מה הרג את האוליגרך בוריס ברזובסקי, אויבו של פוטין?

מקורביו: הוא התאבד בגלל הפסד כספי ■ משטרת בריטניה חוקרת

בוריס ברזובסקי, האוליגרך הרוסי שסייע לוולדימיר פוטין להעפיל לפסגת הקרמלין ולאחר מכן הפך לאויבו המושבע, נמצא מת אתמול (שבת) בביתו בבריטניה. משטרת בריטניה, שאליה נמלט הטייקון בשנת 2000 לאחר שסר חינו בקרמלין בהנהגת פוטין, מסרה אתמול, כי עדיין אין הסבר למותו של איש העסקים בן ה-67, ושלחה היום מומחים, שבדקו הימצאות של חומרים מסוכנים בביתו. לעומת זאת, מקורביו אמרו כי ייתכן שהתאבד או לקה בהתקף לב כתוצאה מהמתח שבו היה נתון לאחר שהפסיד בתביעת פיצויים בסך 6 מיליארד דולר נגד רומן אברמוביץ', שותפו העסקי לשעבר והבעלים של מועדון הכדורגל צ'לסי.

ברזובסקי, מתמטיקאי לשעבר, העפיל למרומי עולם הפוליטיקה והעסקים חסר הרחמים בתקופה שלאחר קריסת ברית המועצות. העימות בינו לבין פוטין פרץ זמן קצר לאחר בחירתו של פוטין ב-2000, וברזובסקי נמלט לבריטניה, והפך ליריבו הקולני ביותר.

מבסיסו שבלונדון נשבע ברזובסקי להפיל את פוטין, שאותו הציג כ"שודד" מושחת שמוקף באנשים מושחתים ששימשו בעבר כמרגלים בק.ג.ב. הוא האשים את פוטין בצמצום החירויות של אזרחי רוסיה, ופמלייתו כללה כמה מאויביו המבוקשים ביותר של פוטין, כולל מורד צ'צ'ני לשעבר. ברזובסקי, שהיה בעבר מיליארדר, מימן מנהיגי אופוזיציה וכמה מרגלים לשעבר, כמו אלכסנדר ליטוויננקו, שנרצח בלונדון ב-2006.

לאחרונה נחל ברזובסקי מפלה קשה כשהפסיד במאבק משפטי לשותפו לשעבר, אברמוביץ', על מניות בחברת הנפט הרביעית בגודלה ברוסיה החברה הוקמה לאחר פגישתם של ברזובסקי ואברמוביץ' בשנות ה-90 והחלטתם למזג את בית הזיקוק הטוב ביותר ברוסיה עם כמה משדות הנפט והגז המשובחים ביותר בסיביר. התוצאה היתה סיבנפט, שעליה ייאבקו השניים שנים לאחר מכן.

ברזובסקי תבע מאברמוביץ' לשלם לו 6 מיליארד דולר, בטענה שאברמוביץ' איים עליו בנקמה מצד הקרמלין כדי לאלצו למכור במחיר זול מאוד את אחזקתו בחברת הנפט. כמו כן, האשים ברזובסקי את אברמוביץ' כי מכר ללא רשותו את מניותיו ב-RUSAL, יצרנית האלומיניום הגדולה ביותר בעולם.

ברזובסקי הגיב בהלם לפסק הדין שניתן באוגוסט 2012, ואמר שנראה כאילו נכתב בידי פוטין בכבודו ובעצמו. לאחר מכן הוא שמר על פרופיל נמוך ונראה בציבור לעתים נדירות בלבד.

כמה מעמיתיו סיפרו שברזובסקי התקשה להתמודד עם ההשלכות הפיננסיות של ההפסד המשפטי. להערכת עורכי דין באותה עת, ההפסד חשף אותו לתביעות של יותר מ-100 מיליון דולר בגין הוצאות משפטיות.

ללא כל קשר לנסיבות, מותו מסמל סוף עידן עבור רוסים רבים שברזובסקי הפך לסמלם בתור האוליגרך הטיפוסי של שנות ה-90: זכר אלפא נועז, יהיר ומסוכן שקבע בעצמו את החוקים.