חברת החשמל תובעת 200 מיליון שקל מהשופט לשעבר דן כהן

התביעה הוגשה בגין תשלומי שוחד שקיבל כהן לכאורה בתפקידו כדירקטור ויו"ר ועדת הנכסים של חברת החשמל, בין היתר מחברת סימנס, לצורך הטיית מכרזים

התפתחות בפרשת השופט לשעבר דן כהן: חברת החשמל לישראל הגישה היום (א') לבית המשפט המחוזי מרכז תביעת נזיקין בהיקף כספי עצום, בסך 200 מיליוני שקלים. התביעה הוגשה כנגד השופט לשעבר דן כהן, שהוסגר לישראל לפני כשבוע מפרו, לאחר שנחשב עבריין נמלט במשך קרוב ל-8 שנים.

התביעה האזרחית הוגשה על-ידי חברת החשמל, במקביל לכתב האישום הפלילי שהגישה נגדו הפרקליטות עוד ב-2009, ולדיונים המתנהלים בימים אלה בשאלת מעצרו עד תום ההליכים.

התביעה הוגשה בידי עו"ד קובי שרביט ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, בין היתר נגד כהן, נגד עד המדינה בפרשה אורן אהרונסון, נגד חברת סימנס הבינלאומית, נגד סימנס ישראל וכן נגד שלמה דניאל, גיסו של אהרונסון, שאמור לשמש אחד מעדי התביעה במשפטו הפלילי של כהן.

התביעה הוגשה בעקבות אותה השתלשלות אירועים המופיעה גם בכתב האישום נגד כהן, ועיקרה - תשלומי שוחד שקיבל כהן לכאורה בתפקידו כדירקטור ויו"ר ועדת הנכסים של חברת החשמל, בין היתר מחברת סימנס, לצורך הטיית מכרזים בהיקפי ענק של חברת החשמל.

"עבירות שוחד חמורות"

לטענת חברת החשמל, "התביעה עניינה במעשי תרמית ובעבירות שוחד חמורים ביותר שביצעו הנתבעים, על מנת להתקשר במירמה עם חברת החשמל בעסקאות בסכומי-עתק של למעלה מחצי מיליארד אירו.

"סימנס הבינלאומית וסימנס ישראל שילמו - על-פי הודאתן שלהן - תשלומי שוחד לכהן, שהיה דירקטור לשעבר בחברת החשמל. בתמורה לתשלומי שוחד אלה קידם כהן, לרבות בהיותו דירקטור, את ענייניהן של סימנס הבינלאומית וסימנס ישראל מול חברת החשמל, לצורך התקשרות בעסקאות לרכישת טורבינות גז ושירותים נלווים לתחנות הכוח של חברת החשמל.

"בדרך פלילית זו, שנודעה לחברת החשמל רק בדיעבד, קידמו הנתבעים במירמה את ענייניהם, התקשרו בהסכמים בסכומי-עתק עם חברת החשמל, גרמו לחברת החשמל נזקים כבדים והתעשרו בסכומים נכבדים שלא כדין".

עוד טוענת חברת החשמל בתביעה כי כהן הבטיח לאהרונסון, ששימש כמנכ"ל סימנס ישראל, כי הוא "פועל לטובת סימנס באמצעות קיום שיחות שכנוע או נזיפה עם גורמים שונים בחברת החשמל", ובנוסף יעץ לאהרונסון כיצד להמשיך לפעול בהמשך הליכי ההתקשרות מול חברת החשמל.

עוד פעל כהן לזירוז ההתקשרות עם סימנס, לטענת חברת החשמל, כדי למנוע מג'נרל אלקטריק את האפשרות להמשיך ולהוזיל את הצעתה בהליך שניהלה חברת החשמל מול שתי החברות.

"תולדה של מעשי הונאה"

בסופו של דבר התקשרה חברת החשמל עם סימנס בהסכמים שונים, לרכישת טורבינות הגז והסכמים נלווים, בסך כולל של 540 מיליון יורו ו-56 מיליון דולר.

תשלומים אלה, טוענת חברת החשמל בתביעתה, "הן תולדה של מעשי ההונאה, התרמית והשוחד שבהם היו מעורבים הנתבעים. חברת החשמל לא הייתה מתקשרת עם סימנס באילו מההתקשרויות האלה, אם הייתה מודעת להתנהלותה המושחתת בהליך ההתקשרות".

עוד מצוין בתביעה כי סימנס נהגה באופן שיטתי לקדם את ענייניה ברחבי העולם באמצעות תשלומי שוחד. כך, במהלך השנים 2001 עד 2007 היא שילמה תשלומי שוחד בסך כולל של 1.4 מיליארד דולר, במדינות שונות. פרשות אלה נחקרו על-ידי רשות ניירות ערך האמריקאית, ופורטו בתביעה שהוגשה נגד החברה בדצמבר 2008 בארה"ב.

תביעה זו הובילה להסדר שבעטיו שילמה סימנס קנס בהיקף עצום של 800 מיליון דולר לרשות ניירות ערך ולמשרד המשפטים בארה"ב, וכן 400 מיליון יורו לרשויות בגרמניה, וזאת בנוסף ל-200 מיליון יורו ששולמו בגרמניה ב-2007. (ת"א 46448/03/13).