תנובה: החברה פועלת להתאים עצמה לדרישות "הצרכן החדש"

‎‎מימושי ענק של נדל"ן הזניקו את השורה התחתונה של תנובה ב-2012 ל-1.18 מיליארד שקל ■ בשורה העליונה רשמה החברה צמיחה של כ-2.4% בהכנסות לכ-6.87 מיליארד שקל ■ ‏‎‎אייפקס ומבטח שמיר ייהנו מדיבידנד של 624 מיליון שקל‏

‎‎ענקית המזון תנובה, שבשליטת קרן אייפקס ומבטח שמיר, סיכמה את 2012 עם זינוק אדיר ברווחיה, שהודות לשני מימושי ענק של נדל"ן בתל-אביב הסתכמו ב-1.18 מיליארד שקל, זאת לעומת רווח של כ-15 מיליון שקל בלבד ב-2011. אשתקד רשמה תנובה הפסד חד-פעמי של כ-212 מיליון שקל בגין פעילות מופסקת על המחלבה שנסגרה ברומניה.

בשורה העליונה תנובה רשמה צמיחה של כ-2.4% בהכנסות, שהסתכמו בכ-6.87 מיליארד שקל. החברה הציגה שיפור מסוים בשולי הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה, שהביאו אותה להציג רווח תפעולי של כ-566 מיליון שקל.

‏‏בתחום הסחורות, שבאמצעותו מרכזת תנובה את פעילותה בתחום הייצור, השיווק, המכירה וההפצה של מוצרים המשווקים תחת המותג תנובה, רשמה תנובה רווח של כ-61 מיליון שקל ב-2012 - ירידה של כ-45%.

בתחום המותגים האחרים שבבעלותה - כגון עמק, מאמא עוף, טירת צבי ועוד, רשמה תנובה ב-2012 רווח של כ-372 מיליון שקל - עלייה של 14% ביחס ל-2011.

‏השיפור האדיר ברווח הגיע כאמור ממימוש נכסי נדל"ן. בעיקר מדובר בהשלמת מכירת ההחזקה במתחם השוק‏‏‎ ‎הסיטונאי בתל-אביב ובמכירת מחלבת תל-אביב שברחוב מנחם בגין פינת שאול המלך - בתמורה כוללת של כ-977 מיליון שקל, שמהם רשמה התשלובת רווח של כ-985 מיליון שקל.

‏‎‎תחלק 814 מיליון שקל

מבטח שמיר שבשליטת מאיר שמיר מחזיקה בכ-20.7% ממניות תנובה, באמצעות החזקה בחברה משותפת לה ולקרן אייפקס. האשראי הבנקאי של החברה המשותפת הסתכם נכון לסוף 2012 בכ-2.47 מיליארד שקל.

‏אתמול (ד') הכריזה תנובה על חלוקת דיבידנד בסך 814 מיליון שקל, שממנו תיהנה החברה של אייפקס ומבטח שמיר מכ-624 מיליון שקל. הדיבידנד יחולק בפועל עד סוף חודש אוקטובר 2013.

מחאת יוקר המחיה פגעה בריווחיות

‏בתנובה ציינו בדוחות כי "מחאת יוקר המחיה גרמה להעלאת מודעות הצרכנים לתמחור המוצרים, לשינוי בהעדפות הצרכנים וליצירת 'צרכן חדש' המודע למחיר המוצר ביחס לטיבו והתמורה הנזקפת בגינו. בהתאמה, הובילה מחאת יוקר המחיה להחרפת התחרות במחירי המוצרים בין רשתות המזון השונות, ולהתחזקותן של רשתות השיווק המוזלות.

"מחאת יוקר המחיה בכלל ו'מחאת הקוטג' בפרט גרמו, בין היתר, לפגיעה בהכנסות הקבוצה וריווחיותה, בעיקר ממוצרי החלב בתחום הסחורות שמייצרת הקבוצה, כמו גם להשפעה שלילית על מוניטין הקבוצה. הקבוצה פועלת על מנת להתאים עצמה לדרישות 'הצרכן החדש'...".