חשיפה של 29 מ' ש' לבינלאומי ללקוחות הרשומים בקפריסין

לפי הערכות, מדובר בעיקר בלקוחות הפעילים בתחום הנדל"ן, אך אין להם פרויקטים של נדל"ן בקפריסין אלא במדינות אחרות

דוחות הבנק הבינלאומי לשנת 2012 מגלים כי לבנק חשיפה של 29 מיליון שקל לקפריסין, הנמצאת במשבר כלכלי עמוק. נזכיר כי מנכ"לית הבנק סמדר ברבר צדיק אמרה במסיבת העיתונאים שערך הבנק בחודש שעבר כי לבנק אין חשיפה למדינה זו. ואולם נראה כי ברבר צדיק אמרה זאת, מכיוון שלבנק אין חשיפה ישירה למדינה, כלומר הוא לא השקיע בתיק הנוסטרו שלו בני"ע הקשורים לקפריסין.

החשיפה למדינה זו נובעת מכך שלבנק ישנם לקוחות הרשומים בקפריסין, שהבנק העניק להם אשראי, שעמד נכון לסוף שנת 2012 על 29 מיליון שקל. לפי הערכות, מדובר בעיקר בלקוחות הפעילים בתחום הנדל"ן, אך אין להם פרויקטים של נדל"ן בקפריסין אלא במדינות אחרות.

מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה כי "לקבוצת הבינלאומי אין חשיפה לקפריסין, לא חשיפה מטבעית, לא השקעה במדינה זו, הפקדת פיקדונות וכדומה. הסכום המצוין בדוחות הבנק נובע מאשראי ללקוחות ישראלים הרשומים בקפריסין. האשראי הוא שקלי וניתן כנגד ביטחונות, שגם הם אינם קשורים לקפריסין". במהלך שנת 2012 הקטין הבנק, שבשליטת צדיק בינו, את החשיפה לקפריסין בכ-40%, והיא עמדה בתחילת 2012 על 48 מיליון שקל.

קפריסין נקלעה למשבר פיננסי עמוק ובאחרונה גיבשה המדינה חבילת סיוע בסך 10 מיליארד אירו. בתמורה לחבילה הוסכם שבעלי חשבונות של יותר מ-100 אלף אירו בבנקים קפריסאיים יוותרו על 37.5% מכספם בתמורה למניות בבנקים. עוד 22.5% מהכספים יועברו לקרן שלא תצבור ריבית, ויוחרמו אם הבנק יזדקק לנזילות נוספת. בעלי פיקדונות קטנים יותר לא ייפגעו. על רקע התוכנית מונה למדינה שר אוצר חדש, האריס גיאורגיאדס, שמונה במקום מיכאל סאריס, שהתפטר כדי לסייע לוועדה שהוקמה לחקור את נסיבות קריסתם של שני הבנקים הגדולים במדינה.

בסה"כ החשיפה של הבנק הבינלאומי למדינות בעלות בעיות נזילות עמד נכון לסוף שנת 2012 על 53 מיליון שקל לעומת 24 מיליון שקל בתחילת 2012. השינוי לא נבע מהעלייה בחשיפה של הבנק, אלא מכך שקפריסין לא הוגדרה כמדינה בעייתית בסוף שנת 2011.

מלבד קפריסין, הבנק חשוף גם להונגריה, איסלנד ואירלנד. החשיפה לאיסלנד ירדה ל-10 מיליון שקל בסוף השנה, באירלנד החשיפה עלתה מ-7 מיליון שקל ל-11 מיליון שקל, ובהונגריה, שם החשיפה היא הנמוכה ביותר, היא עלתה מ-2 ל-3 מיליון שקל.

לבנק הבינלאומי תיק אשראי בהיקף של קרוב ל-68 מיליארד שקל. הלימות ההון של הבנק (היחס בין ההון העצמי לתיק אשראי) היא הגבוהה ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים, והיא עומדת נכון לסוף השנה על 9.65%.