שווי קבוצת דלק צמח ב-5 מיליארד שקל מאז ההסדר בדלק נדל"ן

5 הבכירים בקבוצת דלק גרפו 44.35 מיליון שקל ב-2012 ■ המניה זינקה ב-75% תוך חצי שנה ■ הקבוצה הציגה רווח של 446 מיליון שקל ב-2012 והזרוע נטויה ■ מנכ"ל הקבוצה השתכר 7.59 מ' ש'; מנכ"ל דלק US גרף 11.8 מ' ש'

בשנה שבה הושלם הסדר החוב בדלק נדל"ן, שכלל תספורת של כ-65% על חוב של 2.1 מיליארד שקל, רושם יצחק תשובה את אחת השנים היותר טובות בהחזקתו העיקרית - קבוצת דלק. מאז השלמת הסדר החוב בספטמבר זינקה מניית הקבוצה בכ-75% למחיר המשקף שווי חברה של 11.5 מיליארד שקל - תוספת של 5 מיליארד שקל. חלקו של יצחק תשובה בחברה (65% מההון) נסחר כעת בשווי של 7.4 מיליארד שקל.

מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן יוכלו להתנחם בכך שעל פי הסדר החוב שנחתם בחברה, אם עד שנת 2019 תיסחר מניית קבוצת דלק במחיר של 1,200 שקל במשך תקופה של שנה, הם יזכו לקבל בשנה זו תשלום בהיקף של כ-91 מיליון שקל. נכון להיום נסחרת המניה בשער של 1,000 שקל.

קבוצת דלק סיימה את הרבעון הרביעי של 2012 עם רווח של 203 מיליון שקל, ובכל השנה הסתכם הרווח ב-446 מיליון שקל. האחראים העיקריים לרווח זה היו שיפור משמעותי בתוצאותיה של חברת הביטוח הפניקס (ראו ידיעה משמאל) ועלייה משמעותית ברווח של חברת הזיקוק דלק US. ב-2011 הסתכם הרווח של הקבוצה ב-2.6 מיליארד שקל, ונבע ברובו מרווח חשבונאי כתוצאה מרכישת השליטה בחברת כהן פיתוח, הפועלת בתחום חיפושי גז ונפט.

הבוננזה של השנה האחרונה עבור קבוצת דלק הייתה דלק US, שנהנתה מהגאות בתחום הזיקוק בארה"ב. קבוצת דלק ניצלה את נסיקת המנייה כדי למכור במהלך 2012 מניות של החברה הבת בהיקף של כ-815 מיליון שקל, ברווח של 281 מיליון שקל (שנזקף ישירות לגידול בהון העצמי ולא הוכר בדוח רווח והפסד).

לאחרונה מכרה הקבוצה בהצעת מכר מניות דלק US נוספות בכ-1.46 מיליארד שקל, ברווח של 625 מיליון שקל שצפוי להיות מוכר בדוחות הרבעון הראשון של 2013. סכום התמורה מהצעת המכר עשוי לגדול בחודש הקרוב בכ-150 מיליון שקל נוספים אם תמומש אופציית החתמים.

לאחר ההנפקה הזו, ושימוש בתמורה להקטנת חוב לבנקים, יש בקופתה של קבוצת דלק מזומנים בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל. היקף החוב "סולו" של הקבוצה נאמד בכ-7 מיליארד שקל, כאשר רוב החוב הוא למחזיקי אג"ח, הנסחרות בתשואות של 1%-4.6%.

"המיקוד יוריד את הדיסקאונט"

קבוצת דלק, המנוהלת על ידי אסי ברטפלד, קבעה אסטרטגיה לפיה היא תתמקד בשנים הקרובות בפעילות הפקת הגז. על רקע זה היא מימשה בשנה האחרונה את מניות דלק US, וכן העמידה על המדף את פעילות שיווק הדלקים שלה באירופה, כאשר לא מן הנמנע שבטווח הבינוני והארוך יותר ימומשו פעילויות נוספות.

ברטפלד הסביר היום ל"גלובס" כי "דלק מקבלת היום דיסקאונט כחברת החזקות, וככל שנהיה ממוקדים יותר זה יוריד את רמת הדיסקאונט". עוד הוסיף ברטפלד כי בקבוצה מעוניינים להפחית את רמת המינוף והוצאות המימון, ולכן היא אינה ממחזרת את חובותיה בשוק ההון אלא מממשת חלק מהחזקותיה ובתמורה המתקבלת פורעת את התחייבויותיה.

על רקע התרוקנות מאגר הגז "ים תטיס", והעובדה שהזרמת הגז ממאגר "תמר" צפויה להתחיל רק בחודש הבא, תרמו שותפויות החיפושים שבשליטת הקבוצה 22 מיליון שקל לרווחיה ב-2012, לעומת 199 מיליון שקל ב-2011. פעילות נוספת שנפגעה מכך היא זו של תחנת הכוח באשקלון, שהמחסור בגז העביר אותה להפסד של 32 מיליון שקל לעומת רווח של מיליון שקל ב-2011 (עם זאת, רוב ההפסד מיוחס לפחת).

מלבד השיפור בתוצאות דלק US והפניקס, היחלשות הין ברבעון הרביעי שהביאה לרווחי מימון גבוהים בדלק רכב (מוחזקת בשיעור של 32%), הביאו לכך שתרומתה לרווח של הקבוצה גדלה ל-77 מיליון שקל, לעומת 19 מיליון שקל ב-2011. חברת סוחרי הנוסטרו ברק קפיטל, שבה מחזיקה קבוצת דלק יחד עם אייל בקשי, הגדילה במעט את רווחיותה לעומת 2011, וזו הסתכמה בשנה החולפת בכ-77 מיליון שקל.

קבוצת דלק תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף של 220 מיליון שקל באפריל. מי שעוד נהנה מהרווחים הם נושאי המשרה בחברה. בעל השכר הגבוה ביותר בקבוצה בשנה החולפת היה עוזי ימין, מנכ"ל דלק US, שזכה לעלות שכר של 11.8 מיליון שקל. במקום השני ניצב בועז צ'ציק, מנכ"ל דלק אירופה, עם עלות שכר של כ-9.1 מיליון שקל, כאשר עלות השכר של ברטפלד ואסי גינזבורג, סמנכ"ל הכספים של דלק US, הסתכמה בכ-7.5 מיליון שקל כ"א.

הכבשה השחורה - גדות ביוכימיה

מחזיקי האג"ח של גדות ביוכימיה, בהיקף של כ-103 מיליון שקל, יכולים לשמוח על שהם משתייכים לקבוצת דלק. גדות, המפעילה היום מפעל לייצור מלחי חומצות לימון בישראל, נשלטת בידי קבוצת דלק (76%), ויתרת המניות מוחזקת בידי בזן.

בשנה שעברה רשמה גדות הפסד כבד של כ-103 מיליון דולר, כתוצאה ממחיקת ההשקעה במפעל הסיני שהקימה, אולם גם לאחר שנעצר שם הדימום, החברה מתקשה להרוויח כסף. ברבעון הרביעי של 2012 עברה גדות להפסד גולמי, ובשורה התחתונה הסתיים הרבעון בהפסד של 14.3 מיליון דולר. בשנה כולה הסתכם ההפסד ב-21.5 מיליון דולר.

דלק העמידה לגדות עד עתה, כולל בשנת 2013, הלוואות בהיקף של 57.7 מיליון דולר. היום שלחה הקבוצה מכתב כוונות, ולפיו היא תפעל להעמיד לחברה מקורות מימון נוספים בהיקף של עד 45 מיליון דולר. על רקע זה נסחרות האג"ח של גדות בתשואה של 5.4%.

תרומת הפעילות של דלק נדלן
 תרומת הפעילות של דלק נדלן