המדינה תעדכן את ביה"ד במו"מ עם פוטאש למיזוג עם כיל

ביה"ד לעבודה הורה להפסיק את העיצומים במפעלי ים המלח, אך ידרוש מהמדינה תשובות בעניין מיזוג כיל-פוטאש ■ יו"ר הוועד: לראשונה נדע את האמת על העסקה

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע הורה היום (ג') לוועד העובדים במפעלי ים המלח (מי"ה) להפסיק את העיצומים שבהם פתחו אתמול.

הדיון התקיים בפני השופט אילן סופר, בעקבות בקשה של הנהלת מפעלי ים המלח, שטענה כי לעיצומי העובדים אין קשר למיזוג האפשרי בין כיל לענקית האשלג מקנדה פוטאש, כפי שטען הוועד.

במי"ה טענו כי ועד העובדים בחר לשבש את פעילות הייצור בסדום בעקבות ויכוח בינו לבין ההנהלה על אופן חלוקת הבונוסים לעובדים ועל רקע דרישתו להפריש חלק מכספי הבונוסים לקופת הוועד.

בית הדין קבע כי בעניין הוויכוח על הבונוס, עובדי מי"ה לא הכריזו על סכסוך עבודה, ולפיכך הם מנועים מנקיטת צעדים ארגוניים בנושא זה.

יוזכר כי לפני כחודשיים הכריזו עובדי המפעלים שבבעלות כיל בדרום על סכסוך עבודה ביחס למגעים שנועדו לקדם את מיזוג כיל עם פוטאש.

עוד סוכם בדיון הבוקר כי אחרי פסח יזמן בית הדין בבאר-שבע נציג מטעם המדינה, בדרישה לקבל עדכון על התקדמות המהלכים למיזוג האפשרי של כיל עם פוטאש. למדינה יש מניית זהב בכיל, וכל עסקה של מיזוג כזה כרוכה באישורה.

עובדי כיל מתנגדים למיזוג האפשרי, בטענה כי המהלך יפגע בעתידם התעסוקתי ויעמיד את המשך תוכניות הפיתוח של כיל בדרום בסימן שאלה, וזאת כביכול בעקבות העברת קווי ייצור מישראל לירדן.

בימים האחרונים הודיעה פוטאש הקנדית כי תגיש במהלך החודש הקרוב הצעה משופרת לממשלה, כדי לרכוש לכל הפחות את גרעין השליטה על כיל שבבעלות משפחת עופר.

לדברי יו"ר ועד עובדי מי"ה, ארמונד לנקרי, "ההחלטה מהבוקר תקדימית, שכן לראשונה נוכל לדעת באמת היכן עומדת העסקה בין הצדדים. עד כה הממשלה והחברה לישראל לא נהגו בשקיפות לגבי העסקה, מנעו מאתנו את המידע בנושא וניהלו את המהלכים מתחת לאפם של העובדים".

עוד טרם הדיון בבית הדין לעבודה הבהיר יו"ר ועד העובדים של תרכובות הברום, אבנר בן-סניור, כי העיצומים במי"ה אינם קשורים למיזוג האפשרי עם פוטאש, אף שעובדי מפעל הברום שברמת-חובב מתנגדים אף הם למכירת כיל לפוטאש.

באיגרת ששיגר לעובדי הברום, כתב בן-סניור כי "העיצומים במי"ה ננקטו על רקע סכסוכים פנימיים בתוך המפעל בנושא בונוסים לעובדים, ואינם קשורים בשום צורה ואופן למאבק הצודק של ועדי העובדים בכיל בנושא המכירה שלה לפוטאש".

בן-סניור הוסיף וכתב לעובדים כי "כל ניסיון לקשור בין האירועים פוגע במאבק שלנו ופוגע בכוח ובאחדות הוועדים".