שר השיכון אריאל: "2013 אבודה, נוריד מחירים ב-2014"

שר השיכון הטרי אורי אריאל בהופעה ראשונה בתפקידו החדש ■ "השאלה המרכזית היא יכולת הממשלה כגוף ויכולת השרים לעבוד בשיתוף פעולה"

"אין 100 ימים וגם לא 100 שעות כי צריך לעבוד", כך אמר הבוקר (ג') שר השיכון הטרי אורי אריאל בהופעה ראשונה בתפקידו החדש, בוועידת נדל"ן שהתקיימה היום במלון דיוויד אינטר קונטיננטל בתל אביב.

"השאלה המרכזית היא יכולת הממשלה כגוף ויכולת השרים לעבוד בשיתוף פעולה. אין כמו ענף השיכון כדי לראות את המורכבות בטיפול בבעיות, צריך את משרד האוצר, מינהל מקרקעי ישראל, בנק ישראל, ולתאם בין כולם. אני עוד לא יודע מה אני אעשה אבל אני אופטימי. ישנה תוכנית שתסכנרן בין משרד הפנים, מינהל התכנון, לבין האוצר ומינהל מקרקעי ישראל. התוכנית חתומה על ידי סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ראובן קוגן, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים בינת שוורץ, מנהל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן ועל די מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר. היות ויש הפנמה של המצוקה, וראש הממשלה והשרים מבינים שחייבים להיכנס לנושא הדיור ברצינות ומהירות, אני מאמין שיש סיכוי שיהייה שינוי", אמר.

אריאל הוסיף כי "מאחר ואין לנו עדיין תקציב וחוק הסדרים סגור, הדברים יתחילו לרוץ רק בעוד 5-6 חודשים, כלומר 2013 אבודה. יחד עם זאת, יש לכל המגזרים יכולת להגיע אליי באופן מיידי ולהציג בפנייאת הבעיות וגם את הפתרונות. אם נשכיל לטפל בכל המגזרים: המיעוטים, חרדים, זוגות צעירים, אני מאמין שנוכל להביא בשנת 2014 להורדה מסוימת במחירי הדירות". אריאל הוסיף כי לטעמו אחד הכלים החשובים בטיפול בהתפתחות המדינה, הוא פיתוח התחבורה. "צריך לפתח את התחבורה כי היא הכלי הכי משמעותי לפיתוח הארץ. לתת נגישות לאנשים לגור במקומות שערך הקרקע נמוך יותר, ובמקביל למרכזי תעסוקה. אם נדע לחבר את הדברים האלה נדע להגיע לתוצאות".

"לא חשוב מה כתוב בהסכמים הקואליציונים. מה שחשוב זה אם יהיה אמון בין כולם, בין ראש הממשלה לשר האוצר לשר השיכון החדש וביני. ואם יהיה שיתוף פעולה נוכל להקל על יוקר המחיה", כך אמר נפתלי בנט, שר הכלכלה והמסחר הנכנס. "הישראלי משלם מחיר יקר יותר משצריך בהרבה מקרים. למה? כי אפשר לגבות ממנו. יש היום מציאות במסגרתה רק למחוברים יש גישה למקומות הנכונים. אנחנו מתכוונים לשרת את כולם ולא רק את המחוברים".

בנט התייחס לכל ההתנהלות של גיבוש הממשלה וההסכמים הקואליציונים בשבועות האחרונים ואמר: "אני לא מסתכל על תועלת או נזק אלקטוראלי. נתנו לי הזדמנות להתחיל לפרק חסמים ואנחנו עם סכין בין השיניים יוצאים לפרק את החסמים. יהיה טוב, יהיה רע, לא יודע אבל אנחנו פועלים למען עם ישראל". בנט סיכם את דבריו ואמר: "בחג החירות הזה נשחרר את הכלכלה הישראלית למען עם ישראל".

לאחר שהשרים הטריים דיברו על פעילותם הצפויה בממשלה החדשה, עלתה לדוכן הנואמים יו"ר האופוזיציה ומי שעומדת בראש מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' כדי לתקוף את התנהלות ראש הממשלה בממשלה הקודמת ולהסביר מדוע גם בממשלה הנוכחית היא מתקשה להאמין שהמצב יהיה שונה.

"לפני ארבע שנים בינימין נתניהו נשמע בדיוק כמו השר בנט עכשיו. אותה רטוריקה, ואותן דוגמאות. אחרי הבחירות במקום לעשות את מה שהתבקש לעשות בתחום הדיור נתניהו בחר ברפורמת המרפסות".

יחימוביץ' המשיכה והטילה ספק ביכולת הממשלה החדשה להשפיע על מחירי הדירות: "יש הרבה בעלי אינטרסים שלא רוצים שהמחירים ירדו. הבנקים שמרוויחים מהמשכנתאות, המשקיעים שרוכשים דירות להשקעה, חברות הנדל"ן שמחזיקות מלאי עצום של קרקעות ולא בונות כי הן ממתינות לעליות מחירים. גם בנק ישראל שדואג ליציבות הפיננסית לא באמת רוצה לראות ירידת מחירים.

"התוצאה היא שהפער בין יכולת ההשתכרות של זוג צעיר לבין יכולת של אותו זוג לגייס הון ראשוני ולעמוד בתשלומי המשכנתא רק הולך וגדל. בגלל האינפלציה והריבית שתעלה יש סכנה ממשית שאותו החזר חודשי של שליש מההכנסה יכפיל או ישלש עצמו תוך שנים מעטות והזוגות הצעירים שבסך הכל רצו לרכוש דירה ימצאו עצמם במסלול התרסקות אובדני. זו הסכנה האמיתית, הפצצה המתקתקת. הבועה האמיתית. ובזה צריך לטפל. עכשיו האתגר עבר משטייניץ אטיאס וביבי לביבי בנט ולפיד. הלוואי שזה יצליח. הלוואי שססמאות של קמפיין יתקיימו וייבנו 150 דירות להשכרה. אבל אם כל זה על נמצא רק כנספח להסכם קואליציוני זה לא רציני. הדבר היחידי שמעניין שם זה שינוי הקריטריונים למחיר למשתכן ולהכליל את מיצוי כושר ההשתכרות. אבל משם לא תבוא הישועה וזה לא מה שישפר את מצבו של הזוג הצעיר. התוכנית של לפיד ובנט רק תגרום למצב גרוע יותר. אנחנו נציב את האטרנטיבה בתור אופוזיצייה", סיכמה.