פגוט: "פישר ינשוך שפתיים - ולא יתערב בשוק המט"ח"

אסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר בעקבות התחזקות השקל אל מול המטבעות המרכזיים: "שוב חוזר הניגון, הייצוא המקומי נפגע והלחץ על הבנק המרכזי לפעול גובר"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר בעקבות התחזקות השקל אל מול המטבעות המרכזיים: "שוב חוזר הניגון - השקל מפגין עוצמה מתמשכת אל מול המטבע האמריקני והאירופאי, הייצוא המקומי נפגע והלחץ על הבנק המרכזי לפעול גובר. בעולם ללא אילוצים, היה הבנק המרכזי המקומי מפחית את הריבית במשק ומצמצם ככל שניתן את 'מכס המגן' על השקל. אולם, אנו לא חיים בעולם שכזה - נהפוך הוא".

פגוט התייחס לאפשרות שבנק ישראל יפחית את הריבית במשק כדי למנוע את המשך הריצה אל השקל: "הפחתות ריביות נוספות בעת הנוכחית, בה הממשלה עדיין מגרדת בפדחתה כיצד לטפל בהגדלת היצע הקרקעות, תחמם עוד יותר את זירת מחירי הדיור ותאיים על יציבות המשק. בנק ישראל יושב על אוורסט של דולרים שרכש במהלך הסיבוב הקודם של התערבות בשוק המט"ח. לפיכך, כל הגדלה מהותית נוספת של יתרות המט"ח צריכה להתבצע כמו 'שקיפודים עושים אהבה' - לאט ובזהירות.

אנו מניחים כי על אף התחזקות השקל האחרונה אל מול הדולר האמריקני, הבנק המקומי ינשוך שפתיים ויעקוב אחר התפתחות המגמה בשוק המטבע המקומי והכוחות המביאים להתחזקות השקל ולא יפעל באופן מיידי. במקרה והמגמה תוקצן הרי הבנק המרכזי יוכל לעשות שימוש בנשק הרטוריקה על מנת להרתיע ספקולנטים ורק בסופו של תהליך לפעול. במסגרת רשימת העשה של נגיד בנק ישראל החדש, זה יידרש לאסטרטגיית מט"ח עדכנית בעולם בו מלחמת מטבעות גלובלית הינה כאן בכדי להישאר ולתמוך בייצוא של מדינות בהן הצמיחה מקרטעת".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, אמר כי "התחזקות הדולר אל מול האירו ואל מול הין תומכת הייתה צפויה לבוא לידי ביטוי גם בזירה המקומית, אולם היצעי מט"ח מצד יצואנים ופעילים זרים תומכת בהמשך ייסוף השקל. בנק ישראל מעדיף בשלב הנוכחי לתת לשוק למצות את הקיטור בטרם יפעל לייצוב שער החליפין ולבלימת התנודתיות".