"להפסיק לבסס הכשרת החרדים לתעסוקה על פילנתרופיה"

אחרי שחילקה לחרדים אלפי מלגות לימוד במוסדות להשכלה גבוהה כדי לאפשר את שילובם במעגל העבודה, מזהירה קרן קמ"ח (קידום מקצועי חרדי) מהיעדר היכולת לתמוך באברכים נוספים שמבקשים לרכוש מקצוע

אחרי שחילקה לחרדים אלפי מלגות לימוד במוסדות להשכלה גבוהה כדי לאפשר את שילובם במעגל העבודה, מזהירה קרן קמ"ח (קידום מקצועי חרדי) מהיעדר היכולת לתמוך באברכים נוספים שמבקשים לרכוש מקצוע.

בדברים שנשא במהלך כנס שעסק בתעסוקת חרדים בירושלים לפני ימים אחדים, הזהיר יו"ר הקרן וממלא-מקום ראש עיריית ירושלים, יוסף דייטש, כי המדינה סומכת יותר מדי על הפילנתרופים ולא מכניסה את היד לכיס: "אם המימון של תוכניות הלימוד יימשך לפי התמהיל של 80% פילנתרופיה ו-20% ממשלה - הקרן תעמוד בסכנה. אנחנו חייבים להגיע לפחות לאיזון של 50% פילנתרופיה ו-50% ממשלה. כל הגורמים בממשלה, לרבות גורמי המקצוע שדיברנו איתם על הנושא, מסכימים איתנו, אך עד היום לא קרה שום דבר. הדבר מדיר שינה מעיניי: מי מבטיח שהפילנתרופים יוכלו השנה ובשנים הבאות לתת את מה שהם נתנו עד היום?", שאל.

בחמש השנים האחרונות גייסה קרן קמ"ח כ-75 מיליון שקל מתורמים בעולם כדי לממן את תוכניות הלימוד לחרדים ומשרדי הממשלה העמידו לה כ-15 מיליון שקל בלבד.

במסגרת הפעילות של קרן קמ"ח קיבלו במהלך 5 השנים האחרונות כ-6,000 חרדים מלגות לרכישת השכלה ומלגות קיום, בשורה של מוסדות להשכלה גבוהה. במסגרת הפרויקט, סטודנטים חרדים שנתמכים בידי הקרן לומדים מקצועות שצפויים להיות מבוקשים בשוק העבודה, כדי להבטיח את השתלבותם בו.

מחקר מקיף שהשלים באחרונה משרד התמ"ת בקרב חרדים שהשתתפו בפרויקט והשתלבו במקומות עבודה מצביע על הצלחתו ועל עניין רב להשתלב בו מצד אלפים נוספים במגזר החרדי: "דווקא משום שהפרויקט הוא בעל חשיבות רחבה למדינה, לא ייתכן שאחרי 5 שנים של פעילות מוצלחת הוא ימשיך להתבסס רק על רצונם הטוב של פילנתרופים. אני מוטרד מאוד מהיכולת שלנו לתת מענה לכל הפונים החדשים שמגיעים אלינו, כמו גם לסטודנטים שכבר נמצאים בשנה השנייה ללימודיהם, למקרה שלא תהיה לנו היכולת להמשיך ולממן להם את המלגה. אין מנוס מכך שהממשלה תגדיל את חלקה בשותפות הזאת".

במהלך הסקירה שהעביר דייטש במסגרת הכנס, הוא ציין כי פניות רבות שנעשו אל הקרן מצד חרדים המבקשים לרכוש מקצוע - אילצו אותה לצמצם באופן משמעותי את היקף השתתפותה בכל מלגת לימוד, בניסיון להעמיד מענה לקבוצה נרחבת יותר. הוא הוסיף והדגיש כי "אנחנו לא מוציאים אף אברך מהלימודים בכולל. אבל מי שהגיע למסקנה שעליו להתפרנס כדי לקיים את משפחתו - נסייע לו. לעתים רבות פונים אלינו כאלו שכבר התחילו לעבוד, אך עשו זאת בעבודת כפיים בסיסית עם הכנסה נמוכה ואז מחליטים לממש את הפוטנציאל, ללמוד מקצוע ולהתפרנס בכבוד".

בין השירותים שמעמידה קרן קמ"ח לסטודנטים החרדיים, בחינות התאמה למקצועות השונים; סיוע בבחירת מקצוע שילמדו בהתאם ליכולותיהם וכישוריהם בליווי של פסיכולוגים תעסוקתיים; בחירת מסגרת הלימוד ולאחר מכן סיוע בהשמה בשוק העבודה. התורמים המרכזיים של הקרן הם המייסד שלה, ליאו נואי, קרן וולפסון ותורם נוסף מדרום אמריקה. היקף המלגה הממוצעת לסטודנט: כ-10,000 דולר.