שוייה של עשות אשקלון זינק מ-17 ל-230 מיליון שקל תוך 7 שנים

כך הפכה עשות אשקלון למודל להבראת החברה-האם תעש ■ בתעש אומרים שאם זה עבד טוב בעשות, אין סיבה שזה לא יעבוד טוב גם אצלם ■ עשות אשקלון מכרה ב-300 מיליון שקל ב-2012, והרווח הנקי הסתכם ב-36 מיליון שקל

עם צבר הזמנות של כמעט מיליארד שקל, רכש של חברה-בת בארה"ב ועלייה קבועה במכירות וברווח הנקי - הפכה עשות לסיפור סינדרלה של התעשייה הביטחונית בישראל: הדוחות הכספיים שפרסמה החברה-הבת של התעשייה הצבאית (תעש) מצביעים על עלייה של 6% במכירות ב-2012, שהסתכמו ביותר מ-300 מיליון שקל, ועל רווח נקי של 36 מיליון שקל.

וזאת אותה חברה שלפני כשבע שנים העמידה רשות החברות למכירה בסכום מגוחך של כ-16.7 מיליון שקל: "בדיעבד, זה פשוט מצחיק. היום שווי החברה בבורסה בתל אביב נאמד ביותר מ-230 מיליון שקל והמניה שלה לוהטת, לאחר שבמהלך השנה שעברה היא זינקה ב-94% ובשלוש השנים האחרונות עלתה ביותר מ-230%", אומר בכיר בחברה, שמתמחה בייצור של ממסרות ומערכות הנעה לכלי רכב משוריינים ומספקת מכלולים ממתכת כבדה (טונגסטן) לחברות ענק שעוסקות בייצור מטוסים אזרחיים. בסופו של דבר, החברה לא נמכרה, בין השאר בעקבות התנגדויות והשגות של בכירי תעש על הערכת השווי.

ההון העצמי של עשות אשקלון הסתכם בסוף 2012 בכמעט 200 מיליון שקל - עלייה של 20% בהון העצמי שלה בסוף 2011. היא מעסיקה כ-490 עובדים, רובם הגדול בתחום הייצור, שמועסקים במפעל שלה באשקלון, ועוד כ-60 עובדים באתר הפעילות שלה בשיקגו, לאחר שרכשה את Reliance Gear Corp, במסגרת מהלך שנועד לקרב את פעילותה לארה"ב ולאפשר לה נגישות טובה יותר לעסקאות ביטחוניות שמבוססות על כספי הסיוע האמריקני. "החברה האמריקנית עוסקת בייצור של מוצרים בתחום ההנעה ויש לה סינרגיה מלאה עם הפעילות השוטפת שלנו בארץ. הרכישה שלה מהווה מבחינתנו בסיס להרחבת פעילות השיווק שלנו בארה"ב", מספר המנכ"ל דן כץ. אשתקד, כץ כבר חילק דיבידנד בהיקף של 6 מיליון שקל לבעלי המניות: ב-85% ממניות החברה מחזיקה תעש, וביתר, 15%, מחזיק הציבור.

"מכוונים לשוק האזרחי"

בזמן שעשות אשקלון גילתה עצמאות ונהנתה מצמיחה, ראשי החברה-האם שלה, תעש, נדרשו ללמוד לנווט היטב את דרכם במסדרונות הכנסת - במסגרת ביקורם החודשי בוועדת הכספים, כדי לקבל מהמדינה הלוואות בעלים שיאפשרו תשלומי משכורות לעובדים ורכש של חומרי גלם. כל אלה, בעת שהמו"מ על ההפרטה של החברה רושם שיאים ונסיגות ועדיין נמצא בדיונים במשרד הביטחון לגיבוש של מתווה שיאפשר את מכירתה תוך הגנה על האינטרסים הלאומיים של המדינה.

"ההצלחה של עשות אשקלון בשנים האחרונות לא מקרית", אומר ל"גלובס" יו"ר הדירקטוריון שלה ומנכ"ל תעש, אבי פלדר: "במסגרת תהליך ההבראה של עשות, בנינו לחברה תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח ומסודרת ויישמנו אותה סעיף אחרי סעיף, לרבות גיוס של 80 מיליון שקל באג"ח. ההון שגויס הושקע ברכש של מכונות וציוד חדישים - שהובילו להתייעלות פנומנלית בקווי הייצור באשקלון. סיפור ההבראה של עשות הוא מיקרוקוסמוס לסיפור ההבראה שיכול להיות בתעש: פוטנציאל ההצלחה של תעש לא נמוך יותר מזה של עשות".

כשהדיבורים על ההפרטה של תעש יקרמו עור וגידים ויהיו למסמך עבודה מסודר ומוסכם על כל הצדדים הרבים שמעורבים בתהליך המורכב - עשות אשקלון תועמד למכירה כמקשה אחת בתוך התעשייה הצבאית. עד שזה יקרה, אנשי מחלקת המחקר והפיתוח של התעשייה הצבאית שוקדים על חידוש ההיצע של החברה וכך גם בחברה-הבת באשקלון, שבה שואפים להרחיב את הפעילות השוטפת שלה בשוק האזרחי.

כ-60% מהפעילות של עשות מופנית כיום לשוק הצבאי, והלקוח המרכזי שלה הוא משרד הביטחון, שרוכש ממנה בעיקר רכיבים לטנקי המרכבה ולנמ"ר - נגמ"ש המבוסס על טנק מרכבה: "בשנים האחרונות הרחבנו עוד יותר את הפעילות שלנו בתחום האזרחי, ויש בכוונתנו להמשיך במגמה הזאת כדי להגיע למצב שלפחות מחצית מהמכירות של החברה יופנו לשוק האזרחי. בחרנו לכוון לשוק זה כי הוא מבוזר יותר ומאפשר ודאות גבוהה יותר מזו שמבטיחים כיום השווקים הביטחוניים בעולם,", אומר פלדר.

אחד המהלכים שמבטאים את החתירה של עשות לשווקים האזרחיים, ניתן למצוא בתוכנית האסטרטגית של החברה: ייצור של מכלולים מתקדמים לטורבינות רוח להפקת חשמל. עסקאות ממשיות בתחום הזה עדיין אין, אבל צוותי העבודה בתחום נחושים.