המועצה הארצית פסלה תוכנית שאושרה למצלאווי בקריית אונו

את התוכנית יזמה חברת מצלאוי, להקמת 64 דירות נוספות במתחם הפינוי בינוי "שאול המלך" ■ המועצה הארצית קיבלה את התנגדות העירייה והתושבים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיבלת את עמדת עיריית קריית אונו והוועדה המקומית, שלא לבנות מגדל נוסף בן 64 דירות בשכונת "אונו הירוקה". ועדת הערר של המועצה, קיבלה את הערר שהגישו העירייה והוועדה המקומית כנגד החלטת הוועדה המחוזית לאשר את המגדל.

מדובר למעשה בהמשך פרויקט "אונו הירוקה" שהקימה חברת מצלאווי במסגרת תוכנית פינוי בינוי הראשונה בישראל. התוכנית קבעה כי מצלאוי תהרוס 174 דירות ישנות, ותקים במקומן 513 דירות ב-11 בניינים חדשים. מצלאוי הקימה עד היום 10 בניינים מתוך הפרויקט ונותרו לה זכויות ל-33 דירות. החברה הגישה תוכנית חדשה להוספת זכויותיהם של 6 בתים צמודי קרקע ומבנה מסחרי חד קומתי לצד הריסת מקלט שכונתי, כך שיחד עם הזכויות ל-33 הדירות שנותרו לה להקים, יאוחדו הזכויות למגדל בן 16 קומות ו-64 דירות.

התוכנית אושרה בחודש יולי 2012 על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לאחר התנגדויות רבות שהוגשו לתוכנית. בנוסף התוכנית אושרה, בניגוד לעמדתה של עיריית קריית אונו והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. במרכז התנגדותה של הוועדה המקומית עמד מחסור חמור במבני ציבור ומתן עדיפות למתחמי פינוי בינוי אחרים בעיר.

בעקבות ההתנגדויות הרבות שהוגשו כנד התוכנית על ידי כל בעלי הזכויות במתחם, שינתה הוועדה המקומית את עמדתה הראשונית לתמוך בתוכנית. לצד התנגדויות בעלי הזכויות במתחם הוגשו התנגדויות של תושבי פרויקט אונו הירוקה עצמו, אשר הצביעו על בעיות תנועה וחניה בשכונה, מחסור בשטחי ציבור וכדומה. בחודש אוגוסט 2012 הודיעה גם חברת מצלאוי לראש העירייה יוסי נשרי כי אין בכוונתה לפעול למימוש התוכנית בשל חוסר כדאיות כלכלית וגם בשל כיבוד רצונם של דיירי הפרויקט שהקים המתנגדים לתוכנית. בוועדה המחוזית סברו מנגד כי יש לראות את התוכנית כחלק ממתחם תכנוני שלם, וכי המרכז המסחרי ושישה הבתים צמודי הקרקע שבמתחם אינם תואמים את סביבת הפרויקט החדש וכי עמדתו של היזם אינה מצדיקה את שינוי התוכנית.

וועדת הערר של המועצה הארצית קיבלה את הערר שהגישו עיריית קריית אונו והוועדה המקומית וקבעה כי הוועדה המחוזית התעלמה לחלוטין מבעיות התנועה שנוצרו במתחם, וציפוף נוסף על ידי הפרויקט, יקשה עוד יותר על יכולת הספיגה של הרחובות ובעיקר על התנועה ברחוב שאול המלך.

עוד קבעה וועדת הערר כי הוועדה המחוזית התעלמה מכך שהיזם - חברת מצלאוי מבקשת זכויות בנייה ניכרות עבור מבנה נוסף, שבהגדרה אינו עונה על קריטריונים של פינוי בינוי, ובמקביל מציגה עצמה כ"קוזאק נגזל", ומתלוננת על כך שזכויותיה בפרויקט נפגעו. "ניסיון היזם להוסיף עוד זכויות בנייה על הרבות שכבר הועמסו במתחם תקדימי ועלול להיות הרסני" קבעה הוועדה. "מתן תוקף לתוכנית לאותת לכל כי ניתן להתחיל במספר יחידות דיור נמוך ולהגדיל את הבנייה עד אין קץ".

וועדת הערר מתחה ביקורת עת התנהלותה "הלא עקבית" של הוועדה המקומית ששינתה את דעתה, אך קבעה כי הליך הגשת ההתנגדויות הצדיק את הבחינה הנוספת על ידי הוועדה המקומית שפעלה משיקולים ענייניים מתוקף תפקידה כרשות מנהלית.

וועדת הערר קבעה כי ניתן להביא להתחדשות שש יחידות הדיור והמרכז המסחרי לאו דווקא בדרך של פינוי בינוי, והחזירה את התוכנית אל שולחנה של הוועדה המחוזית לבחינה מחודשת.

ישראל גל יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה מסר כי: "תפקידי לאזן בין האינטרס הציבורי לאינטרסים נוספים. מצד אחד אנחנו רוצים לקדם את התחדשות ופיתוח העיר, אנחנו גם רוצים שיזמים ירגישו שכדאי להם להשקיע וכי גורמי התכנון מסייעים בידם. אולם, כאשר התוכנית המוצעת אינה מביאה בחשבון את מכלול הגורמים נוצר עיוות. מתוך כך הצגתי את התוכנית בפני התושבים ולאחר שאלה הביעו התנגדות, חשבתי שזה יהיה נכון לקבל את התנגדותם. התפלאתי לגלות כי גורמים שונים פעלו בדרך אחרת והביאו את הוועדה המחוזית לקבל החלטה לא ראויה אשר לא איזנה נכון בין האינטרסים השונים, ובמיוחד לא שמרה על האינטרס הציבורי הרחב. הערר במקרה הזה התבקש, שכן התוצאה שהתקבלה בוועדה המחוזית לא הייתה ראויה ואני גאה בתוצאתו".

ראש העיר יוסי נשרי מסר כי "פינוי החנויות והבתים צמודי הקרקע אינו עומד בקנה מידה של פינוי בינוי שכן מטרתו לאפשר לדיירים שבתיהם נבנו בשנות ה-50 לשדרג ולחדש את בתיהם. אני קורא לבעלי החנויות לפעול לשיפוץ המרכז לרווחתם ולרווחת התושבים".