8 טייקונים עם 16 מיליארד שקל חוב חיים כמו מלכים

אנשי עסקים מופתעים מהמצב אליו נקלע חבס, וסקרנים לראות האם יואיל להביא כסף מהבית ■ אנשי עסקים: "זה לא מתאים לחבס" ■ וחבס לא לבד: הנה רשימת הטייקונים ששום גוף מלווה לא יעז לגעת להם בהון האישי

"הכתובת הייתה על הקיר; הבעיה בחבס היא לא מאתמול וגם לא משלשום. לא הבנתי איך האג"ח נסחרה בתשואה כל כך נמוכה, כשכל מה שיש לחברה זה מניות NSI", כך אמר היום ל"גלובס" מוסדי בכיר בהתייחס להודעת חברת חבס השקעות על כך שהיא למעשה חדלת פירעון ומבקשת להגיע להסדר חוב עם נושיה. המוסדי הוסיף כי "ההנחה הרווחת היא שיש למשפחת חבס כסף, אבל פעם גם חשבו שלנוחי דנקנר יש".

הרצל חבס נחשב עד לשבוע האחרון לאחד מאנשי העסקים המבוססים בישראל. הוא ובני משפחתו מחזיקים ב-40% ממניות חברת חבס השקעות, לצד שותפים מהשורה הראשונה כעידן עופר ואודי אנג'ל - בעלי החברה לישראל, המחזיקים בכ-23% ממניות חבס.

כעת, לא ברור כמה כסף יכול חבס להביא מהבית, והאם הוא בכלל רוצה. בשנת 2005 מכרה המשפחה את החזקותיה הפרטיות במרכז המסחר "קניותר" בנס ציונה לידי ליאו נואי, תמורת 55 מיליון שקל, וב-2009 את החזקותיה בקניון "ערים" בכפר סבא לידי אמות תמורת 160 מיליון שקל. בנוסף, מחזיקה המשפחה קרקעות באזור צומת גלילות בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

חבס השקעות, זרוע הפעילות הציבורית של המשפחה, הקימה בעבר פרויקטים מרשימים - שני מגדלי Yoo ומגדל רוטשילד 1 בת"א - שבהם נמכרו דירות יוקרה באיכות גבוהה בתקופה שבה מחירי הנדל"ן בישראל עלו בשיעור חד. לכן, קריסתה הפתאומית של החברה הפתיעה רבים מהמשקיעים, שלא היו ערים לחשיפה הענקית שלה להשקעה ב-21% ממניות קרן הריט ההולנדית NSI, שהפסדה כיום "על הנייר" כחצי מיליארד שקל והיא מאיימת למוטט את החברה.

הסדרי החוב הגדולים
 הסדרי החוב הגדולים

איש של מילה וכבוד

חוב האג"ח של חבס השקעות מסתכם היום בכ-450 מיליון שקל. החברה צריכה לפרוע בעוד חודשיים תשלומי קרן וריבית בסך 63 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הקצרות מסדרה 12, ובאוגוסט עליה לפרוע תשלום של 65 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרה 4. היום (ה') בשעה 12:00 יתכנסו מחזיקי האג"ח במלון סיטי בת"א לדון בדרכים שיאפשרו להם לשמור על זכויותיהם.

אנשי עסקים שהסכימו לדבר היום על חבס חזרו על המילה "כבוד", כמשהו שחשוב לו מאוד, ולכן הביעו פליאה על המצב שאליו נקלע: "זה לא מתאים לחבס וההתנהלות שלו מפתיעה אותי. הוא תמיד עמד במילה שלו, ואני מקווה שיעשה כך גם עכשיו", אמר איש עסקים מתחום הפיננסים. אחר, מתחום הנדל"ן, אמר ל"גלובס" כי "הסדרי החוב הרבים בישראל מוציאים לה שם רע בעולם. אני לא מבין את סלחנות ל'מספרות' שפתחו כאן".

הדירקטוריון של חבס כולל את מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' איתן בן אליהו, ואת עו"ד שמעון מזרחי, יו"ר מכבי ת"א בכדורסל. דירקטור נוסף, יוסי רוזן, נציגה של משפחת עופר, הודיע בשבוע שעבר על התפטרותו, בצעד שהתפרש בשוק כהתנערות של משפחת עופר מהחברה. בכך ניתן האות לקריסת ניירות הערך של החברה (שנסחרה הבוקר בשווי זעום של כ-50 מיליון שקל בלבד - עשירית משוויה בימי הגאות).

חבס הציב כאמור רף גבוה במיוחד בכל מה שקשור לבנייה והקפיד להשתמש בשירותיהם של מעצבי על, ובראשם פיליפ סטארק. במועדון הדיירים של מגדלי Yoo בת"א הושקעו 1.5 מיליון דולר, וניתן למצוא שם שולחן ביליארד ב-15 אלף אירו, כיסאות מעור יען, פריטי אמנות אקלקטיים ושלל שכיות לאלפיון העליון. זאת, בנוסף לבריכה, חדר כושר, ספא, חדר דואר מעוצב ועוד. הרצל הוא יזם שתמיד רוצה את היפה, היקר והטוב ביותר.

משכורות עתק לבני המשפחה

בני משפחת חבס נוהגים "להביע אמון" ורוכשים דירות בכל הפרויקטים שבנו בת"א: 8 דירות במגדלי YOO ו-2 ברוטשילד 1, בסכום כולל של כ-70 מיליון שקל. הרצל חבס אחראי למחצית הסכום, לאחר שרכש ארבע דירות ב-YOO, שתיים בשדרות רוטשילד, וכן שטחים צמודים להן תמורת כ-35 מיליון שקל בסך הכול.

החיים הטובים של בני משפחת חבס ניכרים לא רק בדירות שרכשו, אלא גם בדיבידנדים ובעיקר במשכורות הגבוהות שמשכו מהחברה במשך השנים. חברת הנדל"ן הקטנה יחסית רשמה בשנים 2009-2011 הוצאות הנהלה וכלליות בגובה של כ-75 מיליון שקל - 25 מיליון שקל בשנה, שחלק משמעותי מהם זרם לכיסם של בני המשפחה.

אלא, שבשנים האחרונות, לאחר שהשלימה את הפרויקטים המוצלחים של Yoo ורוטשילד 1, נותרה חבס ללא מנועי צמיחה חדשים בישראל. בשני הפרויקטים הבאים שלה, בקיסריה וברחוב יהודה הלוי פינת לינקולן בת"א, עדיין לא החלה בנייה.

גורם מוסדי אמר היום ל"גלובס" כי "מבחינת מחזיקי האג"ח, האשראי לחברה הוא כמו הלוואת מזנין, שכן חבס שם את הכול ב-NSI. הסיכון הגדול הטמון בכך הוא חריגה בתנאי חוב של 55 מיליון אירו, כי מניית NSI ירדה ונדרשת השלמת ביטחונות. מצד אחד אם הבנק ייקח את מניותNSI , נגמר הסיפור; מצד שני, אם מחזיקי האג"ח ישתגעו - הם יפסידו הכול כי הנכסים בישראל לא יכסו כלום. זה משחק של אפס או 1 וצריך לתת לחבס זמן לעבוד. חבס יכול ביחד עם משפחת עופר להביא כסף מהבית, אך השאלה אם הם רוצים".

חבס ב-2009: "מבחינתנו לשרת התחייבויות זה הכרח"

בסוף שנת 2009 אמר הרצל חבס, בעל השליטה ויו"ר חבס, ל"גלובס" כי "NSI זאת השקעה שאנו אוהבים מאוד, היא מספקת לנו תזרים מאוד חיובי ואנו נהנים מהכנסת דיבידנד בהיקף של כמיליון אירו לחודש. זו הכנסה שגם משרתת את החוב וגם מאפשרת לנו להשאיר כסף בצד".

הדברים נאמרו כשההשקעה בקרן הנדל"ן ההולנדית כבר התחילה להכביד על חבס. בדיעבד, זו הייתה השקעה גדולה בכמה מספרים על מידותיה של חברת ההשקעות הקטנה יחסית, אך גם הרצל חבס שאף בימי הגאות להפוך לטייקון נדל"ן בינלאומי.

ברכישת 21% ממניות NSI, הנסחרת בבורסת יורונקסט, הושקעו קרוב למיליארד שקל, מה שהפך את חבס השקעות לבעלת המניות הגדולה בחברה ההולנדית. הרצל חבס התמנה ליו"ר NSI והיה אחראי למהלכיה העסקיים העיקריים.

הירידה המתמשכת במניית NSI, על רקע המשבר הנמשך בכלכלת אירופה, גרמה כבר אז להפחתות גדולות בדוחות חבס, אך הרצל הדגיש אז כי "השינוי הוא חשבונאי בלבד ולא תזרימי, אנחנו ממומנים עם מנוף מאוד נמוך יחסית ובהחלט אופטימיים לגבי האופק... מבחינתנו זו השקעה מאוד נכונה לעת הנוכחית. אנחנו נמצאים בחוף מבטחים ומרגישים מאוד בנוח... מחירי רכישת המניות מבחינתנו הם חסרי משמעות, ואולי אפילו מהווים עבורנו הזדמנות קנייה".

לגבי מצבה הפיננסי של חבס השקעות, אמר בעל השליטה באותה עת: "החברה משרתת בקלות את ההתחייבויות שלה. אין שום התחייבות שהחברה רואה קושי לעמוד בה בשנים הקרובות, וזה תחת הנחות עבודה שמרניות. מבחינתנו לשרת התחייבויות זה הכרח, בדיוק כמו לחפש הזדמנויות להרוויח כסף".