המשבר בקפריסין: כל האירועים החשובים ביממה הקרובה

בעוד מספר ימים צפויה להיפתר סאגת קפריסין, אשר מתעתדת להטיל מסים על הפקדונות הבנקאיים שלה ■ לאור הפרשייה, מהם האירועים המרכזיים שכדאי לשים אליהם לב?

בעוד מספר ימים צפויה להיפתר סאגת קפריסין, אשר מתעתדת להטיל מסים על הפקדונות הבנקאיים שלה - במהלך שרבים חוששים כי יוביל לתרחיש של "ריצה אל הבנקים" באירופה.

כוונת קפריסין הייתה להטיל מס של כ-10% על פקדונות בהיקף של 100 אלף אירו ומעלה ומס של כ-7% על פקדונות בהיקף נמוך מזה. זאת, במטרה לגבות מסים בהיקף של כ-5.8 מיליארד דולר ולזכות בחבילת החילוץ המיוחלת שתחלץ את המדינה מוכת החובות.

אולם בינתיים, הממשלה הודיעה כי בכוונתה לרכך מעט את רוע הגזירות: לפי ההצעה החדשה, בעלי פקדונות קטנים מ-100 אלך אירו ישלמו מס בסך 3% בלבד. אולם, בעלי פקדונות גדולים יותר ישלמו מס של 12.5% במקום 10%. על פי התוכנית, חוסכים שאיבדו כסף בשל המסים הללו יפוצו על ידי מניות בבנקים מסחריים, כאשר התשואות יובטחו מההכנסות העתידיות של תגליות הגז הטבעי.

האירועים האחרונים הפכו אם כן, בתוך ימים ספורים בלבד, את קפריסין ל"כוכבת" הזמנית של משבר החוב האירופי - כאשר שלל כותרות פסימיות בעיתונות הכלכלית בעולם הובילו את השווקים הגלובליים למחוק מיליארדי דולרים אמש. אז צפוי לקרות בהמשך?

■ שיחת שרי האירו-גרופ - למרות שכבר התרחשה, המשקיעים מעודדים מתוצאות שיחת שרי האירו-גרופ (שרי האוצר של גוש האירו), אמש, אחריה הבהיר שר האוצר ההולנדי ג'רואן דיג'סלבלואם כי כל הצדדים הגיע להסכמות במטרה "להשתלט על המצב", והבהיר כי תנאי החילוץ המוקלים לקפריסין "יהיו טובים יותר לעתידה של קפריסין ואזרחיה".

■ ההצבעה בפרלמנט - צפויה להתקיים היום בערב, בקפריסין, במהלך שנידרש במידה והממשלה מעוניינת להטיל בפועל את המס המדובר על הפקדונות הבנקאיים. ההצבעה אמורה הייתה להתקיים אתמול, אולם נדחתה לאור ניסיונות הממשלה לגייס רוב מוחץ יותר לקראת ההצבעה.

■ גרמניה - ברקע, תנסה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לדחוף לאישורה של תוכנית החילוץ הקפריסאית על ידי הפרלמנט הגרמני, ללא קשר לאישור המס על הפקדונות בקפריסין. מרקל הותקפה בשנתיים האחרונות כי גרמניה לא עשתה מספיק כדי לסייע לידידותיה בגוש האירו לצלוח את המשבר, ועומדת בפני בחירות כלליות בגרמניה בספטמבר הקרוב.