HSBC: כך המטבע הסיני יכבוש את השווקים הפיננסיים

הרנמינבי הופך למטבע מסחר עיקרי בשווקים הבינלאומיים במהירות מפתיעה, והוא צפוי להפוך בתוך שנתיים לשלישי בגודלו בעולם, מבחינת נפח המסחר המתנהל באמצעותו ■ בתוך חמש שנים המטבע יהפוך לבר-המרה באופן מלא

לפני פחות משנתיים וחצי, בזמן שארה"ב חיפשה דרך לבצע הקלה כמותית והעולם כולו הביט בדאגה לעבר עתידו של הדולר האמריקני, הערכנו שהמהלך להפיכתו של המטבע הסיני, הרנמינבי (המוכר גם בשם "יואן"), למטבע בינלאומי מוביל - יצא לדרך. מאז, לא רק שהרנמינבי החל בנסיקה - הוא המריא ממש, והפך למטבע הצומח בקצב המהיר בעולם.

הצמיחה הבלתי נלאית של סין כבר הביאה למהפך בכלכלה העולמית. בזמן שהכלכלות המערביות שקעו בתנומה, הגידול הדרמטי של סין השפיע לחיוב על התחזיות הכלכליות גם ברחבי העולם, ולא רק בסין עצמה. כמה מהמדינות השכנות לסין, ורבות מכלכלות המדינות המובילות בעולם בייצור סחורות, גאו יחד עם הזרם החזק של הכלכלה הסינית. אבל כוח המשיכה החזק של סין לא מוגבל רק לצמיחה כלכלית: בזכות עליית כוחו של המטבע הסיני, כל המערכת הפיננסית הגלובלית מתחילה להשתנות בקצב מהיר.

להתפתחות הזו צפויה להיות השפעה עמוקה הן על סין והן על שאר העולם. יותר מ-10,000 מוסדות פיננסיים בעולם עושים היום עסקים בין היתר באמצעות המטבע הסיני רנמינבי, לעומת 900 בלבד ביוני 2011 - לפני פחות משנתיים. מאגר המזומנים המוחזקים במטבע רנמינבי מחוץ לסין (אופ-שור), שלא היה קיים לפני שלוש שנים, עומד היום על קרוב ל-900 מיליארד רנמינבי, שהם כ-143 מיליארד דולר. כ-12% מעסקאות היצוא והיבוא בין סין לבין מדינות אחרות מתבצעים כיום במטבע הסיני - פי 6 מחלקן של עסקאות אלה לפני 3 שנים בלבד.

צמיחה בכל מקום

את הצמיחה של המטבע הסיני אפשר לראות בכל מקום - בשוקי המט"ח, בשוקי האג"ח, במרכזי אופ-שור של המטבע הסיני, כמו סינגפור, טאיוואן ולונדון, בהשקעות זרות בסין, שמתבצעות במטבע הסיני, ובעסקאות של גורמים סיניים מחוץ למדינה, שמתבצעות אף הן במטבע הרנמינבי. זרם המטבע הסיני קיים בשני הכיוונים - לתוך סין ומחוצה לה - והוא מתקיים באמצעות מספר הולך וגדל של צינורות פיננסיים, הנפתחים על ידי שלטונות בייג'ין.

אלו עובדות חשובות ביותר עבור משקיעים בכלל, ועבור אלה שמבצעים עסקים בסין, סוחרים עם סין או משתמשים במטבע הסיני להשקעות, בפרט.

אנו צופים, כי עד 2015 שליש מהמסחר הכולל של סין ייעשה במטבע הרנמינבי - מה שיהפוך אותו למטבע השלישי בגודלו בעולם, מבחינת נפח העסקאות הנעשה באמצעותו.

השקת שורה של מוצרים פיננסיים במטבע הרנמינבי הייתה בעלת השפעה מרחיקת לכת על שחקנים בשוקי ההון. למשל, חברות בינלאומיות כגון בריטיש פטרוליום, טסקו ופולקסווגן נהנות כיום מנגישות למטבע הסיני באמצעות שוק האג"ח "דים סאם" של הונג קונג.

למרות כל מה שאמרנו עד כה, השימוש במטבע הסיני במסחר ובשוקי ההון הבינלאומיים עדיין נמוך בהרבה מכפי שהוא יכול להיות. כדי להפוך למטבע גלובלי מוביל, על המטבע להיות בר המרה באופן מלא. מקבלי ההחלטות בבייג'ין בטוחים היום יותר מאי-פעם בהחלטתם לזרז את תהליך הפיכתו של הרנמינבי למטבע בר המרה, ואנו מעריכים כי הדבר ייצא לפועל בתוך חמש שנים - מהלך שישפיע עמוקות הן על סין והן על שאר העולם.

כלכלני HSBC