חב' ביטחוניות בישראל מסתערות על תקציבי העתק בברזיל

השלטונות בברזיל ישקיעו בשנים הקרובות לפחות 1.8 מיליארד דולר על הצטיידות במערכות לאבטחת המולדת

אנשי המכירות והשיווק של החברות הביטחוניות בישראל יודעים איפה הכסף. בשנים האחרונות הם נושאים את עיניהם לעבר ברזיל, שתארח את משחקי המונדיאל ב-2014 ואת האולימפיאדה ב-2016. בברזיל משוועים למערכות לניהול סדר ציבורי ולאבטחת מיליוני התיירים שצפויים לגדוש את היציעים.

בחברות הישראליות, שמודעות לסכומי העתק שממשלת ברזיל שופכת על הצטיידות במערכות מתקדמות, חולמים על נתח עסיסי. התערוכה הביטחונית הנחשבת LAAD, שנפתחת היום (ג') בריו דה ז'נרו מהווה עבורן הזדמנות מצוינת להראות ולהיראות.

בין החברות הישראליות שמציגות בתערוכה בברזיל ניתן למצוא את פלסן מקיבוץ סאסא, שתחשוף את רכב השטח החדש ספיידר SC 1. בעשור הקודם התמקדה החברה במיגון כלי רכב באמצעות חומרים מרוכבים. הלקוח המרכזי של פלסן היה צבא ארה"ב, שכוחותיו לחמו באותן שנים בעיראק. גרף המכירות של החברה הגיב בהתאם והמכירות שלה ב-2010 הסתכמו בכ-850-900 מיליון דולר. כשהמלחמה בעיראק הסתיימה, המכירות צנחו, מצבת העובדים צומצמה ובפלסן החלו לחשוב איך להמציא את הגלגל מחדש.

הספיידר SC 1 כולל מערכות לאיסוף מודיעין, בלון מעקב ומערכת תקשורת מתקדמת. בכוחו של הרכב לפעול גם בתנאי לילה והוא מיועד בין השאר להגנה על גבולות מפני מבריחי סמים, נשק ומסתננים. יישומים שונים שניתן לשלב ברכב של פלסן, עשויים לאפשר לו לענות על צרכי ביטחון הפנים השוטפים של ברזיל, גם ללא קשר לאירועי הספורט שהמדינה עתידה לארח.

התעשייה האווירית הקדימה ושיגרה את אנשי המכירות שלה לריו, בניסיון לשווק את מערכת השליטה והבקרה MC 4 שפותחה במפעל מל"מ שבבאר יעקב. מטרת המערכת היא לשפר באופן משמעותי את יכולת התגובה של גופי חירום לאירועים חריגים, תוך שידור תמונת מצב עדכנית ואמינה מזירת ההתרחשות - בזמן אמת אל חדר מצב מיוחד.

טרם צאתו לברזיל, אמר בכיר בתע"א ל"גלובס" כי באחת מגרסאותיה הקודמות, המערכת שימשה את עיריית אשקלון במבצע עופרת יצוקה: "המערכת מחוברת לשורה ארוכה של טכנולוגיות, כמו סנסורים ומצלמות שמותקנים באזורים שקיים לגביהם עניין, כמו אצטדיון כדורגל או מקומות הומי קהל אחרים. אם חלילה מתרחש באותו מקום אירוע חריג, המערכת מנתחת נתונים שהיא קולטת ומשדרת אותם למרכז שליטה ובקרה שעוקב אחר ההתרחשויות בזמן אמת", אמר.

עם שפע של מידע, הפעילות של מנהל האירוע במרכז השליטה והבקרה נעשית יותר פשוטה: לדברי איש השיווק של המערכת במפעל מל"מ, אריה מרקו, ה-MC 4 מסוגלת להציע את נתיבי הגישה המועדפים לרכבי חירום והצלה, כדי שיוכלו להגיע לזירת האירוע במהירות ולאחר מכן, גם להמליץ על בתי חולים ומרכזים רפואיים שאליהם ניתן לפנות את הנפגעים.

1.8 מיליארד דולר

"אחת המדינות בברזיל כבר הצטיידה במערכת כזאת, ובאחרונה היא אותגרה בתקרית של שוד בנק עם בני ערובה", מספר מרקו, "לאחר שהשודדים ברחו מהמקום, המערכת סייעה לכוחות המשטרה המקומיים לקיים אחריהם מרדף, לאחר שסימנה את נתיב הבריחה. המערכת מתחברת לרשת המצלמות העירונית או למצלמות אבטחה שמותקנות ברחבי העיר ומספקת התרעות", הוא מוסיף, "השלטונות בברזיל ישקיעו בשנים הקרובות לפחות 1.8 מיליארד דולר על הצטיידות במערכות לאבטחת המולדתי".

המערכת MC 4 מוצגת בברזיל לצד מערכות לחימה, כמו דגמים של מטוסים ללא טייס, לוויינים, מטוסים לתדלוק אווירי, מכ"מים, טילי ברק 8, מטוסי התרעה ואמצעים נוספים פרי פיתוח התעשייה האווירית.

גם אלביט מערכות, שהתבססה בשני העשורים האחרונים בשוק הברזילאי בזכות שיתופי פעולה מוצלחים עם חברות מקומיות, שיגרה נציגים לתערוכת הנשק הנחשבת, והם יציגו קונספט חדשני לתא הטייס במטוסי קרב, שכולל שורה של תוספות ושדרוגים שמאפשרים לאיש צוות האוויר לקבל בזמן אמת מידע קריטי למסך מגע צבעוני באיכות HD; מערכות של סימולטורים (מדמים) לאימון ולהכשרה של כוחות למגוון רחב של מצבים - בשדה הקרב ובעורף; קסדות מתקדמות לטייסים ועוד.