שר האוצר של קפריסין: "תוכנית המיסוי שוב על השולחן"

(עדכון) - ראשי המפלגות בקפריסין מתכנסים כדי להגיש תוכנית מעודכנת לפרלמנט ■ סגן יו"ר מפלגת השלטון: "קרובים לפשרה" ■ דובר הממשלה: "יהיו היבטים כואבים להחלטות, אך יש להציל את המדינה" ■ הפגנות במספר מוקדים

חוסר הבהירות בנוגע לעתידה הפיננסי של קפריסין נמשך, ומסתמן כי היום (ו') הוא יום גורלי, לאחר שרוסיה דחתה את ההפצרות של ממשלת קפריסין לסיוע, מה שמביא אותה להיכנס לסבב שני של מו"מ עם הטרויקה (האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית). כל זאת, בתקווה להשיג חבילת חילוץ בהיקף 10 מיליארד אירו שתציל את האי מהתמוטטות כלכלית עקב החובות הכבדים.

אוורוף נאופיטו, סגן יו"ר מפלגת השלטון הדמוקרטית בקפריסין, אמר כי מנהיגי המפלגות קרובים לפשרה שתאפשר לפרלמנט לחזור בו מהדחייה של התנאים לקבלת חבילת החילוץ מהאיחוד האירופי - אותה תוכנית למיסוי פקדונות בנק. שר האוצר מיכאל סאריס אמר כי תוכנית המיסוי "שוב על השולחן".

הבנק המרכזי האירופי הודיע אתמול כי יפסיק את מימון החירום שהעניק לקפריסין כמרווח נשימה, אם זו לא תצליח לעמוד בתנאים לחבילת חילוץ - לכל המאוחר ביום שני הקרוב.

הפרלמנט הקפריסאי אמור לדון היום בהצעת החוק שהציעה הממשלה, להקים קרן השקעות להצלת הבנקים, כאלטרנטיבה לדרישת הטרויקה להטיל מס על פקדונות בנקים. בנוסף ייתכן ותתקבל חקיקה בנוגע לשליטה על ההון שיוצא מהבנקים, כהכנה לריצה אפשרית על הבנקים על ידי אזרחים.

"בית המחוקקים יתכנס בקרוב על מנת לקבל החלטות משמעותיות. אין ספק כי יהיו היבטים כואבים להחלטות שיתקבלו, אך יש להציל את המדינה", אמר היום דובר הממשלה הקפריסאית. "השעות הבאות יכריעו את עתיד המדינה", כך לדבריו.

בינתיים, הושגה הסכמה בין קפריסין לבנקים ביוון, כך שהאחרונים ישתלטו על נכסים קפריסאים ביוון. "לאחר שיחות בין נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס וראש ממשלת יוון אנטוניס סמארס, אושר כי העסקה בנוגע לסניפים יווניים של בנקים קפריסאים אושרה, תחת התנאים הטובים ביותר בנסיבות הנוכחיות, תוך הטבה משמעותית לצד הקפריסאי", נמסר מדובר הנשיא הקפרסיאי.

בתוך כך, הדאגה בקרב האזרחים בקפריסין גוברת על רקע החשש מפני מיסוי הפקדונות האישיים שלהם בבנקים באי, והפגנות נרשמות במספר מוקדים באי. מאות אנשים מפגינים מול בניים הפרמנט, עם שלטים עליהם נכתב: "לא לעושק הבנקים" ועוד.

בקפריסין, כאמור, קיוו מוקדם יותר השבוע לאשר את הטלת המס על הפקדונות הבנקאיים במדינה, במהלך אשר צפוי היה להניב לממשלה הכנסות של כ-5.8 מיליארד אירו (7.51 מיליארד דולר), אולם הפרלמנט הצביע נגד המהלך.