לאחר שהוסגר מפרו: מעצר השופט לשעבר דן כהן הוארך ב-4 ימים

(עדכון) - כהן, שנמלט מהארץ ב-2005, נאשם בקבלת שוחד כדירקטור בחברת החשמל ■ הדיון במעצרו עד תום ההליכים נדחה, לאחר שסנגורו טען כי הוא במצב פיזי קשה ■ מסתמן: המדינה תציג עמדה קשוחה מזו שהסתמנה בהסדר הטיעון

סופו של המרדף: לאחר שלפנות בוקר (א') נחת בישראל השופט לשעבר דן כהן, שהוסגר מפרו בסוף השבוע, הורה בצהריים שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל, להאריך את מעצרו ב-4 ימים, עד לדיון שיתקיים ביום חמישי הקרוב בבקשת המדינה לעצור את כהן עד תום ההליכים נגדו.

בכך בא לסיומו מרדף שארך קרוב ל-8 שנים, שניהלה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה נגד כהן, שהואשם ב-2009 בלקיחת שוחד. כהן ברח מישראל ב-2005, סירב לחזור והוגדר בישראל "עבריין נמלט".

גם עסקת הטיעון עם כהן, שהייתה בשלבי משא-ומתן מתקדמים, ירדה מהפרק, והפרקליטות צפויה לנקוט כעת גישה קשוחה הרבה יותר מולו.

בצהריים היה אמור כהן להגיע לדיון בהארכת מעצרו, ואולם הפרקליטות ושירות בתי הסוהר הסכימו לוותר על התייצבותו.

סנגורו, עו"ד איתן מעוז, אמר בדיון כי "כהן, לאחר שעות טיסה רבות ומעצר בפרו, נמצא במצב פיזי קשה". לבקשתו, נדחה הדיון ב-4 ימים עד ליום חמישי.

נציגי המדינה ציינו כי כהן הגיע לפנות בוקר לישראל בליווי שוטרים פרואניים. כהן טס לישראל לאחר נחיתת ביניים במדריד, נחיתה שהצריכה תיאום בינלאומי בין 3 המדינות, וזאת באמצעות האינטרפול. כהן הסכים להישאר במעצר עד לדיון ביום חמישי במעצרו עד תום ההליכים, והשופט נויטל נתן לדברים תוקף של החלטה.

לאחר שמטוסו של כהן עזב את אדמת פרו, החלו הידיעות על הסגרתו לדלוף, תחילה לתקשורת המקומית ובהמשך גם בישראל. אמש (מוצ"ש) אישר משרד המשפטים כי כהן נמצא בדרכו לישראל.

שוחד תמורת חוזים

כתב האישום נגד כהן הוגש לבית המשפט המחוזי כבר ב-2009, ואולם כהן סירב לשוב לישראל, ולא ניתן היה לנהל את המשפט.

לפי כתב האישום, בין השנים 1991 עד 2001 שימש כהן דירקטור בחברת החשמל, ומשנת 1993 שימש גם כיו"ר ועדת הנכסים של הדירקטוריון.

לפי המיוחס לו בכתב האישום, בשתי פרשות חמורות קיבל כהן שלא כדין כספי שוחד בהיקף של מיליוני דולרים מהחברה הגרמנית סימנס ומחברת הקרקעות רוגוזין, כדי שיפעיל את כוחו לטובתן בדירקטוריון חברת החשמל. בשני המקרים נקשרה חברת החשמל בחוזים בסכומי-עתק עם חברות אלה.

כהן מואשם בלקיחת שוחד מחברת סימנס, בתמורה לכך שבתפקידו כיו"ר ועדת הנכסים בחברת החשמל, יגרום לכך שהחברה תרכוש מסימנס שתי טורבינות גז לייצור חשמל; וכן בלקיחת שוחד גם מחברת רוגוזין, בתמורה לכך שחברת החשמל תרכוש מהחברה קרקעות, ובהוצאה במירמה של מאות אלפי דולרים מחברה השייכת לרוגוזין.

החשדות נגד כהן התעוררו במהלך חקירה בפרשה אחרת, שנגעה לאיש העסקים עזרא הראל, ולחשדות בשוחד מחברת הנדל"ן רוגוזין. במהלך חקירה זו התגלה מארג חברות-קש שהפעיל לכאורה כהן עצמו, שכיהן באותה עת כדירקטור ויו"ר ועדת הנכסים בחברת החשמל. ימים אחדים לאחר שנחקר באזהרה ברשות ניירות ערך, נמלט כהן לפרו ולא שב מאז.

לאחר תום החקירה ב-2007 נבחן החומר בידי פרקליטות מיסוי וכלכלה, ועל דעת פרקליט המדינה דאז, ערן שנדר, הוחלט להגיש נגד כהן כתב אישום. במקביל הועברה בערוצים דיפלומטיים בקשת הסגרה לשלטונות פרו.

במסגרת חקירת רשות ניירות ערך נחקר כהן 3 פעמים, מהן פעמיים באזהרה, בחשד לעבירות שביצע על-פי החשד במסגרת תפקידו כדירקטור בחברת החשמל.

לפני כ-8 שנים עזב כהן את ישראל, לטענתו במטרה ללמוד מוזיקה בניו-יורק, ואולם הוא סירב לשוב לישראל על אף ניסיונות לתאם עמו ועם באי-כוחו את המשך חקירותיו.

בשנים האחרונות שהה כהן בפרו, שעמה אין למדינת ישראל אמנת הסגרה. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ניהלה הליכים משפטיים ממושכים ומורכבים להסגרתו.

בסופו של דבר, לאחר ניהול הליכים ממושכים במספר ערכאות, החליט בית המשפט העליון של פרו לקבל את בקשת פרקליטות המדינה הישראלית ולאשר את הסגרתו של כהן לישראל. ואולם, ההסגרה לא יצאה לפועל עד כה, היות שנשיא פרו הקודם הורה שלא לבצע את ההסגרה, למרות החלטת בית המשפט המקומי. מאז נותרה בקשת ההסגרה הישראלית תלויה ועומדת.

בימים האחרונים, ככל הנראה עקב חילופי שלטון שהיו באחרונה במדינה, החליטו רשויות פרו לפעול בהתאם להחלטת בית המשפט העליון בפרו, ולהסגיר מיידית את כהן.

ההודעה על מעצרו של כהן הגיעה לישראל ביום חמישי האחרון, ומאז עסקה המחלקה הבינלאומית בתיאום הסגרתו מול האינטרפול, שלטונות פרו ושלטונות מדריד, שם נחת מטוסו לחניית ביניים.

"אנחנו מעולם לא ויתרנו על בקשת ההסגרה שלנו", אמר ל"גלובס" עו"ד גל לברטוב, מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. "ביום חמישי האחרון הודיעו לנו שהשלטון הפרואני החליט שהוא משנה את ההחלטה של הממשל הקודם, ושהם חותמים על צו ההסגרה. היינו צריכים לוודא שאף אחד לא יסכל את ההסגרה ברגע האחרון, והיינו בקשר עם האינטרפול, עם נציג משטרת ישראל בדרום אמריקה ועם המדינות הרלוונטיות, דרך משרד החוץ. אני יכול לשבח את השלטון הנוכחי בפרו ששקלו שיקולים ענייניים, ובראשם את שיתוף-הפעולה הבינלאומי במאבק בשחיתות".

משא-ומתן להסדר טיעון

לפני כשבועיים פורסם כי בין כהן וסנגוריו לבין הפרקליטות בישראל מתקיים משא-ומתן להסדר טיעון. לפי הדיווחים, כהן היה אמור לשוב לישראל מרצונו, להודות בלקיחת שוחד מחברת סימנס, לרצות 4 שנות מאסר ולשלם קנס של מיליוני שקלים. כהן דרש מהמדינה לשחרר כספים שלו שהוקפאו על-ידה בעבר, בסך 7 מיליון דולר, בחשבונות בנק בפנמה.

הסכמתם המפתיעה של שלטונות פרו להסגירו לישראל טורפת את קלפי המשא-ומתן, ומאפשרת לפרקליטות להציג עמדה קשוחה בהרבה מזו שהסתמנה בהסדר הטיעון.