חברות הליסינג ב-2012: אי של יציבות - בינתיים

הדוחות השנתיים של כמה משחקני המפתח בענף הרכב חושפים את הלכי הרוח: לא מתרגשים ממשרד התחבורה, לא מפחדים מיבוא מקביל וחוזרים להתמקד בישראל

עונת הדוחות השנתיים של החברות הציבוריות הסתיימה וגם השנה אפשר ללמוד לא מעט מהנתונים ומהערכות ההנהלות, שמסתתרות בדוחות של כמה משחקניות המפתח בשוק הרכב. יחסית לשנה עתירת סערות רגולציה וכלכלה כמו 2012, התמונה הכללית שעולה מרוב הדוחות היא של יציבות יחסית וצפי להמשך היציבות גם ב-2013.

אדישים למשרד התחבורה

אחד הדברים המעניינים בדוחות של 2012 הוא שוויון הנפש היחסי שבו מקבלים השחקנים הגדולים את הניסיונות הבלתי פוסקים של משרד התחבורה לשנות את סדרי העולם בענף באמצעות ועדת זליכה והמלצותיה. בדוחות מוקדשות הרבה שורות להמלצות הפרטניות של הוועדה ושל צוות היישום שבא בעקבותיה, אך נראה שאף אחד לא מתרגש. הגישה הכללית היא שאם ייושמו ההמלצות או חלקן עשויה להיות לכך השפעה על העסקים, אבל בינתיים הסבירות לכך לא גדולה.

שוויון הנפש הזה מופגן גם ביחס להמלצות אופרטיביות מהותיות, שאמורות להיות מיושמות בימים הללו. דוגמה אחת היא התקנה שתאפשר לחברות הליסינג למכור רכב חדש כמו דילרים, כלומר לרשום כך שהלקוח יהיה "היד הראשונה". התקנה הזו, שאמורה להיכנס לתוקף ביוני, עשתה עם פרסומה הרבה רעש ומשרד התחבורה כינה אותה "מהפכה". אבל אפילו חברות הליסינג הגדולות, שאמורות היו להיות המרוויחות הגדולות מהמהלך, מסרבות להתרגש.

בדוח השנתי של אלבר, למשל, כותבת החברה כי "התקנות הנ"ל אמורות לשנות את המצב הקיים כרגע ולפיו רכב חדש הנמכר ע"י מוכר שאינו יבואן, דוגמת חברת הליסינג, נרשם כ'יד שנייה' למרות שהינו רכב חדש. להערכת החברה השפעתן של התקנות האמורות על היקף מכירת הרכבים שבבעלותה תהיה זניחה". נזכיר שאלבר היא מחברות הליסינג הגדולות בשוק וחלק משמעותי מהכנסותיה מגיע מסחר בכלי רכב משומשים.

גם קרדן רכב (איוויס) לא רואה בתקנה החדשה הזדמנות עסקית אלא מסתפקת בציון העובדה שהיא "בוחנת את משמעות התקנה, היקף יישומה וההשפעה האפשרית על עסקיה של קרדן רכב".

ואילו קבוצת שלמה, חברת הליסינג הגדולה בענף, כותבת זו כי "החברה סבורה כי לכניסתה לתוקף של תקנה זו עשויה להיות השפעה על פעילותה בין היתר מאחר שהתקנה מאפשרת לחברת הליסינג ולבעלי תו סוחר למכור רכב כרכב חדש. אך היקפה ומידת השפעתה של התקנה האמורה אינן ניתנות להערכה במועד הדוח". בקיצור, כולם שומרים על פרופיל נמוך בנושא.

מי מפחד מהיבוא המקביל

גם היבוא המקביל, שהוא סוג של חרב שמנפנף משרד התחבורה מעל יבואני הרכב זה כ-3 שנים, לא מעורר התרגשות בקרב השחקנים. זאת למרות שהשנה נראו סימנים ראשונים ליבוא מקביל מעשי. בדוח של UMI למשל נמסר כי "ההנהלה מעריכה כי ליבוא המקביל לא תהיה השפעה מהותית על תוצאותיה העסקיות, בין היתר כיוון שלהערכתה יבואנים מקבילים לא יצליחו לרכוש את דגמי כלי הרכב הנפוצים בישראל המהווים את פלחי השוק העיקריים במחירים או בתנאים עדיפים על אלה שבהם רוכשים היבואנים את כלי הרכב מהיצרנים השונים".

באדישות דומה מקבלת את היבוא המקביל דלק רכב, למרות שהיבואן המקביל הראשון שהכריז על כוונתו לפעול (איילון מוטורס) מתכוון להתמקד ברכבי פורד ולהתחרות בדלק רכב בדגמי מפתח כגון הפוקוס. בדוח השנתי כותבת דלק רכב כי "בשנת 2012 החל יבוא מקביל של כמה דגמי פורד לישראל. למרות זאת מעריכה החברה כי אין כדאיות כלכלית ליבוא מקביל בכמות מסחרית".

היבוא המקביל מתחיל להוות הזדמנות עסקית ליבואני הרכב הסדירים עצמם, שמנצלים את הסטוקים שמצטברים כיום באירופה המוכה, כדי לרכוש במחירי מציאה מכוניות שדילרים אחרים נתקעו איתן במרכז ובמערב אירופה.

מזרח אירופה: החלום ושברו

המשבר החמור והמתמשך בשוק הרכב האירופי עדיין לא הגיע אלינו, אבל בדוחות השנתיים של חלק מהשחקניות המקומיות כבר אפשר לראות את השפעתו. באמצע העשור הקודם ענף הרכב הישראלי התייחס לשוקי הרכב של מזרח ומרכז אירופה כ"ארץ המובטחת" בשל פוטנציאל הצמיחה הכלכלי, רמת המינוע הנמוכה וההצטרפות לגוש האירו. רבים ניצלו את הקשרים הטובים עם יצרני הרכב כדי לנטוע בסיס מכירות מעבר לים ולהיחלץ ממלכודת הרווחיות והליסינג של השוק הישראלי המוגבל. אלא שהצמיחה במדינות הללו נתקלה בשדה מוקשים כלכלי, שהחל במשבר הגלובלי של 2008 ונמשך במשבר שפוקד את כל גוש האירו בשנתיים האחרונות.

חברת UMI, למשל, עשתה במרכז אירופה "סיבוב" קצר מאוד. לפני כ-3 שנים קיבלה UTI, המשותפת ל-UMI ולמשפחת ליבנת, את זיכיון השיווק הבלעדי של משאיות איסוזו היפניות בצ'כיה, סלובקיה, פולין והונגריה. זה היה הישג יוקרתי לאור פוטנציאל המדינות הללו. אבל הקשיים הכלכליים במזרח אירופה והצניחה הדרמטית במכירות רכב גדעו את החלום באיבו.

בדוח השנתי כותבת החברה כי "ב-2012 צמצמה UTI את הפעילות במדינות אלה בשל המצב הכלכלי ששרר בהן. נכון למועד הדוח (מארס 2013) פעילות UTI במדינות אלה הופסקה לחלוטין למעט הליכי פירוק של החברות הבנות הזרות שהחברה צפויה להשלים עד סוף 2013".

אגב, UTI ממשיכה לחפש הזדמנויות במדינות מתפתחות אבל הפעם במסלול הפוך - יבוא לישראל. לפי הדוח ברבעון השלישי של השנה מתכוונת UTI להתחיל לשווק בישראל אוטובוסים מתוצרת חברה בת טורקית של איסוזו.

התמונה שעולה מהדוח של קבוצת שלמה, שהייתה אחת הישראליות החלוצות ביציאה למזרח אירופה ולרומניה בפרט, לא יותר מזהירה. לשלמה יש חברת ליסינג תפעולי והשכרת רכב עצמאית ברומניה ובמשך השנים ליקטה כמה וכמה זיכיונות יבוא ושיווק של רכב חדש במדינה - כולל סוזוקי, אופל, צ'רי הסינית וסנג-יונג הקוריאנית.

אלא שהמצב הכלכלי במדינה פגע גם בה כפי שהיא כותבת בדוח: "המשבר הכלכלי של 2008 פגע באופן ניכר בכלכלת רומניה שנזקקה לסיוע חירום... ב-2012 נמשך ואף העמיק המשבר הכלכלי ברומניה ואת התמורות ניתן לזהות גם בשוק הרכב... מ-2008 מאפיינת את שוק הרכב החדש ברומניה מגמת התכווצות (ירידה של 24% ב-2012)... כמות מכירת כלי הרכב החדשים ברומניה ירדה משמעותית ב-5 השנים האחרונות".

בינתיים ממשיכה קבוצת שלמה לשמר את פעילותה ברומניה אבל היא מוסיפה בדוח כי היא "בוחנת באורח שוטף את ההתפתחויות וההשלכות האפשריות של המצב הכלכלי ברומניה על עסקי הקבוצה ופועלת לחיזוק מעמדה בשוק המקומי".

ומה לגבי הזיכיונות המבטיחים? הקורבן הראשון הוא זיכיון היבוא של סנג-יונג הקוריאנית ברומניה, שעליו בישרה החברה בגאווה רק לפני שנה וחצי. "למועד הדוח הופסקה ההתקשרות עם יצרן כלי הרכב של המותג בתיאום בין הצדדים". גם זיכיון צ'רי הסינית ברומניה, שקבלתו נחשבה להישג גדול, לא הניב כל תוצאות וככל הנראה היא תשנה כיוון וצ'רי למקד את מאמצי היצוא שלה ברומניה במותג החדש והמתפתח "קורוס".

הפעילות הגלויה הנותרת של שאר שחקני ענף הרכב הישראלי במדינות המתפתחות של אירופה מועטה ומוגבלת. לקרדן יש עדיין שותפות בזיכיון של חברת ההשכרה AVIS באוקראינה. משפ' ליבנת עדיין מחזיקה בזיכיון של פורד בקרואטיה אבל הנתונים העולים משם עגומים. שוק הרכב הקרואטי התכווץ השנה בכ-25% וסוכנות פורד במדינה מסרה בכל השנה שעברה רק כ-1,400 מכוניות, כמעט שליש מהמכירות בתקופות השיא.

כך או כך, יחסית לנעשה היום בשוק הרכב באירופה - גם במערבה וגם במזרחה - נראה שישראל היא עוד אי של יציבות.

חברות ליסינג
 חברות ליסינג