פיבי של בינו מכרה מניות של הבינלאומי ב-268 מיליון שקל

‎המכירה היא חלק ממהלך השטחת הפירמידה של בינו ■ ‎בעקבות המכירה לגופים מוסדיים: סיכוי סביר שהבנק הבינלאומי ייכנס למדד המעו"ף

‎שבועיים אחרי שמכר לגופים מוסדיים 3.6% ממניות חברת הדלק פז , ביצע היום צדיק בינו מכירת מניות גם בהחזקה המרכזית השנייה שלו - הבנק הבינלאומי . חברת ההחזקות פיבי, שבשליטת בינו, מכרה 5.2% ממניות הבנק בתמורה ל-268 מיליון שקל. את הפצת המניות ביצע לידר שוקי הון, והן נמכרו בעיקר למוסדיים ישראלים. מדובר בכל המניות החופשיות שהחזיקה פיבי בבנק (כלומר מניות שאינן שייכות לגרעין השליטה), ולכן היא לא תוכל לבצע הפצה נוספת של מניות הבנק ללא קבלת אישור מבנק ישראל.

תהליך המכירה היה מהיר. אמש קיבלה פיבי הצעה לבצע את ההפצה, והבוקר אישרה את הביצוע. עד הצהריים כבר הושלמה מכירת המניות. המניות נמכרו במחיר הנמוך בכ-3% ממחיר המניה בפתיחת המסחר. נציין כי מכירת המניות מתבצעת לאחר שמניית הבנק עלתה כ-30% בשנה החולפת. על רקע הפצת המניות, נרשם היום לחץ על מחיר המניה, והיא ירדה בכ-2%.

לאחר המכירה, ירדה החזקתה של פיבי במניות הבנק הבינלאומי ל-48.3% מההון, בעוד החזקות הציבור גדלו לרמה של 25% - הרמה המינימלית על מנת להיכלל במדד המעו"ף (ביתרת המניות מחזיק בנק דיסקונט). עדיין לא בטוח כי הבינלאומי ייכנס למדד המוביל בעדכון הקרוב, שייערך בעוד כחודשיים, אבל סיכויו לא רעים.

‎‎בעקבות המכירה צפויה פיבי לרשום הפסד של כ-70 מיליון שקל בדוחות הרבעון הראשון. מדובר בהפסד חשבונאי הנובע מכך שההחזקות של הבינלאומי רשומים בספרי פיבי לפי ההון העצמי. כיוון שמניות הבנק נסחרות במכפיל הון נמוך מ-1 (0.8), החברה נאלצת להכיר בהפסד בדוחותיה.

מכירת המניות נעשתה כחלק מתהליך שמקדם בינו להשטחת מבנה השליטה בבנק. כיום הוא מחזיק בבנק עם משפחת ליברמן האוסטרלית באמצעות פיבי. לפני כשלושה חודשים הודיעה פיבי כי בכוונתה לפעול להשטחת הפירמידה, באמצעות חלוקת המניות כדיבידנד בעין לבעלי המניות. תהליך זה כרוך בקבלת אישור מטעם גורמים שונים, ובראשם בנק ישראל. כחלק מהתהליך, מתכוונת פיבי לפרוע חוב של 480 מיליון שקל כלפי הבנקים. הכסף שתקבל הקרן מהמכירה הנוכחית ישמש לפירעון חלק מהחוב, ויקטין מהותית את מינוף הקבוצה.

יתרת החוב (כ-210 מיליון שקל) אמור להיפרע מדיבידנד שיתקבל מהבנק הבינלאומי. הבנק, בדומה לשאר הבנקים לא חילק דיבידנד זה תקופה. עם זאת, לבינלאומי הלימות הון גבוהה (9.6%). בנק ישראל דורש מהבנקים להגיע להלימות הון של 9% עד סוף שנת 2014, ולכן קיים סיכוי טוב שבנק ישראל יאשר לבינלאומי לחלק דיבידנד, מה שיאפשר לפיבי לחסל את חובותיה.

כעת נותרה השאלה מה יקרה לפיבי בסיום התהליך, שבו היא תפרע את מלוא חובותיה לבנקים, ולאחר שתחלק את החזקתה המרכזית כדיבידנד בעין לבעלי המניות.