67% מהעסקים לא יעשו רילוקיישן עבור הפחתה במס החברות

פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Israel Grant Thornton מפרסמת הבוקר סקר בינלאומי, בקרב 3,450 בעלי עסקים ב-44 מדינות

פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Israel Grant Thornton מפרסמת הבוקר (ה') סקר בינלאומי של רשת Grant Thornton. הסקר שנערך בקרב 3,450 בעלי עסקים ב-44 מדינות, מצא כי 67% מהעסקים אינם מוכנים להעביר את העסק שלהם לארץ אחרת (ביצוע רילוקיישן) בעבור הפחתה כלשהיא בשיעור מס החברות.

בעלי עסקים בניו-זילנד מציגים את ההתנגדות הגדולה ביותר לביצוע רילוקיישן כאשר 94% מהם ענו כי אין הם מוכנים להעביר את עסקם לחו"ל לסביבה עסקית בה שיעור מס החברות הינו נמוך יותר. התנגדות דומה הובעה בגיאורגיה (92%), שוויץ (90%), צרפת (88%), גרמניה (87%) ואירלנד (86%). מאידך, הכלכלות בהן העסקים כן מעוניינים לבצע רילוקיישן עבור שיעור מס מופחת הינן: רוסיה, הודו, טייוואן, יוון, בוטסואנה ונורבגיה.

"שיעורי המס הפיסקאליים הם רק חלק מהעניין" אומר רו"ח יגאל רופא, שותף, מנהל מחלקת המסים בפירמת פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel. "מה שחשוב למרבית התאגידים הפועלים במישור הבינלאומי היא היכולת לנהל שיעורי מס אפקטיביים ברמת הקבוצה, כך ששינוי בשיעור מס החברות במדינה מסוימת לא יביא בהכרח לכדי העברת או הוצאת העסק מהמדינה. יחד עם זאת, שילוב של גורמים אכן עשוי להוביל לשינוי האמור, כפי שהתרחש בבריטניה, כאשר חלק מהחברות ביצעו רילוקיישן לחברת ההחזקות באמצעותה מנוהלת הקבוצה ואז חזרו בהם מצעד כאמור לאחר שבוצעה הפחתה בשיעורי המס וניתנו הקלות מס אחרות".

עוד עולה מן הסקר האמור כי מעל ל-2/3 מבעלי העסקים (68%) יעדיפו להוריד את שיעור מס החברות במדינתם ומנגד לבצע הפחתה בהוצאות המותרות בניכוי לצרכי מס. התמיכה הגדולה ביותר בעמדה האמורה הוצגה בווייטנאם (94%), ליטא (92%), מלזיה (92%), פרו (90%), יוון (88%), מקסיקו (82%), הודו (81%) וארצות הברית (81%).

"הפחתת שיעור מס חברות הפיסקאלי חלף הותרת הקלות מס קיימות (כגון מערך הוצאות המותרות בניכוי לצרכי מס), מביאה לכדי יתרון מהותי אחד והוא פישוטה של שיטת המס. יחד עם זאת, הקושי הוא בביטולם של הקלות מס קיימות, בייחוד במדינות הנאבקות ביצירת צמיחה כלכלית ומשתמשות בהקלות מס אלה לצורך עידודם של מגזרים או תעשיות מסוימות" ממשיך רו"ח רופא. "מן הראוי לשים לב גם לעובדה, כי החלטות עסקיות מסוימות עשויות להתקבל על בסיס הקלות מס קיימות. ביטולן של הקלות כאמור או החלת שינוי כלשהו בהן, עשוי להוביל לתוצאה על פיה החלטה עסקית מסוימת תהפוך לשגויה עקב השינוי שהוחל בגורמי ההכרעה. עסקים אוהבים וודאות, כך שכל שינוי בשיטת המס נדרש להתבצע באיטיות תוך שימת דגש על מלוא השלכות הרוחב הצפויות לנבוע בגינם".

3 מתוך 5 בעלי עסקים שהשתתפו בסקר (61%) סבורים כי ממשלתם אינה נוקטת באמצעים מספקים על מנת להקל על הלחצים הכלכליים המופעלים על השווקים המקומיים. המדינות בעלות חוסר שביעות הרצון הגדולה ביותר ממדיניות ממשלתם היו ארגנטינה (92%), יפן (86%), פולין (82%), ספרד (82%), לטביה (78%), אוסטרליה (77%) ודנמרק (76%).

"יכול והדבר אינו כה מפתיע נוכח העובדה כי אנו תמיד רוצים יותר" אומר רו"ח רופא, "אך יחד עם זאת, ובהתחשב בכותרות החדשותיות שתופסות סוגיות המסים בעולם כולו, מה שעשוי להיות אידיאלי הינו הגברת שיתוף הפעולה המיסויי בין הממשלות השונות ומתן וודאות מיסוית על בסיס גלובלי".