ברזילי: על המדינה לדאוג לרווחתם ולכבודם של ניצולי השואה

ראש לשכת עוה"ד, דורון ברזילי, אמר את הדברים בישיבת המועצה הארצית של הלשכה ■ יו"ר המועצה, צבי פירון: "יש להגן על המיעוטים בארץ ולהילחם בגזענות"

"המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין בישראל אומרת הערב לניצולי השואה ולבני משפחותיהם: נזכור ולעולם לא נשכח. המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין איננה יכולה גם שלא להיזכר ברדיפה האכזרית שבה נהגו הנאצים ועוזריהם בעורכי הדין והמשפטנים היהודים שחיו ופעלו באירופה. אני באופן אישי מתחייב לזכור את הלקח ההיסטורי יום-יום" - כך אמר היום (א') עו"ד צבי פירון, יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, בישיבת המועצה.

לדבריו, "מדינת ישראל, אשר הוקמה בין היתר על חורבות השנאה באירופה, חייבת, כמדינה שבה שלטון החוק הוא מאבני-יסודותיה, לכבד ולהגן על המיעוטים החיים בקרבה. זכר הנספים בשואה מחייב אותנו, ארגון המאגד את אנשי החוק והמשפט, להגן בחירוף-נפש על זכויות האדם, לגנות כל גילוי של גזענות באשר הוא, ולדאוג כי לעולם לא תחזור ההיסטוריה על עצמה, בשום מקום בעולם".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, אמר בישיבה: "לשכת עורכי הדין בישראל מקדשת הערב את זכרם של ששת המיליונים בני העם היהודי אשר נספו בידי מכונת ההשמדה הנאצית, ומצדיעה לניצולים ולבני משפחותיהם, על מאבקם אז ועל מאבקם היום.

"מתוך 20 אלף עורכי דין שפעלו בגרמניה באפריל 1933, 4,000 היו יהודים. גורלם נחרץ ביום הכרזת החרם שהוכרז על עסקים יהודים, ומאותו יום ואילך מערכות משפט וחקיקה נאצית פעלו לשלול זכויות מכל אלה, כחלק הרדיפות בקרב 'האליטה התרבותית' אשר הדיחה את כל הפרקליטים היהודים משורות המקצוע.

"שאלת שתיקתו של המשפט המודרני כמגן המוסר, הצדק וזכויות אדם בתקופת השואה תישאר עלומה וכואבת, אך צוואתה של הטרגדיה היא לוודא שלעולם לא עוד, ומצוותה היא כי מדינת ישראל תדאג לרווחתם, לבריאותם ולכבודם של הניצולים ששרדו את התופת וחיים היום עימנו".

חבר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד זכי כמאל, אמר: "אינני בן הדת היהודית, אך אני אזרח מדינת ישראל וחלק ממנה. עם תחילת לימודיי בבית-הספר התיכון למדתי אודות שואת העם היהודי במאה ה-20, ואני סבור כי כל אדם, ללא קשר או זיקה ללאום, חייב להזדעזע ולהתריע, כדי שאסון כזה לא יקרה לאף עם, ובמיוחד לעם היהודי, אשר תרם לא רק למדע באמצעות 30% מפרסי הנובל, אלא לתרבות האנושית כולה. מדינת ישראל חייבת להיות חזקה, וכל אדם חייב לזכור את שואת העם היהודי, ומי שמכחיש את השואה, יהיה אשר יהיה, הוא איננו אדם".