לראשונה מזה 4 שנים: הסנאט אישר את תקציב ארה"ב ל-2014

התקציב אושר ברוב דחוק של 50 תומכים לעומת 49 מתנגדים ■ היקף התקציב עומד על 3.7 טריליון דולר ■ למרות זאת הדרך לאישור הסופי של התקציב עוד ארוכה שכן הוא חייב לקבל את אישורו של הקונגרס

לאחר סבב דיונים שנמשך עד שעות הבוקר המוקדמות (שעון ארה"ב) הצליח הסנאט, לראשונה מזה 4 שנים, לאשר טיוטת תקציב לשנת 2014. התקציב החדש לוקח בחשבון העלאת מסים אפשרית על העשירים בארצות הברית, אך גם קיצוץ נרחב בהוצאות הממשלה כמו אלו שנכנסו לתוקפן בתחילת החודש הנוכחי.

למרות שהסנאט נמצא בשליטת הדמוקרטים, אישור התקציב לא היה קל. על פי אתר ה"ניו-יורק טיימס", התקציב אושר ברוב של 50 תומכים לעומת 49 מתנגדים, כשכל הסנטורים הרפובליקנים הצביעו נגד התקציב יחד עם עוד 4 סנטורים דמוקרטים שמועמדים לבחירות הקרובות בסנאט שייערכו בעוד כשנה וחצי מעכשיו ומגיעים ממדינות הנחשבות לבעלות נטייה להצבעה למפלגה הרפובליקנית.

אך למרות אישור טיוטת התקציב, מדובר רק בתחילתו של הסיפור שכן עכשיו צריך להגיע לפשרה בנוגע לטיוטת התקציב שאושרה בסנאט לבין הצעת התקציב המונחת על שולחנו של הקונגרס שנמצא בשליטת המפלגה הרפובליקנית. על מנת שהצעות החוק יהפכו לחוק, על הקונגרס והסנאט לאשר ניסוח זהה של החוק - מיותר לציין שיש פערים גדולים בין טיוטת התקציב שאושרה בסנאט לבין ההצעה שמונחת כעת על שולחנו של הקונגרס.

"הסנאט אישר טיוטת תקציב", הכריזה הסנטורית פטי מורי מוושינגטון, יו"ר וועדת התקציב של הסנאט, בשעה 5:56 לפנות בוקר לפי שעון החוף המזרחי בארה"ב. "העדיפות הראשונה בתקציב שאושר הינה יצירת מקומות עבודה חדשים ועידוד הצמיחה מהאמצע כלפי חוץ, ולא מלמעלה עד למטה. בזמן ששיעור האבטלה במדינה ממשיך להיות גבוה והשכר של מעמד הביניים לא עלה כבר תקופה ארוכה, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפגוע בהתאוששות של הכלכלה שלנו".

הצעת התקציב המונחת כעת על שולחנו של הקונגרס מייצרת לכאורה תמונה לפיה הממשל יגיע לאיזון תקציבי בשנת 2023 וזאת באמצעות קיצוצים פחות נרחבים מאלו שנכנסו לתוקף בתחילת החודש, וכוללת שינויים מרחיקי לכת בתוכנית ביטוח הבריאות מדיקייר (MediCare) ורפורמה במערכת המסים במדינה.

הטיוטת התקציב שאושרה בסנאט לעומת זאת, כוללת הוצאה מראש של 100 מיליארד אירו עבור שידורג התשתיות במדינה בניסיון להאיץ את הצמיחה, וכוללת סעיפים שיאפשרו לבצע רפורמה במערכת המסים, שתביא לגיוס של 975 מיליארד דולר על פני 10 שנים, עם התנגדות מינימלית למהלך. למרות העלאת המסים הצפוייה, התוכנית של הסנאט תשאיר את המדינה עם גירעון תקציבי של 566 מיליארד דולר בעוד 10 שנים ותוספת של 5.2 טריליון דולר לחוב האמריקאי לטווח ארוך.