יובנק מציג: טיפים לאנג'לים מתחילים - "להשקיע בלי לשקוע"

ד"ר אודי דהאן, מנהל חטיבת הבנקאות של U-Bank: "בזמן שעולם קרנות ההון סיכון הולך ומתייבש בארץ ובחו"ל, עולם האנג'לים מקבל תנופה. יזמים פונים לאנג'לים, לחברים ולמשפחה בניסיון להשיג מימון"

"בזמן שעולם קרנות ההון סיכון הולך ומתייבש בארץ ובחו"ל, עולם האנג'לים מקבל תנופה. יזמים פונים לאנג'לים, לחברים ולמשפחה בניסיון להשיג מימון, ובאופן פרדוקסלי הדבר תומך בהמשך צמיחת תעשיית ההיי-טק", אומר ד"ר אודי דהאן, מנהל חטיבת הבנקאות של U-Bank.

יובנק ערך באחרונה סדנה ללקוחות בשיתוף עם חברת FFWD.me שמסייעת לסטארט-אפים, תחת הכותרת "להשקיע בלי לשקוע בסטארט-אפים". הבעלים והמנכ"ל של FFWD.me הוא יוחי סלונים.

בסדנה השתתפו כמה עשרות לקוחות, בעלי הון פנוי גבוה יחסית שמעוניינים לגוון את השקעותיהם גם לתחום הסטארט-אפים.

"אנשים אמידים מפזרים סיכונים בהשקעות שונות - ניירות ערך, נדל"ן ועוד. חלק מושקע כהשקעות ריאליות, ולפעמים זה בא לידי ביטוי בחברה בתחילת דרכה", אומר דהאן, "אנחנו מנהלי סיכונים. התפקיד שלנו בהקשר הזה הוא לעזור ללקוח לנהל את הסיכונים שלו".

לדבריו, מי שכבר מחליט להיכנס להשקעה באפיק זה, מוטב שיעשה זאת נכון. "יש לנו נטייה להיסחף אחרי הרגש: אנחנו רואים אחלה צוות עם רעיון נחמד ומתלהבים. צריך לבדוק קודם כל האם יש שוק והאם המוצר מתאים לשוק", הוא אומר.

המלצתו של דהאן היא לבדוק האם הרעיון שבבסיס הסטארט-אפ נשמע הגיוני ואפשר להסביר אותו בכמה מילים.

"עדיף רעיון שכבר ראית משהו דומה לו בעבר, על פני משהו שאף אחד לא מכיר וכנראה גם אף אחד לא ישקיע בו", אומר דהאן. לדבריו, הרעיון צריך להיות "רעיון שונה שמשנה", כלומר בעל ערך מוסף. בכל מקרה, דהאן ממליץ לבחון היטב את התחום לפני שנכנסים להשקעה בו, להתייעץ עם מומחים, "ולא לחשוב שאם השכן השקיע והצליח גם אתה תצליח". הוא מזכיר גם שבהשקעה מסוג זה, יש לקחת בחשבון שהכסף לא יהיה נזיל במשך תקופה ארוכה.

במסגרת הכנס, עלו נושאים כמו קשרי אנג'לים-יזם-קרנות. בצד המשפטי הוסבר למשקיעים הפוטנציאליים איך להתנהל נכון, וניתנה דוגמה שמציגה פרדוקס אפשרי: אנג'ל משקיע מיליון דולר בחברה לפי שווי של 2 מיליון דולר, כאשר היזם מחזיק בשאר החברה. "עכשיו ליזם יש תמריץ למכור את החברה ב-1.5 מיליון דולר, כי הוא לוקח הביתה 750 אלף דולר", אומר דהאן. למשתתפי הסדנה ניתנו טיפים על ניהול משפטי נכון וקביעת אבני דרך בהשקעה, למניעת מקרים כאלה.

בעקבות הצלחת הסדנה שוקלים ביובנק לערוך סדנה נוספת.