סקר פיטנגו: מהנדס אפליקציות מרוויח 21.5 אלף שקל בחודש

קרן ההון סיכון פיטנגו מפרסמת לראשונה סקר שנתי על מגמות בהתנהלות כוח האדם בחברות הפורטפוליו ■ 65% מהעובדים שומרים על מקום עבודתם במשך זמן ממוצע של 4-6 שנים

קרן ההון סיכון פיטנגו מפרסמת לראשונה סקר שנתי, שמקיף 40-50 חברות, על מגמות בהתנהלות כוח האדם בחברות הפורטפוליו. מהנתונים עולה כי 65% מהעובדים שומרים על מקום עבודתם במשך זמן ממוצע של 4-6 שנים, נתון מפתיע לגבי סטארט-אפים שנחשבים למקום עבודה לא יציב יחסית. כמו כן, רוב המנכ"לים של החברות בהן פיטנגו מעורבות הם היזמים.

החשיבות בזווית הראיה של הקרנות היא באספקת מבט מעמיק יותר על הדרישות וההתנהלות של כוח האדם בסטארט-אפים, שנחשבים למרחב תעסוקה רגיש יחסית בשוק ההיי-טק. אחד החששות המרכזיים בחברות הסטארט-אפ הוא בנושא כוח האדם. בחברות עתירות טכנולוגיה בתחילת דרכן, חוסר הצלחה בגיוס עובדים מתאימים, יכול להשפיע מהותית על הישרדות המיזם ולכן קיים חשש כי הביקוש לעובדים מקצועיים עולה משמעותית על היצע העובדים. מהסקר עולה כי בממוצע "רמת ההיצע של העובדים תומכת בביקוש הגדל בחברות, ולכן אין ציפייה לעליות שכר משמעותיות בשנה הקרובה".

עם זאת, בתחומים המקצועיים הנדרשים, יש אתגר במציאת העובדים המתאימים. 46% מהחברות שהשתתפו בסקר דיווחו על קשיים בגיוס, בעיקר במהנדסי תוכנה מנוסים, מה שהוביל לדוגמא לכך שהמשכורת הממוצעת למהנדס תוכנה חדש בתחום האפליקציות גבוהה בכ-14% ממשכורתם של עובדים קיימים במקצועות אלו ומסתכמת ב-15,500-21,500 שקלים.

לדברי עינת דרוטין, סמנכ"לית משאבי אנוש בפיטנגו: "יש קושי במציאת מהנדסים ולכן גם המשכורות הן גבוהות, מהנדס שהיום ימצא עבודה בדרך כלל יתחרו עליו כמה הצעות. באופן כללי הביקוש וההיצע די מתאזנים כי ראינו בשנה האחרונה גם סגירות של מרכזי פיתוח למשל, וזה מתאזן". לדבריה, עליות השכר הן מינוריות ורואים את עליות השכר שהיו בגלי גאות קודמים כגון ב-2006-2007. בסך הכול, מעלה הסקר, כי 35%-50% מהחברות העלו במהלך השנה החולפת את השכר לעובדיהן בשיעור של עד 5%. זאת לעומת עליה של 6% ב-2011.

כמו כן, מסתבר כי חלק גדול מהחברות נעזר בתמלוגים המבוססים על אופציות בחברות. בכל החברות קיימת תוכנית אופציות, וב-80% מהחברות תוכנית האופציות (ESOP) מוצעת לכלל העובדים. "הגישה כיום בחברות היא לשתף את העובד", טוענת דרוטין, ולכן להערכתה זוהי המגמה במירב חברות הסטארט-אפ הישראליות. תקופת ההבשלה של האופציות בחברות עומד בשנים האחרונות על ארבע שנים, לעומת 3 שנים ומטה בשנות הגאות של 1999-2000. לגבי החלוקה בין גברים לנשים, ישנה לפי הסקר רוב גברי המאייש את תפקידי הפיתוח, בכל המדרגים ביחס של 30% נשים אל מול 70% גברים.

פיטנגו
 פיטנגו