מנקים לפסח? הכירו את מכשירי הניקוי האלקטרוניים החדשים

שורת מכשירי ניקוי אלקטרוניים - שואבים רובוטיים, שוטף רצפה בקיטור ומנקה חלונות אוטומטי - מציפים את המדף ■ "גלובס" בדק מגוון דגמים וחזר עם מסקנות

ניקיון הבית מעולם לא היה קל יותר, לאור מבחר הרובוטים לניקוי אבק, שטיפת רצפה ואפילו הברקת חלונות. חלקם מציעים פתרונות טובים מאוד, וחלקם קצת פחות, אך מי שירצה לנקות את הבית ברמה סבירה עד טובה, יוכל לעשות זאת בלחיצת כפתור. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצרים מושלמים, וחסרונותיהם עלולים להפריע - כך עלה בבדיקת "גלובס".

מבין אלה שנבדקו, אף רובוט לא מנקה בצורה מושלמת את הפינות בחדרים או מצליח לנקות מרווחים בין ארונות. הרובוטים גם לא מנקים ספות ולא את האבק מהמדפים, כך שההכרזות על מותו של שואב האבק המסורתי היו מוקדמות מדי.

ומה עם רובוט שוטף? גם כאן הדרך לפתרון מושלם ארוכה. יצוין לטובה שארק סטימר, מכשיר לשטיפת רצפות שאמנם אינו רובוטי, אך עושה עבודה יפה.

בנוסף, חברת Ecovacs, שמציעה רובוט ניקוי חלונות, השאירה אותנו פעורי-פה. החלונות מעולם לא היו נקיים יותר, ואפשר לנקות את הצד החיצוני של החלונות מבלי להסיר את החלון מהקיר.

Bellers, דגם BLGR8200: שואב רובוט זול שמספק עבודה טובה

המותג Bellers חדש בישראל, ופונה לרמת המחירים הבינונית בקטגוריית רובוטי שואבי האבק. מחירו 1,100 שקל - נמוך מאוד ביחס למתחרים ומפתיע בתוצאות שהוא מספק. לטענת היבואן, קבוצת ח.י, הרובוט מתאים לניקוי כל סוגי הרצפות, פרקטים ושטיחים דקים. בבדיקה שלנו הוא גם הצליח להתמודד ללא בעיה מיוחדת עם שטיח מסוג שאגי.

לרובוט יכולת תכנות, הפעלה קולית ובחברה מציינים כי הוא מצויד במסנן אנטי אלרגני המיועד לאלרגיים לאבק. אנחנו לא הרגשנו בשום פעולה מיוחדת שלו. מצד שני, כנראה שזה לא מזיק. הרובוט נתקע לעיתים קרובות ברהיטים בבית, אבל הוא הצליח להשתחרר מהם בקלות, כאשר יש לו גם חיישני נפילה ממדרגות, בדומה למתחרים. כמו כן, יש לו שתי מברשות צד לניקוי אבק מהפינות והוא כולל חיווי קולי באנגלית.

לפי נתוני היצרן, הסוללה מחזיקה כ-90 דקות, ובבדיקה שלנו כך אכן היה.

הבעיה הגדולה של הרובוט היא שלפעמים הוא לא מצליח לעלות על שטיחים או מעברים חדרים (במקרה שהמעבר הוא בין רצפה לפרקט).

* בשורה התחתונה: ה-Bellers נותן תחושה של מוצר זול, אבל הוא מפתיע מאוד באיכות העבודה הטובה שלו. מצד שני, מכיוון שמדובר במותג לא מוכר, וזמן הבדיקה שלנו היה מספר ימים, צריך לקחת בחשבון את איכות העבודה שלו לאחר מספר חודשים.

Ecovacs Deebot, דגם D68: שואב מוצלח ומעוצב

רובוט D68 של Ecovacs מעוצב יותר מהמתחרים, וכולל כמו דגמים אחרים, קיר וירטואלי הפועל על סוללות ומונע ממנו להגיע לאזורים לא רצויים. הקיר הזה חשוב, מכיוון שהרובוט לא עולה על שטיחים מסוג שאגי. אם הוא יגיע במקרה לשטיח מהסוג הזה, מברשות הצד שלו עלולות להיהרס. מברשות הצד משמשות לאיסוף טוב יותר של אבק מפינות הבית, דבר שלא קיימים בכל הדגמים בשוק. ניתן להסירן בקלות כאשר מעוניינים לנקות את השטיח.

הרובוט כולל יכולות תכנות לשעות מסוימות, והוא יחסית לא רועש, כך שניתן להשתמש בו גם שנמצאים בבית.

מיכל האיסוף שלו יחסית קטן ומתמלא לעיתים קרובות. כמו כן, הרובוט לא מזהה בצורה טובה עצמים בבית והוא נתקע בהם כל הזמן (הרובוט מוגן בגומי קדמי למניעת נזק).

* בשורה התחתונה: ה-D68 הפתיע אותנו לטובה, והוא נותן פתרון טוב מאוד לעומת המתחרים.

Ecovacs, דגם Winbot: לנקות חלונות בקלות

Ecovacs היא בין הבודדות המציעה פתרון לחלונות המלוכלכים, מבלי שהמשתמש צריך לשבור את הגב כדי להגיע לצד החיצוני. ה-Winbot מתלבש על החלונות באמצעות ואקום, הוא מחובר בעזרת כבל חשמל ארוך לקיר ויש לו סוללה פנימית, למקרה שתהיה הפסקת חשמל (אחרת הרובוט יצנח לרצפה). יש לו שלט רחוק שמאפשר לשלוט בו ולהביא אותה לקרבה פיזית למשתמש, כך שניתן יהיה להסיר אותו מהחלון. הרובוט הצליח לנקות חלונות מלוכלכים מאוד עם חול ואבק ברמה של 90%. נותרו מעט מאוד שאריות, ובמקרים מסוימים ביצענו את פעולות הניקוי פעמיים. זמן ניקוי של חלון גדול עמד אצלנו על כ-10 דקות (לכל צד). הרובוט פשוט להפעלה, אבל עדיף להשגיח עליו, כי התוכנה אינה טובה מספיק עדיין, והוא נתקע פעמים רבות - דבר שדורש לחיצה על כפתור ה"אתחול" בשלט רחוק.

* בשורה התחתונה: מוצר ראשוני מפתיע לטובה.

iRobot, דגם Scooba 230: שוטף רצפה לא יסודי

השימוש בסקובה 230 של iRobot דורש שאיבת האבק באזור בו רוצים לבצע את השטיפה. הפתרון הכי נוח (ויקר) במקרה הזה, הוא להחזיק רובוט שואב שיבצע את הפעולה לפני רובוט השטיפה. הסקובה לא כולל יכולות רבות בנושא ההפעלה. לחיצה על הפעלה ולאחר מכן לחיצה על כפתור הניקוי יתחילו את השימוש. בניגוד לרובוטים אחרים לסקובה אין תחנת עגינה שהוא חוזר אליה וצריך לזכור לחבר אותו לשקע החשמל באופן ידני. כמו כן, אין לו תוכניות ניקוי לפי זמנים קבועים מראש.

ניקוי: הסקובה מכסה שטח של 14 מ"ר על-פי נתוני היצרן עם מיכל מים מלא. תהליך השטיפה כולל 3 שלבים של שטיפה, שפשוף וייבוש. בפועל הסקובה משאיר לפעמים פסים והרצפה נשארת רטובה במצב קל. הסקובה לא אמור לפזר מים מלוכלכים, מכיוון שהוא שומר במקום אחר את המים הנקיים. הרובוט יחסית גבוה, אז לא בטוח שהוא יצליח להיכנס מתחת לכל הרהיטים בבית. כמו כן, הוא רגיש מאוד למכשולים, מהסיבה שהוא לא אמור לעלות על שטיחים. בעקבות כך, נוצר מצב, שאם יש עלייה קלה בין חדרים, הוא לא מצליח לעלות אותם. פעולת השטיפה של הרובוט לא גוררת אחריה רעש רב של המנוע שלו. הבעיה הגדולה היא שאם יש קצת אבק על הרצפה, הוא מתחיל ליצור גושים הנשארים מפוזרים או נגררים אחריו ברחבי הבית.

* בשורה התחתונה: מתאים למי שרוצה לעשות ניקיון לא יסודי לרצפה ומוכן לבצע הכנות מקדימות למען הרובוט הזה.

דייסון, דגם DC-35: שואב נייד ויעיל

שואב האבק הנייד DC-3 של דייסון הוא הכלאה בין נוחות של שואב נייד וחוזק של שואב מקטגוריה כבדה יותר. הסוד טמון בעיצוב: מוט שאיבה מוארך וקל משקל (עשוי אלומיניום) באורך 66 ס"מ, בעל מראה המזכיר מכשיר לגיזום שיחים וקלות הפעלה יחסית. עוצמת השאיבה חזקה, 40W, והמברשת החשמלית לוכדת גם את חלקיקי האבק הקטנים ביותר. משטיח תמים למראה שעליו ניסינו את השואב, אכן נשאבו כמויות מפתיעות של לכלוך בלתי נראה.

צורתו של המוט מקלה הן על האחסון וכן על ההגעה למקומות גבוהים או קשים לגישה - ועצם הניידות מאפשרת כמובן שימוש הרחק מנקודת חשמל, כמו ניקוי הרכב. השואב מצויד בסוללת ליתיום יון 22.2Wניתנת לטעינה. זמן הטעינה המוצהר עומד על 3.5 שעות - והיא מספיקה ל-15 דקות הפעלה רצופה של השואב המופחת ל-6 דקות הפעלה בלבד כשעוצמת השאיבה מוגברת ל-70W. ללא ספק חיסרון. משקל: 2.23 ק"ג. אביזרים נלווים: מברשת חשמלית, מוט מתפרק, תחנת עגינה, מטען נפרד (ניתן לטעון הסוללה גם עצמאית), אביזר לחריצים צרים, מברשת למשטחים קטנים. אחריות לשנתיים.

Neato, דגם XV25: שואב רועש עם עוצמה גבוהה

Neato Robotics היא חברת רובוטים אמריקנית, שהחלה לפעול לפני כ-3 שנים, במטרה להתחרות ב-iRobot. דגם XV-25 הוא שדרוג לדגם שנמכר בארץ כשנה (XV-15). הדגם המשודרג מיועד בעיקר לצרכנים שמחזיקים חיות מחמד או לאנשים הסובלים מאלרגיות לאבק. הוא מגיע עם מברשת ניקוי משודרגת שאמורה להתמודד טוב יותר באיסוף שיער, אולם גם זו נחסמה לאחר מספר פעמים משיערות, כמו בדגם הקודם. מה שמחייב לשבת ולחתוך את השערות מהמברשת עם מספריים, אחרת הרובוט לא חוזר לעבוד. לרובוט מצורף פילטר אנטי אלרגני, שאנחנו לא הרגשנו בשיפור מסוים, לעומת הדגם הקודם. מצד שני, הוא לא מזיק.

ה-XV-25 נותן תוצאות סבירות בניקוי, בתנאי שעוצמת הרעש שלולא מפריעה. הרובוט מצליח להוציא אבק, ממקומות שככל הנראה המתחרים יתקשו לעשות. מצד שני, לא כיף להשתמש בו כאשר נמצאים באותו חדר (יש אופציה לתכנת הפעלה בשעה שלא נמצאים בבית). למרות שהרובוט אמור להיות חכם, הוא מפספס פעמים רבות נקודות עמוסות אבק בחדר וגם הסוללה חלשה. הרובוט יודע לחזור לנקודת הטעינה ולהמשיך לעבוד בצורה אוטומטית. בשורה התחתונה: שואב רובוטי עוצמתי אבל רועש.

שארק סטימר (Shark Steamer): פתרון מצוין לשטיפת הרצפה

מסתבר שאפשר לשטוף את הרצפה בלי להתיז מים, בלי דלי ובלי סמרטוט: שארק סטימר הוא מכשיר הדומה בעיצובו למטאטא חשמלי, אך למעשה הוא שוטף רצפה באמצעות קיטור. איך זה עובד? לאחר מזיגה של מי ברז לתוך המכשיר (באמצעות משפך הכלול בערכה), מופעל מנגנון הקיטור באופן טבעי תוך כדי תנועת השטיפה. חלקו התחתון מורכב מיחידה שטוחה שעליה מולבשת מטלית פייבר (שתיים כלולות באריזה). המכשיר מחובר לחשמל באמצעות כבל ארוך (6 מטרים), והוא מתנייד בקלות ואינו כבד. לא נעשה שימוש בחומרי ניקוי, ובכל זאת הרצפה נשארת נקייה ומבריקה. עם זאת, לפני השטיפה חשוב לטאטא את האזור. בחברה מציינים כי הוא מחטא ומשמיד 99% מהחיידקים.

אדי המים החמים והלחץ הגבוה מאפשרים הסרת לכלוך וכתמים דביקים בקלות. ראש הניקוי דו צדדי והלבשת המטליות עליו פשוטה ומהירה. לאחר מספר שימושים מומלץ להפוך את המטלית לצדה השני, וכאשר שני הצדדים מלוכלכים - ניתן לכבסה.

המוצר מתאים לכל סוגי הרצפות, הפרקט והמשטחים, ובשלב האחסון ניתן לתלותו על הקיר.