"איפה שהאמנים נמצאים - שם תהיה צמיחה"

קריאה להגדלת תקציבי האמנות בכנס "ארטפי" לאמנות ופיננסים ■ האספן ואיש העסקים דורון סבג קרא לשר האוצר החדש, יאיר לפיד, להקדיש חשיבה והקצאת תקציבים מוגדלת לתחום התרבות

"אני רואה את מקומי כיוצר כאן, בארץ. נכון שישראל היא אזור קונפליקט וסובלת מיחסי ציבור גרועים - אבל אמנות אוהבת קונפליקטים. זו אחת הזירות המרתקות בעולם ואנחנו לא מנצלים את זה מספיק כדי למשוך לכאן אמנים". כך אומר האמן גלעד רטמן, נציג ישראל לביאנלה הבינלאומית לאמנות בוונציה שתיפתח בעוד כחודשיים.

"איפה שהאמנים נמצאים - שם בסופו של דבר תהיה הצמיחה. אמנים זרים שבאים לשהות כאן תקופה ברזידנסי או להציג בתערוכות בינלאומיות, מקדמים את ההיכרות ואת האמנות הישראלית בעולם. ישראל סוגרת את עצמה בצורה לא חכמה. כמובן שדרושה לכך תמיכה ותקציבים של הממשלה וברור שלא תהיה צמיחה החוצה בלי צמיחה פנימה".

רטמן השתתף ברב-שיח על קידום אמנות ישראלית, במסגרת ועידת האמנות והפיננסים "ארטפי" שהתקיימה בחמישי האחרון בתל-אביב. הדיון עסק בין היתר בתקציבים המוקדשים לאמנות, והקשיים שעימם מתמודדים העוסקים בתחום.

חשיבות הקונטקסט

התמיכה הממשלתית לתחום האמנות החזותית עומדת על פחות מ-50 מיליון שקלים ומרבית התקציב מועבר למוזיאונים הגדולים. במרבית המוזיאונים התקציבים הקטנים אינם מאפשרים קיום פרויקטים גדולים לאמנים ורכישות לאוסף. "בעבר המוזיאון היה יכול להגשים פנטזיות של אמן, כיום התפקיד שלנו הוא בעיקר בהצגת העבודות בקונטקסט והערך שהאמן מקבל מעצם ההצגה במוזיאון - זהו הון סימבולי", אמרה רותי דירקטור, מנהלת ואוצרת ראשית של מוזיאון חיפה לאמנות.

האספן ואיש העסקים דורון סבג קרא לשר האוצר החדש, יאיר לפיד, להקדיש חשיבה והקצאת תקציבים מוגדלת לתחום התרבות ולאמנות הפלסטית בפרט. סבג הצהיר כי הוא, כמו רבים אחרים מקהל בוחריו של לפיד, מצפים לשינוי סדרי העדיפויות ולהכרה בחשיבות התרבות למרקם החיים ולבריאות החברה בישראל בטווח הארוך.

מועצת הפיס לתרבות ואמנות היא אחד הגופים היחידים התומכים בפעילות אמנותית בישראל. האמנית יהודית גואטה, העומדת בראש הוועדה לאמנות חזותית במועצת הפיס, מסרה כי התקציב המיועד לתמיכות בכלל תחומי התרבות השנה הוגדל ויעמוד על כ-30 מיליון שקל. מתוכם כ-4 מיליון שקל מיועדים לאמנות חזותית.

מפעל הפיס תומך בעשרות אלפי שקלים בהוצאת קטלוגים לתערוכות ולאמנים, וכן בפרויקטים ותערוכות, בסכומים שעד 150 אלף שקל. השנה מוקדש תקציב מיוחד לתמיכה בביאנלה הים תיכונית שתתקיים לראשונה ביישוב סכנין, והיא מתוקצבת ב-400 אלף שקל - בין היתר בזכות הערך הרב של המפגשים והקשרים הבינלאומיים שהביאנלה מזמנת, עם אמנים ואוצרים מרחבי אגן הים התיכון.

גילוי נאות: הכותבת השתתפה כמנחה בחלק מדיוני הוועידה