיבעון המגדרי. חברת מוצרי הצריכה הגדולה בחרה במנהלת להוביל את שיווק הגלידות. עד אז היו כל כוכבי השיווק גברים עם נטייה עזה לבולטות ואגרסיביות. העידן הזה השתנה. החלה פמיניזציה דרמטית של התחום. זירת השיווק נהנית בשנים האחרונות מנוכחות נשית דומיננטית, אולם ראשות החברות הגדולות נשארה נעולה ברובה בפני נשים. יחידות הסגולה הפכו שם דבר במשק.

אבל החודש טיפסו לראש ההיררכיה בארגונים הגדולים במשק שורה של מנהלות חריפות, שמקבלות לידיהן עוצמה רבה. הן לא בנות של, לא רעיות של. הן לא קיבלו את התפקיד כאפליה מתקנת, ולא בגלל שריונים או חקיקה. אלה נשים שכירות, שהתברגו בראש טבלאות שיאני השכר במשק, ומביאות ביצועים שפשוט מניבים תשואה משכנעת לבעלי המניות.

רוית ברניב התמנתה ליו"ר תנובה, ואילו ענת גבריאל מונתה לעמוד בראש תאגיד יוניליוור הישראלי, מחברות המזון הגדולות בארץ. בימים אלה צפויה סטלה הנדלר להתמנות למנכ"לית חברת התקשורת בזק, מינוי דרמטי לכל הדעות. האישה החזקה בשוק התקשורת הצליחה לעקוף את כל המנהלים בקבוצת בזק, ולהתמנות לתפקיד הנחשב, אף שבאה מהחברה המתחרה, HOT.

סטלה הנדלר, בזק: מוקצנת, דומיננטית

לפני כמה חודשים גייס פטריק דרהי, בעלי הוט, 1.1 מיליארד דולר, ומחק את החברה מהמסחר בבורסה כדי שתהפוך לחלק מקבוצת התקשורת הפרטית שלו. הדבר הפך את תפקידה של סטלה הנדלר, ששימשה כיו"ר HOT, להרבה פחות רלוונטי. לפני כן השקיעה בקשרי משקיעים, בפיתוח אסטרטגי. כעת, כשהחברה הפכה לפרטית, ההבדל בין יו"ר ומנכ"ל הצטמצם. תפקיד היו"ר הפך קטן עליה. היא הרגישה, טוענים בסביבתה, פחות נחוצה, מה גם שהתגעגעה לניהול בפועל.

הנדלר פרשה מ-HOT ב-9 בינואר, לפני כחודשיים. לא עבר שבוע, וגם אבי גבאי, מנכ"ל בזק, הודיע על עזיבתו. הסתבר כי סטלה מועמדת להחליפו. HOT היא המתחרה המרה של בזק. שתי החברות פועלות בענף התקשורת הקווית, בתחום הסלולר וגם בתחום התוכן הטלוויזיוני. החברות מתחרות זו בזו בכל אחד מעוגני התקשורת.

מה עומד לקרות בבזק? הנדלר עוקפת את כל השדרה הניהולית של בזק, לרבות מנכ"ל yes, רון אילון, מנכ"ל בזק בינלאומי, איציק בנבנישתי, ומנכ"ל פלאפון, גיל שרון. לא נשללת האפשרות כי המנהלים האלה, שצמחו בבזק, מרגישים אי נוחות עם המצב החדש. "תתחיל תנועה החוצה. חלקם יעדיפו לפרוש בעקבות המינוי של סטלה. מבחינת הבעלים שאול אלוביץ', זו הזדמנות לרענון".

אלה מנהלים שעשו הרבה מאוד כסף, כל אחד מהם נחשב סופר מנכ"ל, והם כולם מחפשים את הדבר הבא. מאז רכש את החברה ועד היום, אלוביץ' לא עשה שום שינוי בשדרת ההנהלה. הוא קיבל את המינויים שעשה שלמה רודב תחת הבעלים הקודם, חיים סבן. גבאי הוא הראשון שפורש בשיא.

נכון לעכשיו, לא מעט מנהלים מסתובבים שם מוטרדים. "מאוד לא נוחה העובדה שאפשר לעשות את המעבר מהוט לבזק. זה מעבר שלא מתקבל באהדה", אומרים בחברה. "מקפידים פה על גאוות היחידה, מאוד משתדלים לא לאפשר את זה לעובדים. אנחנו לא בעד אנשים שחוצים את הקווים, קל וחומר כשמדובר במנכ"ל. לא מתקבלים כמעט מתחרים, בטח לפני שחלפה חצי שנה. זה יוצר מצב של איפה ואיפה, שהדברים נאמרים מן השפה לחוץ. כשזה נוח לבעל המניות הוא מכופף את הכללים.

"מעבר לזה, איך יכול להיות שאין מנהלים מהקבוצה שראויים להתקדם וצריכים להביא מנהלת מבחוץ?". ועוד שואלים שם, "איך היא תוכל לעמוד ברצינות בצורך להכניס בעובדים מוטיבציה להילחם בהוט, כשרק עכשיו היא יצאה משם?".

הנדלר צפויה לנהל את חברת בזק קווי, ומידת הממשק שלה עם המנהלים האחרים בקבוצה לא אמורה להיות אינטנסיבית. התאגיד לא מנוהל כקבוצה, מנהלי החברות לא משתפים פעולה ביניהם. "יש תיאומים, אבל ניהול משותף אסור לנו. אנחנו נפגשים בעיקר באירועים".

מה חושבים עליה בהוט? "כשהיא הגיעה אלינו אמרו עליה שיש לה תדמית של מנהלת מצוינת, אשת ברזל", מספר עליה אחד הבכירים. "אבל המפגש שלי איתה גילה לי שזו פסאדה. במקרה שלה יש פער כל כך גדול בין התדמית לבין האדם, בין המהלכים שהיא ניסתה להוביל בהוטלבין הביצועים בפועל. נרשמו גם טעויות אסטרטגיות. הרצל עוזר, המנכ"ל, התנגד לדעתה, ופטריק חתך לטובת הרצל שוב ושוב. לפי דעתי, בגלל זה היא כבר לא בהוט.

"בדיוני עבודה היא קשוחה, קרה, נחרצת, בטוחה בעצמה, כוחנית מאוד, ריכוזית מאוד, יורדת לפרטי פרטים, חותכת בצורה פסקנית, ולא פתוחה לדעות של אחרים. אין דיון אמיתי בישיבות שלה.

"למרות שהייתה דומיננטית והאפילה על המנכ"ל, היא לא ניהלה עבודת מטה מסודרת. היא באה מחברת 012, שבגודל שלה יכולה להיות אולי מחלקה בחברת תקשורת, ואז עשתה קפיצה לליגה של הגדולים בהוט".

רוית ברניב, תנובה: חברות קרובה עם זהבית

היא רגילה לטפס על קירות כספורט, לצאת לטיולי ג'יפים ולגלוש בסקי מים. אתגרים הם הדלק שלה, מה שמתניע את האנרגיות בדרך לפסגה הבאה. החל מהחודש לרוית ברניב יש אתגר חדש להתכוונן אליו: תפקיד יו"ר תנובה.

ברניב היא בת זוגו של אבי צבי, מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת, ואם לאיתמר בן השנתיים. יש לה תואר ראשון בכלכלה ופילוסופיה, ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. היא גויסה לעמוד בראש קונצרן החלב הגדול בישראל על ידי זהבית כהן, יו"ר קרן אייפקס, הבעלים. זה קרה פחות משנה אחרי שסיימה את תפקידה הקודם - רק לפני תשעה חודשים עזבה את "שיכון ובינוי", שם שימשה כיו"ר במשך חמש שנים.

במהלך שנותיה כיו"ר חברת הנדל"ן והתשתיות חילקה לבעלי המניות כמיליארד שקל דיבידנד, ואילו היא עצמה הייתה שיאנית השכר במשק לשנת 2010, עם עלות שכר שנתית בגובה 8.9 מיליון שקל. מי ששילמה לה את השכר הזה, הבעלים שרי אריסון, נחשבה לחברה קרובה. ברניב אף העידה בבית המשפט לטובת בן זוגה של אריסון בזמנו, עופר גלזר.

ניתן היה להסיק כי ברניב פרשה מקבוצת אריסון מאחר ולא נענו לדרישותיה הכספיות, אולם מקורות טוענים כי הסיבה האמיתית היא חילוקי דעות משמעותיים עם אפרת פלד, מנכ"לית קבוצת אריסון. היחידה בקבוצה שנשארה ביחסי חברות הדוקים איתה היא אירית איזקסון, יו"ר ישראכרט ודירקטורית בשיכון ובינוי, שהעניקה לה את מלוא התמיכה.

העובדה היא ששכרה של ברניב בתנובה יהיה נמוך יותר מזה שקיבלה בשיכון ובינוי, "רק" 130 אלף שקל בחודש. הפעם היא תעבוד בצמוד לזהבית כהן. "אף אחד לא יקבע דבר בתנובה כשכהן בשטח. לא משנה מי יהיה שם כיו"ר, זהבית תקבע ואין חוכמות. כל השאר יכול להיות במקרה הטוב פירוטכניקה", אמר לפני כמה חודשים מקורב לשלמה רודב, היו"ר שפרש מתנובה באותה מהירות שבה נכנס לתפקיד. אבל בין ברניב וכהן, שתיהן בנות 49, יש יחסים אישיים קרובים יותר, דרך הילדים. ברניב נחשבת למנהלת נטולת מניירות, נעימה, הניהול שלה שקט אך אסרטיבי, והיא מתרחקת מתקשורת - לא רואים אותה בכנסים או באירועים חברתיים.

היא דורשת לקבל בסיס נתונים רחב לפני שהיא מקבלת החלטות, מתנהלת באופן שיטתי, ומאמינה בעבודה מתודולוגית. יש לה יכולות למידה גבוהות, יכולת ראייה אסטרטגית והסבלנות הדרושה לריצה למרחקים ארוכים. היא יודעת לבחור מנהלים, לתת להם קווים מנחים ולהאציל סמכויות. "זו הדרך", היא אומרת להם, "מפה אתם מובילים".

ענת גבריאל, יוניליוור: מחוברת לשטח

כשהייתה בת 17 החלה ענת גבריאל לנהל את חנות הגלידה שקנתה משפחתה שהתגוררה אז בארה"ב. החל מהחודש, כמה עשורים אחרי, בגיל 49, היא עומדת בראש חברת המזון החמישית בגודלה בארץ, יוניליוור.

גבריאל, שהחלה את דרכה דווקא בשוק התרופות, הצטרפה ליוניליוור ישראל בדצמבר 2003. היא צמחה אט אט בתוך הארגון וצברה ניסיון לא מבוטל, בעיקר בתחום המותגים הבינלאומיים. בהמשך שימשה סמנכ"לית שוק מקצועי, והתחרתה באסם-נסטלה על אספקת מוצרים לשוק המוסדי של בתי המלון והמסעדות. מוטי קרן, ששימש כמנכ"ל יוניליוור עד לפני שנתיים, סימן אותה כמועמדת למנכ"לות, אך לא היא זו שירשה אותו בתפקיד.

גבריאל מחליפה את אנג'לו טרוקיה, שכיהן בתפקיד שנתיים בלבד. למרות שהתמנתה למנכ"לית, היא תמשיך לנהל גם את תחום המכירות, תפקיד שנחשב קשה ואגרסיבי ודורש נוכחות כבדה בשטח. עוד בתפקידיה הקודמים ניהלה משברים לא פשוטים מול רשתות שיווק, שהשתמשו באמצעי כיפוף ידיים הכואב מכולם: החרמת החברה. כך היה, למשל, בסכסוך עם הרשת החרדית אושר-עד, כאשר זו לא הייתה שבעת רצון מתנאי הסחר. לא פעם בעקבות סכסוכים מסוג זה הורדו מוצרי יוניליוור מהמדפים.

תחת אחריותה נמצאים מותגי מזון כמו ליפטון, מזולה, תלמה והלמנס, לצד מותגי טואלטיקה, ובראשם דאב, שהיקף המכירות השנתי שלהם נאמד בכ-300 מיליון דולר. עד לפני כשנה שימשה גבריאל כסמנכ"לית השיווק של המותגים הבינלאומיים, ובהם דאב ואקס.

היא נחשבת מנהלת עניינית, לא אמוציונלית, מקצועית עד כדי קרירות, ולא מרבה בדיבור. "היא לא חייבת להגיד את המילה האחרונה בכל דיון", אומרים עליה, "היא יכולה לשבת במשך ישיבה שלמה ולא לדבר. עם זאת, היא מאפשרת לכל אחד בישיבה להציג את עמדתו".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר גם ברשת סטימצקי