ארה"ב: "לא נופתע מניסוי של טיל חדש בצפון קוריאה"

דובר הבית הלבן התייחס הלילה למתיחות הגוברת עם קוריאה הצפונית ואמר כי מדינתו לא תופתע משיגורי טילים מכיוונה של פיונגיאנג ■ על רקע המתיחות, נשיא קובה לשעבר פידל קסטרו קורא לשתי המדינות להפגין איפוק ולהימנע ממלחמה גרעינית

המתיחות בין קוריאה הצפונית לארצות-הברית נמשכת: דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, שוחח אתמול (שישי) עם כתבים, ואמר כי "ארצות-הברית לא תופתע אם קוריאה הצפונית תערוך ניסוי טיל חדש. ראינו אותם כבר משגרים טילים בעבר, ולכן לא נופתע אם הם יחליטו לנקוט בפעולה כזאת", הוסיף.

על רקע המתיחות הגוברת, נשיא קובה לשעבר פידל קסטרו קורא לקוריאה הצפונית ולארצות-הברית להפגין איפוק. קסטרו הזהיר מפני ההשפעה שעלולה להיות למלחמה גרעינית באסיה ומעבר לה.

בטור הקצר שפירסם ביומון של המפלגה הקומוניסטית הבהיר כי מדינתו תמשיך להיות בת ברית של צפון קוריאה, אך נזף במדינה בעדינות והציע לה לפעול לטובת המין האנושי. עם זאת, הוא ציין כי זוהי גם חובתה של ארצות-הברית להימנע ממלחמה.

דובר השגרירות הרוסית בפיונגיאנג סיפר אתמול כי מוסקווה התבקשה לשקול את פינוי הסגל הדיפלומטי שלה בשל המתח הגובר בין הקוריאות. הודעות דומות נמסרו למספר שגרירויות נוספות. בהודעת משרד החוץ הבריטי חידדו עוד יותר את הפנייה - "נאמר לנו שלא יוכלו לערוב לביטחון הדיפלומטים בשל המתיחות, החל מיום רביעי הקרוב".

הדובר הרוסי, דניס סמסונוב, צוטט בסוכנות הידיעות רויטרס על-פי שיחת טלפון מהבירה הצפון קוריאנית. על-פי סמסונוב, רוסיה בוחנת את הבקשה אבל לא מתכוונת לפנות את אנשיה בשלב זה. הוא הוסיף עוד כי בפיונגיאנג לא נראו אתמול סימנים למתח יוצא דופן.

גם בשגרירות הבריטית מאשרים היום כי קיבלו פנייה דומה, בה נשאלו אם בכוונתם לפנות את אנשיהם לאור אירועי הימים האחרונים. עם זאת, ציינו כי התייחסו לפנייה כחלק מ"קמפיין אנטי אמריקני". "אנחנו מאמינים כי הם נקטו בצעד כחלק מההתקפות הרטוריות הנמשכות של הקוריאנים כלפי האמריקנים וטענתם כי ארצות-הברית מהווה איום. אנו שוקלים את המשך צעדינו, כולל פרסום אזהרת מסע", נמסר בהודעת משרד החוץ הבריטי. תוך זמן קצר חידדו הבריטים עוד יותר את המסר וציינו "השגרירות הבריטית בפיונגיאנג קיבלה מסר מהממשלה הצפון קוריאנית לפיו לא יוכלו לערוב לביטחון השגרירויות והארגונים הבינלאומיים הפועלים במדינה לאור הקונפליקט הנמשך, החל ב-10 באפריל".