"חילוץ קפריסין יוביל לחורבן, יש הרבה כעס ובילבול"

הלנה ותאודורה פפגאורגיו, זוג קפריסאים לשעבר המנהלים מסעדה בשם Zenon Taverna בניו-יורק, בראיון ל"ביזנס אינסיידר": "ברגע שהבנקים ייפתחו, כולם ירוצו וינסו לקחת את הכסף שלהם כמה שיותר מהר"

"אם זה ייעשה נכון, תוכנית החילוץ עשויה לעזור. אולם, ברגע שהבנקים ייפתחו מחדש, די בטוח שכולם ירוצו לשם וינסו לקחת את הכסף שלהם כמה שיותר מהר. כמו שהתוכנית נראית כעת, נראה שזה יוביל להרס וחורבן של האזרחים במדינה. יש הרבה כעס ובילבול בקפריסין".

כך אמרו, בראיון ל"ביזנס אינסיידר", הלנה ותאודורה פפגאורגיו, זוג קפריסאים לשעבר המנהלים מסעדה בשם Zenon Taverna בניו-יורק. זאת, לאחר שבסוף השבוע האחרון נודע כי קפריסין שוקלת להטיל מס על הפקדונות הבנקאיים שלה, כדי לזכות בחילוץ של כ-10 מיליארד אירו.

"דיברנו עם חברים שלנו בקפריסין, ובינתיים לא נראה שהם משכו את הכסף שלהם מהבנק", הם מבהירים. "כולם מבינים שהבנקים סגורים רק באופן זמני, ולמרות השימוש בכרטיסי אשראי, הדור המבוגר יותר משתמש בעיקר במזומן - ומבקר בבנק פעם בשבועיים-שלושה".

כוונת קפריסין הייתה להטיל מס של כ-10% על פקדונות בהיקף של 100 אלף אירו ומעלה ומס של כ-7% על פקדונות בהיקף נמוך מזה. זאת, במטרה לגבות מסים בהיקף של כ-5.8 מיליארד דולר ולזכות בחבילת החילוץ המיוחלת שתחלץ את המדינה מוכת החובות.

אולם בינתיים, הממשלה הודיעה כי בכוונתה לרכך מעט את רוע הגזירות: לפי ההצעה החדשה, בעלי פקדונות קטנים מ-100 אלך אירו ישלמו מס בסך 3% בלבד. אולם, בעלי פקדונות גדולים יותר ישלמו מס של 12.5% במקום 10%. על פי התוכנית, חוסכים שאיבדו כסף בשל המסים הללו יפוצו על ידי מניות בבנקים מסחריים, כאשר התשואות יובטחו מההכנסות העתידיות של תגליות הגז הטבעי.

"נראה שכולם כועסים בגלל שהכסף שלהם הולך להילקח מהם. כולם צריכים את הכסף להוצאות היום-יומיות שלהם", הם אומרים. "ההכנסה היחידה של חלק מהאנשים בקפריסין היא הפנסיה שלהם, וגם זה לא הרבה. הדודים שלנו כבר סובלים, שוק העבודה ספג מכה קשה ורבים נמצאים בלי עבודה. בכך שהממשלה לוקחת גם את החסכונות ולא מבטיחה הכנסה נוספת - היא הולכת רק להחמיר את המצב".