"דוח התעסוקה - כמו אגרוף בבטן; זה יום עצוב לשוק המניות"

האם נתוני התעסוקה המאכזבים לחודש מארס היו "מעידה" חד-פעמית או תחילתה של האטה מהותית בעקבות ה"סקווסטר"? ■ מנהיג הרוב הרפובליקאי בקונגרס: "מדיניות אובמה מקשה על האמריקאים למצוא עבודה"

תגובות קשות היום (ו') בוול סטריט לנתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו שעה לפני פתיחת המסחר. הנתונים הצביעו על יצירתן של 88 אלף משרות חדשות בלבד בחודש מארס, בעוד אנליסטים ציפו ל-190 אלף. מדדי המניות מגיבים בירידות חדות.

"זו עדות נוספת לכך שכלכלת ארה"ב חווה 'האטת אביב' לאחר שבתחילת השנה ידענו קצב צמיחה מרשים", אמר פול אשוורת' מ-Capital Economics. אייברי שיינפלד מ-CIBC WM Economics הוסיף כי "זה יום עצוב לשוק מניות עצוב ומי שצריך לשמוח הם מחזיקי אג"ח ממשלתיות. המשקיעים ימשיכו לבצע התאמות בתיק להאטה הכלכלית".

הכלכלנים לא יודעים לומר בוודאות האם ה"סקווסטר" (קיצוצים בתקציב בהיקף 85 מיליארד דולר שנכנסו לתוקף באופן אוטומטי בחודש שעבר) הוא האחראי לנתוני התעסוקה המאכזבים או לא, אך על דבר אחד הם מסכימים: כלכלת ארה"ב לא יכולה לעמוד כעת באותם קיצוצים. נזכיר כי בוושינגטון ישנם ניסיונות של הנשיא אובמה להציע פשרה נוספת לרפובליקאים כדי לבטל את הקיצוצים. (לסיפור המלא)

"זה כמו אגרוף בבטן", אמר אוסטן גולסבי, לשעבר יועץ כלכלי לאובמה, בראיון לרשת CNBC. "זה לא מספר טוב ואני חושב שאנחנו הולכים לראות דיון רציני על השלכות ה'סקווסטר' שהן גדולות יותר מכפי שאנשים חשבו".

ג'ון ביינר, מנהיג הרוב הרפובליקאי בקונגרס, הצליף באובמה כשאמר: "המדיניות של הנשיא ממשיכה להקשות על האמריקאים למצוא עבודה. מאות אלפי אנשים הפסיקו לחפש עבודה בחודש שעבר ושיעור האבטלה גבוה בהרבה ממה שהבטיח אובמה כשהשיק את תוכנית התמרוץ שלו".

האנליסטית יוליה קורונדו מבנק BNP פאריבה אמרה כי אין להסיק מסקנות מחודש אחד בלבד: "אנחנו לא חושבים שיש פה איתות כלשהו על כך שכלכלת ארה"ב מקרטעת, אלא רק שהמגמה לא חזקה כל כך כפי שראינו בתחילת השנה. מיותר לציין שהפדרל ריזרב ימשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה".

סטיבן רישיוטו מהבנק היפני מיצוהו סקיוריטיס אמר כי הנתונים שפורסמו היום מצביעים על כך שהצמיחה בכלכלת ארה"ב אינה בת קיימא ותלויה מאוד בפד. הוא גם מעריך שציפיות הצמיחה לרבעון הראשון יירדו לכ-2% מ-3%.