כשיעלון נוסע לחגוג

משרד הביטחון שוב הפיק תגובה שהיא גרועה מהמעשה עצמו

טס לו שר הביטחון הטרי לחתונת בתו במסוק קרב צבאי.

לא בניגוד לחוק או לכללים - שאינם קיימים, אבל גם לא בהתאם למה שמקובל כראוי ורגיש. הפרשה מתפרסמת ב"גלובס" (יום ד' 27.03.13), ובעקבותיה באמצעי תקשורת אחרים. ביקורת מוטחת על המעשה מכל עבר. מיד מתחיל תהליך התגובה. לא תהליך פשוט, אלא אופרציה שבה מערבים מספר גדול של חיילים וקצינים שתפקידם לגונן על צה"ל ואנשיו, גם באמצעות דיס-אינפורמציה, אם צריך. משידור ברדיו למדתי שמסרונים בעניין זה יצאו בהולים מעם אנשי הדוברות אל אנשי התקשורת, שרבים מהם ציטטו אותם כדברי קצינים חיים.

ידידי יעלון וחנפניו

לא פחות בהולים יצאו אל התקשורת ידידי יעלון וחנפניו, שטענו בלהט נגד "הצביעות" של מבקרי יעלון לאמור: הרי האיש בוגי הוא הצנוע באנשים; נהנתנות היא ממנו והלאה; מעולם לא דבק בו רבב, ובמיוחד: לוחם עשוי ללא חת, שתרם ותורם למדינה - כך טענו תומכיו וחנפניו בכל אמצעי תקשורת.

לא פעם ראשונה

אנשים מתקשים להבין שמסירות למדינה אינה רישיון למעשים לא ראויים. אנחנו שומעים את טענת התרומה למדינה גם כאשר מדובר במעשים לא חוקיים. כך גם לגבי צניעותו של אדם, שגם היא אינה מהווה אור ירוק למעשים פסולים. גם אדם ישר וצנוע יכול לעשות מעשה לא ישר ולא צנוע. בטעות אולי, ולפעמים גם לא בטעות.

וכאן יש על יעלון כתם שקצת פוגע בתמונה האידילית של האיש העשוי ללא פגם. כתבת "גלובס" לילך ויסמן, שפרסמה אתמול את הפרשה, מדווחת באתר "גלובס" הבוקר, כי לא זו הפעם הראשונה שיעלון השתמש במסוק קרב צה"לי כדי להגיע לאירוע. גם בשנת 2002 הרמטכ"ל יעלון עם אשתו ושלושה חברים לארוע בצפון הארץ במסוק "בלקהוק". כלומר, הרמטכ"ל שהפך לשר הביטחון לא למד לקח, ולא הסיק מסקנות מהביקורת שהוטחה בו ב-2002. התנהגות לא כל כך מפתיעה. הפקת לקחים אף פעם לא הייתה הצד החזק בצה"ל.

משרד הביטחון מכתים את עצמו

תגובת שר הביטחון הוכיחה שוב שהתגובה יכולה להיות לפעמים יותר גרועה מהמעשה עצמו. "הטיסה עלתה כ-6,000 שקל", נטען. קודם כל, זה העניין? הכסף? או שיש כאן שאלה שהיא ערכית? החישוב כולל את האלמנט שזו הייתה טיסת אימונים של טייסי מילואים. בדיקה בלתי-תלויה העלתה שזה פשוט לא נכון. טייסי מסוקים ותיקים ומנוסים העריכו את העלות בכ-70 אלף שקל, ואולי יותר. בקיצור, משרד הביטחון מכתים את עצמו כדי להגן על שר הביטחון, שנהג במפורש בצורה לא ראויה. כי ממה נפשך, אם נוכחותו של שר הביטחון בחתונה הייתה כל כך חשובה - למה לכל הרוחות הוא לא לקחת יום חופש מהמכסה המגיעה לו?