מיכאל צ'רנוי: "הוזמן לברזובסקי מלון בישראל, הוא הודיע שיבוא"

מסרים סותרים מעלים שאלות לגבי נסיבות מותו של האוליגרך בוריס ברזובסקי

שבועיים לאחר שנמצאה גופתו של בוריס ברזובסקי באחוזתו בלונדון, מתעוררות אינספור השערות על נסיבות מותו ועדויות סותרות על מצבו הנפשי. האוליגרך הרוסי הכל-יכול לשעבר מת מוות בודד לא אופייני לאחת הדמויות הססגוניות ביותר שצצו מהריסות ברה"מ לפני 20 שנה.

ברזובסקי עשה מיליארדים בהשתלטות על נכסים סובייטיים לשעבר, והיה המייסד של "האוליגרכיה", הטייקונים החדשים שהפכו הון להשפעה פוליטית. ברזובסקי עצמו התעניין כנראה יותר בפוליטיקה מאשר בעסקים. אחרי שהוא סייע לוולדימיר פוטין לעלות לשלטון בתחילת המאה, הוא הסתכסך איתו ונמלט לבריטניה - מהלך שהתברר כמשגה גס מבחינתו.

ידידים אומרים שהוא היה מדוכא מאוד בחודשים האחרונים. לפי המשטרה, הוא נמצא ו"חוט" סביב צווארו, המעיד לכאורה על תלייה. לא נמצאו ראיות לרצח מכוון, אך המשטרה אינה מוציאה אפשרות זו מכלל חשבון.

שני ידידים אמרו ל"פייננשל טיימס" שברזובסקי תכנן נסיעה לישראל יום לפני מותו. "אני לא מאמין שהוא התאבד, ולא אאמין בכך אף פעם", אמר ניקולאי גלושקוב, שניהל פעם את אירופלוט עבור ברזובסקי.

אם זו הייתה התאבדות, כולם יסכימו על המניע: ב-31 באוגוסט 2012 הפסיד ברזובסקי במשפט האזרחי הגדול ביותר בבריטניה - תביעת פיצויים בסך 6.5 מיליארד דולר נגד רומן אברמוביץ', השותף לשעבר והבעלים של מועדון הכדורגל צ'לסי. ברזובסקי טען ששניהם החזיקו יחד בחברת סיבנפט בשנות ה-90, ושאברמוביץ' גרם לו למכור לו את חלקו בנזיד עדשים, בטענה שהקרמלין יחרים אותו אם לא ימכור. השופטת אליזבת גלוסטר החליטה לאמץ את גרסת אברמוביץ', שלפיה ברזובסקי מעולם לא החזיק בחלק מסיבנפט. היא תיארה את ברזובסקי כ"עד בלתי אמין מטבעו".

הפסיקה הייתה הרסנית פסיכולוגית ופיננסית. לדברי מקורבו אלכס גולדפרב, ברזובסקי ראה בפסיקה "מפלה גדולה שנגרמה לו ע"י פוטין, שאמברמוביץ' היה עושה דברו". ברזובסקי נותר ללא כסף למימון המשפט, ולפי עורכי דינו גם ללא סיכוי לזכות בתביעה דומה נגד עיזבון הטייקון הגאורגי פטארקצישווילי, שלדבריו הייתה להם שותפות של 50%-50% בנכסים שונים.

עלות המשפט נגד אברמוביץ' הגיעה ל-100 מיליון ליש"ט, וסך חובותיו של ברזובסקי הוערך בסכום גבוה אף יותר. הוא נאלץ ללוות כספים מידידים כדי לממן את המשפט. אחד מהם אמר: "לא ביקשתי את הכסף חזרה, ידעתי שאין לו איך להחזיר לי".

ידידים אומרים שברזובסקי נטל תרופות נגד דיכאון, ואולי הפסיק לקחת אותן. הוא קיבל טיפול אנטי-דיכאוני בישראל ובמרפאת פריוריטי בבריטניה, והחל לדבר בתדירות גבוהה יותר על רצונו לחזור לרוסיה. האם הוא ביקש מפוטין שיסלח לו? מזכיר העיתונות של הנשיא הרוסי התעקש לדווח שברזובסקי שלח איגרת בכתב ידו ובה ביקש רשות לחזור לרוסיה. ידיד של ברזובסקי מכנה זאת "עלילה מוחלטת".

כמה אנשים שנפגשו או שוחחו איתו באחרונה אמרו שהוא עשה רושם שהוא חוזר לעצמו. עיתונאי של "פורבס", שנפגש איתו כמה שעות לפני מותו, אמנם אומר שהוא נראה מדוכא, ידו רעדה והוא אמר ש"חייו איבדו משמעות", אך באותו יום, מיכאל צ'רנוי, איש העסקים האוזבקי המתגורר בישראל, אמר שברזובסקי ביקש ממנו להזמין עבורו חדר מלון בישראל לשבוע שעבר. "הוא התכוון לשהות בתל אביב שלושה ימים ולהמשיך לירושלים, וממנה לים המלח", אמר צ'רנוי. "המלון הוזמן... והוא הודיע שיבוא".

חברתו בת ה-23 של ברזובסקי, קטרינה סבירובה, סיפרה אתמול (ב') לשבועון "ניו טיימס" על התוכנית לצאת לחופשה בת שבועיים בישראל ואמרה בראיון כי היא אינה מאמינה שהוא התאבד. עוד הוסיפה כי בשיחתם האחרונה, יום לפני מותו, ברזובסקי "נשמע טוב יותר מכרגיל".