פאבר מזהיר מפני הסיכון שעשוי להרוס את החגיגה בשווקים

הכלכלן הנודע מארק פאבר מזהיר את המשקיעים מפני בועת האשראי המתפתחת בסין, לצד בועת הדיור ■ "הסינים יבטיחו את קצב הצמיחה הגבוה רק אם יבצעו רפורמות ויצליחו 'לפוצץ' את בועת האשראי"

השווקים בעולם נסחרים סביב רמות שלא נראו שנים, אך ישנם כלכלנים שסבורים כי קיימים סיכונים שמאיימים על הכלכלה הגלובלית. "הסיכון הגדול למשקיעים הוא בועת האשראי העצומה בסין", כך טוען הכלכלן הנודע מארק פאבר בראיון ל-CNBC.

משקיעים רבים הפכו להיות דוביים לגבי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, לאחר שזו רשמה את שיעורי הצמיחה הנמוכים ביותר בעשור האחרון (באופן יחסי) אם כי קצב הצמיחה השתפר מעט ברבעון האחרון של 2012. השינוי בסנטימנט בא לידי ביטוי גם בשוק המניות הסיני. כך למשל מדד הבנצ'מרק הסיני - Shanghai Composite Index, השלים מהלך עליות של כ-15% בדצמבר.

עם זאת, פאבר מזהיר כי בועת האשראי שנוצרה בסין מגלמת סיכון מהותי למשקיעים באסיה ולכלכלה הגלובלית. "הסינים יבטיחו את קצב הצמיחה הגבוה רק אם יבצעו רפורמות ויצליחו 'לפוצץ' את בועת האשראי", טוען פאבר, שמסביר כי הממשל הסיני יתקל באתגרים רבים הנוגעים לבועת האשראי בשל האשראי המחתרתי.

פאבר התייחס בדבריו גם לאזהרת הבנק העולמי לגבי ה"התחממות הסינית". בחודש דצמבר אשתקד הבנק העולמי פרסם הודעה לפיה הוא חושש מפני התפתחו בועת אשראי ודיור בשל העובדה כי משקיעים רבים מזירימים הון לסין ותורמים לניפוח הבועה.