מכבי ת"א, מהפכת 2013/14: שאראס צפוי לחזור

בתום סבב שיחות בין הנהלת הקבוצה לצוות המקצועי, הוחלט לעשות הכל כדי להחזיר את הליטאי לנוקיה; איזה עוד שינויים יתרחשו בקבוצה?

מכבי ת"א אמנם מרוכזת במשחק הקריטי שלה שיתקיים הערב (ה') בהיכל נוקיה מול חימקי מוסקבה (21:45), שעשוי להיות גורלי להמשך העונה האירופית של האלופה הישראלית. אבל מאחורי הקלעים, התחילו במועדון לעבוד חזק לקראת העונה הבאה: בתום סבב שיחות ופגישות בין הנהלת הקבוצה, הצוות המקצועי בראשות המאמן דייויד בלאט ומחלקת הסקאוטינג - מסתמנת מהפכה בסגל של הצהובים, וכיוון אחר לחלוטין של חשיבה לקראת עונת 2013/14.

השינויים צפויים להגיע לאור העונה הבינונית מאד שעוברת על מכבי. הקבוצה נמצאת בפרשת דרכים ביורוליג, ולמרות שלושה ניצחונות בשבועות האחרונים ששיפרו את הסיכויים לעלות להצלבה, הקשיים במפעל האירופי, בנוסף להפסדים המביכים האחרונים בליגת העל (בדרבי להפועל ת"א ולברק נתניה), הובילו להסקת מסקנות במכבי. אז איך תיראה המהפכה?

במכבי לקחו החלטה עקרונית להביא לפחות שני זרים חדשים, בתקציב גבוה יותר מזה שהורגלו האוהדים בשנים האחרונות, עם שכר שינוע בין חצי מיליון דולר למיליון דולר לעונה לכל אחד - גם במחיר של הכנסת היד עמוק לכיס, והגדלת תקציב הקבוצה שעומד על כ-80 מיליון שקל.

שובו של השאראס?

מכבי צפויה להודיע בקרוב על החתמתם של דוויין סמית ושון ג'יימס לעונה נוספת, אליהם צפוי לחבור אלכס טיוס, שזוכה להערכה רבה בשל יכולתו העונה עם קאנטו ביורוליג. כזכור, במהלך הקיץ ניהלה מכבי מו"מ עם טיוס שלא הבשיל לכדי חתימה, לאחר שבעונה הקודמת הוביל את מכבי אשדוד עד לגמר הפיינל-פור. לטיוס אזרחות ישראלית שהופכת אותו לאטרקטיבי במיוחד עבור הצהובים.

שם מעניין אפילו יותר ששוב עומד על הפרק הוא זה של שרונאס יאסיקביצ'יוס בן ה-37. בהנהלה מעוניינים להחזיר את הליטאי להיכל נוקיה, לנוכח יכולתו המוכחת בשנים האחרונות, גם השנה במדי ברצלונה. בקרב ההנהלה קיים לובי חזק להחזרתו, ואחדות דעים באשר ליתרונות הרבים שיביא עמו האקס שהוביל את מכבי בעשור הקודם לשתי זכיות רצופות ביורוליג.

בשנתיים האחרונות נעשו מספר ניסיונות על-ידי הנהלת מכבי להחזיר את שאראס לת"א, אך התנגדות של דייויד בלאט טרפדה את הרעיון. כעת מתכוונים בהנהלה ללכת בכל הכוח על החתמתו של הרכז. ליאסיקביצ'יוס, כידוע, יש קשר עמוק עם ישראל, והוא אף משמש כאחד מבעליה של מסעדת "דיקסי" בראשון לציון, עניין שעשוי לסייע למכבי להחזיר אותו לארץ לראשונה מאז 2005, אז עזב את הקבוצה לטובת הגשמת חלום ה-NBA.

ללא קשר לשאראס, בעמדות הגארד כבר ביקש בלאט להתחזק ברכז אמריקאי בעל שם, דבר שיגרום להורדת יוגב אוחיון לתפקיד המחליף, אם יישאר במועדון לעונה שלישית. אוחיון, כזכור, נמצא לאחרונה שוב במרכז המאבק בין לוקומוטיב קובאן למכבי, כאשר הרוסים, כפי שפורסם כאן לראשונה השבוע, שלחו לשחקן מכתב בו הודיעו לו כי עליו להתייצב לאימוני פתיחת העונה, כמתחייב על-פי פסיקת פיב"א.

פלאניניץ', הסוף?

במכבי אין כוונה לממש את האופציה על הישארותו של דייויד לוגאן, וגם ריקי היקמן עלול לעזוב אחרי שנחשב במשך תקופה ארוכה להחתמה מוצלחת שתניב פירות בעתיד. בקבוצה לא פוסלים את האפשרות לפיה היקמן ואוחיון יישארו בסופו של דבר, אולם מייעדים להם תפקידים בחמישייה השנייה. הישארות היקמן, אם בכלל, תלויה רבות בזהות שחקני הרכש בקו האחורי, אליהם עשוי להצטרף יותם הלפרין המשחק בבאיירן מינכן הגרמנית. במכבי מעוניינים להשיב את הלפרין, אולם בחוזה נמוך יחסית מהסכומים שהציעו לו בשנים האחרונות.

סיפור פיקנטי במיוחד קשור לקו הקדמי: דארקו פלאניניץ', הקרואטי בן ה-22 שהגיע למכבי לקראת הטופ-16 כמחליפו של גיורגי שרמדיני ולמעשה היה שחקן החיזוק היחיד שהצטרף במהלך העונה, בדרך החוצה. למרות שנלחמה על שירותי הענק במשך מספר חודשים, במכבי הוחלט לוותר על השחקן שקולע העונה 4.9 נק' עם 2.3 ריבאונדים בפחות מ-12 דקות למשחק ביורוליג. בלאט כבר מסר להנהלת הקבוצה כי פלאניניץ' לא נמצא בתכניותיו לעונה הבאה ואף ביקש להשתחרר מחוזהו שיסתיים רק בקיץ 2015.

מי שכן נמצא חזק בתמונת הרכש הוא עוד שחקן ממדינות הבלקן - בוז'אן דובלייביץ'. המונטנגרי בן ה-22, 2.05 מ', מרשים העונה במדי ולנסיה ביורוקאפ שם הוא מספק 13.6 נק' ו-4.5 ריב' ב-20 דקות בממוצע למשחק. במכבי התקבלה החלטה עקרונית להציע לדובלייביץ' חוזה מיד לאחר שהקבוצה הספרדית תסיים את משחקיה באירופה ובליגה המקומית. יש לציין כי דובלייביץ' הרשים מאוד הקיץ במדי נבחרת מונטנגרו.