הבורסה מתייבשת: 64 מניות נמחקו ב-3 השנים האחרונות

יחידת המחקר של הבורסה ערכה מחקר שהעלה כי 10 מהחברות שנמחקו מוזגו בחברות בינלאומיות ■ 36 חברות נמחקו עקב אי עמידה בכללי השימור, או בעקבות כניסתן להסדר או פירוק

מחקר חדש של קובי אברמוב ונורית דרור מיחידת המחקר של הבורסה מעלה כי 64 חברות נמחקו מרצון מהמסחר בבורסה בת"א, בעוד 36 חברות נמחקו עקב אי עמידה בכללי השימור, או בעקבות כניסתן להסדר או פירוק.

תוצאות המחקר, שעוסק ברובו בחברות שנמחקו מרצון, מעלה כי 10 מהחברות שנמחקו, מוזגו בחברות בינלאומיות כחלק מהמגמה של רכישת חברות ישראליות ע"י גורמים בינלאומיים. במחלקת המחקר מדגישים שמחיקת החברות הללו אינה קשורה למצב בבורסה בת"א. כלומר, לירידת מחזורי המסחר ולביצועים הפושרים.

שש מהחברות בקבוצה זו הן חברות גדולות, בראשן מכתשים-אגן, יצואנית חומרי הדברה שמוזגה בחברת China Chemical באוקטובר 2011 והיא גם הגדולה מכל החברות שמניותיהן נמחקו בשנים האחרונות - שווי שוק של כ-8.8 מיליארד שקל ערב המחיקה. יש לציין שמניות החברה התאפיינו בסחירות גבוהה והן נכללו במדד ת"א-25.

בנוסף, 28 חברות נמחקו כחלק מתהליך של "השטחת הפירמידות" ומיזוג חברות קטנות עם בינוניות וגדולות. במחלקת המחקר טוענים כי תהליך זו תורם להחלשת הריכוזיות ולשיפור הפיזור והסחירות של המניות.

מהמחקר עולה עוד כי 20 החברות הנותרות, נכללו ערב מחיקתן ברשימות השימור או דלי הסחירות. מחזור המסחר היומי בכל אחת מחברות אלה היה זעום -ברובן לא יותר מאלפי שקלים בודדים, ובמיעוטן בכמה עשרות אלפי שקלים. שיעור החזקות הציבור במרביתן היה נמוך מ-20% ושוויו המצטבר היה כ-250 מיליון שקל בלבד. 6 חברות דואליות, שמניותיהן נסחרו בתל-אביב ובארה"ב, מחקו את מניותיהן מהמסחר בתל-אביב. חמש מהן חברות קטנות ובעלות שווי החזקות ציבור נמוך, והשישית היא "וריפון", חברה אמריקאית גדולה שרכשה בזמנו את "ליפמן" הישראלית.