יחימוביץ' ירקה לתשובה בפנים

טייקון שהחמיץ הזדמנות לקבל פרס ישראל בשל הסדרי חוב

בשבוע שעבר, רגע לפני יום העצמאות ה-65 של מדינת ישראל, החל לזרום הגז הטבעי ממאגר "תמר". הגז הזה צפוי לנפק למדינה עצמאות אנרגטית דה פקטו, וזרם הכנסות עתידי המוערך בכ-39 מיליארד דולר.

להצלחה הכבירה בתגלית הגז "תמר" אבות לא מעטים, אולם מעל כולם ניצב בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, חתן השמחה של חגיגות תמר, שה-DNA היזמי שלו הביא לכך שישראל תזכה לקבל את המתנה הכבירה ממעמקי הים התיכון.

לאור הכישלונות העצומים שחוו יזמי חיפושים אחרים בים התיכון בעת האחרונה, ניתן רק להעריך עוד יותר את גודל ההישג של תשובה ודלק. לולא נתפר צוות ניהולי טוב עם משאבים מספקים - בתוספת קורטוב מזל - סביר להניח כי חלום הגז במים הטריטוריאליים של ישראל היה מתעכב בשנים רבות ואולי אף מתפוגג. ובהינתן משבר הגז המצרי והתייקרות מחירי האנרגיה בעולם, ישראל ללא "תמר" הייתה ניצבת בפני שוקת שבורה, ואנו, אזרחיה, היינו משלמים את החשבון.

האמונה כי קיים פוטנציאל גז בשטחי ישראל והנכונות להעמיד משאבי ענק על מנת למצות פוטנציאל זה גם בתקופות כלכליות קשות, אינה מובנת מאליה ועל כך מגיעים מלוא הכבוד והערכה ליזם תשובה.

בפעם המי יודע כמה הסתבר כי ללא המשוגעים לדבר, המונעים מחד על-ידי הרצון הלגיטימי לתשואות נאות ורווחי ענק ומאידך על ידי חזון יומרני - הנס ששמו כלכלת מדינת ישראל לא היה מתרחש.

יריקה בפרצוף של תשובה

לאור כל זאת, הזלזול המופגן של יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ לגבי לתרומתו של תשובה לתגליות הגז משול ליריקה בפרצופו. ח"כ יחימוביץ טרחה להזכיר לכולנו כי "תשובה לא ברא את הגז הטבעי אשר על הארץ" ונתנה להבין כי לתפישתה הגז ב"תמר" היה בגדר "מטבע מתחת לפנס" שכל שנדרש היה הוא להתכופף ולהרימו.

זוהי תפישת עולם מעוותת, שאינה מכירה בערכה הלא יסולא בפז של יזמות, וכורכת, שלא בצדק, את חטא הסדר החוב בדלק נדל"ן (גם היא בשליטת תשובה) עם תרומתו הייחודית של תשובה לעתיד מדינת ישראל.

יחלפו שנים לא מעטות עד שהציבור הישראלי ילמד להעריך את המשמעות הכלכלית היום יומית של תגליות הגז.

בינתיים, יסתפקו חלקים גדולים בציבור בציניות אופיינית ובצרות עין לא קטנה. נכון, תשובה לא חיפש גז לשם שמים, אולם אין בכך בכדי להפחית מגודל תרומתו למשק המקומי. תרומתם של פרויקטי האנרגיה של תשובה לכלכלת ישראל מציבה אותו כמועמד לגיטימי לפרס ישראל על מפעל חיים, ולולא ה"תספורת" שעשה בחוב האג"ח של דלק נדל"ן, היה אף ראוי לשקול להעניק לו פרס זה.

אלא שתשובה החמיץ את זכאותו לפרס ישראל בשל התנהלותו הקלוקלת בהסדר החוב של דלק נדל"ן. אדם ששמט חובותיו לציבור החוסכים איבד מוסרית את הזכות לחיבוק ציבורי חם המגיע לו על תרומה כבירה. ועדיין, אין בכך כדי לבטל את תרומתו של האיש וחזונו למדינת ישראל. ח"כ יחימוביץ טוענת כי אין מקום לשיר הלל ליצחק תשובה. אנו, בניגוד אליה, סבורים כי גם אם הוא לא זכאי לפרס ישראל, לשיר הלל קצר הוא זכאי גם זכאי.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.