"שימוש עצמי בסמים קלים עלול להיות מסוכן מסחר בסמים"

ביה"ד דחה את התביעה שהגיש יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל חיפה, דודו פרץ, שביקש לבטל את השעייתו אף שהודה לכאורה בהחזקת סמים קלים לשימוש עצמי

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה דחה לאחרונה את התביעה שהגיש יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל חיפה, דודו פרץ, שביקש לבטל את השעייתו מהעבודה אף שהודה לכאורה בהחזקת סמים קלים לשימוש עצמי במקום עבודתו.

בית הדין הטיל על פרץ תשלום בסך 4,000 שקל לטובת ההנהלה בגין הוצאות שכר-טרחה.

השופטת דלית גילה קיבלה את עמדת הנהלת הנמל, שיוצגה בידי עורכי הדין עמי שחר ואוהד גלעדי ממשרד נ. פינברג ושות', שלפיה אין לקבל את טענתו של פרץ כאילו החזקת סמים "קלים" לשימוש עצמי אינה בגדר מעשה פלילי חמור, וכי יש להתחשב ב-25 שנותיו בנמל שבהן לא נמצא רבב כנגדו.

על-פי השופטת גילה, פרץ סירב להציג תשתית עובדתית בהירה באשר לחשדות נגדו, ובחר להשחיר קטעים מסוימים במסמכים משטרתיים בעניינו: "התנהגותו של המבקש (פרץ) לא רק שמעוררת חשד כבד שיש לו מה להסתיר, ועסקינן במעשים חמורים יותר ממה שהמבקש היה מוכן להודות, אלא אף מעמידה את חברת הנמל במצב שבו התרחישים החמורים ביותר נותרים כאופציה אפשרית, במקום שייחשפו העובדות הקונקרטיות ויראו שאכן מדובר בעבירה מינורית כטענתו".

השופטת קיבלה גם את עמדת ההנהלה, ולפיה "שימוש עצמי בסמים, אף אם 'קלים', עלול להיות יותר מסוכן מאשר החזקת סם אסור למטרות סחר. עובד שלא מוכן להראות את היקף המעשים הפליליים שלו לכאורה, מעצים את החשש שפעל באופן המסכן את מעסיקתו והבאים בחצריה".

התנהגות זו, לפי השופטת, היא בבחינת "מעילה בחובת האמון המוגברת של העובד במעסיקו".

החזקת הסמים על-ידי פרץ התגלתה לכאורה בדצמבר האחרון, בבדיקה שערכו אנשי המודיעין של המכס, שפשטו על המקום בזכות מידע מוקדם ובליווי כלבים. יחד עם פרץ נתפסו עובדים נוספים, שהושעו גם הם.

לטענת הנהלת הנמל, לאחר שפרץ זומן לשימוע, הוא ביקש לדחות את המועד באמצעות אישורים רפואיים. בין היתר הוא טען ללחצים, חרדות ונדודי שינה, שלא איפשרו לו להגיע לשימוע. אלא שאז גילתה הנהלת הנמל כי באותו זמן הוא דווקא קיים פגישה בבית ההסתדרות בחיפה באותה פרשה.

בהנהלה מיהרו לזמן את פרץ לשימוע נוסף, שנדחה גם הוא לאור בקשה מצד ועד העובדים. בשלב מסוים, כאמור, פנה פרץ לבית הדין לעבודה בדרישה להחזירו לעבודה מלאה עד הכרעה בעניינו.