בנק ישראל הותיר את הריבית לחודשים אפריל-מאי על כנה

הריבית לא צפויה להשתנות לאורך כל השנה ■ "אחד ממקורות האי ודאות ביחס להתפתחויות במשק הוא המדיניות הפיסקאלית" ■ הצמיחה ב-2013 ו-2014 צפויה לעמוד על 3.8% ו-4%, בהתאמה; ובניכוי השפעת "תמר" - 2.8% ו-3.3%

בהתאם להערכת החזאים בשוק, בנק ישראל הותיר את הריבית במשק לחודשים אפריל-מאי ללא שינוי, ברמה של 1.75%. עוד מעריך הבנק כי שיעור הריבית יישאר על כנו לאורך השנה הקרובה.

בבנק ישראל מביעים אופטימיות זהירה. "האינדיקטורים המעודכנים לפעילות המשק בחודש פברואר מצביעים על המשך הסימנים לשיפור שהחלו בחודש ינואר, אך עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר בתפנית חיובית", כך לשון הודעת הריבית.

"לפי הערכת חטיבת המחקר, צמיחת התוצר ב-2013 וב-2014 צפויה לעמוד על 3.8% ו-4% בהתאמה. הצמיחה, בניכוי השפעת הפקת הגז מקידוח "תמר", צפויה לעמוד על 2.8% ו-3.3% ב-2013 ו-2014, בהתאמה.

"בניכוי השפעת הגז, קצב הצמיחה ב-2013 צפוי להאט בהשוואה לזה של השנים הקודמות, וזאת תוך האטה בקצב הצמיחה של היצוא, ובעיקר של ההשקעה בנכסים קבועים אשר צמיחת שני רכיביה העיקריים - ההשקעה בענפי המשק וההשקעה בבנייה למגורים - צפויה להאט משמעותית".

"אחד ממקורות האי הודאות ביחס להתפתחויות במשק הוא המדיניות הפיסקאלית של הממשלה", מציינים בבנק ישראל. "בחינת ההתחייבויות התקציביות שכבר נקבעו מעלה שכדי לעמוד בכלל ההוצאה, על הממשלה לבצע השנה קיצוץ של כ-13 מיליארד שקל (שהם כ-1.3 אחוזי תוצר) בהתחייבויות. גם לאחר קיצוץ זה מדובר בהרחבה ריאלית של כ-4.5% ביחס לתקציב 2012. חריגה בגירעון הממשלתי עלולה לגרור עלייה בשיעורי הריבית העומדים בפני המשק".

עוד מציינים בבנק ישראל כי "סביבת האינפלציה המשתקפת מעליית המחירים בפועל ומהצפיות לשנה קדימה נותרה יציבה. האינפלציה בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים עומדת על 1.5%, והצפיות לאינפלציה לשנה קדימה על פי ממוצע החזאים עומדות על 1.8%".

עוד מציינים בחטיבת המחקר של הבנק כי הריבית צפויה להישאר ברמה הנוכחית בשנה הקרובה. "רמה זו של הריבית משקפת, בין היתר, את רמתן הנמוכה של הריביות בעולם. אלה צפויות להישאר ברמה נמוכה בשנים הקרובות, על רקע רמות הפעילות והתעסוקה המתונים במשקים המפותחים", כך לשון ההודעה.