אפליקציות מגלגלות מיליארדים: גוגל מובילה, אפל מרוויחה

דוח של חברת המחקר Canalys: תעשיית האפליקציות גלגלה ברבעון הראשון של השנה 2.2 מיליארד דולר ■ החנות שמובילה במספר ההורדות היא גוגל פליי אולם רוב ההכנסות מגיעות לאפל

כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר זרם האפליקציות ששוטף את מכשירי הסמארטפונים בימינו. פעם היה מדובר על כמה עשרות אלפי אפליקציות אבל מאז הנפח רשם נסיקה משמעותית.

בתחילת הדרך זכו חנויות האפליקציות לשמן כיוון שהציעו את מרכולתם של מפתחים שונים, כמו בחנות. הממדים העצומים שאליהם התנפחה תעשיית האפליקציות העולמית הפכו את אותן חנויות לקניונים מפלצתיים.

עד כמה גדולה תעשיית האפליקציות? על-פי דוח של חברת המחקר Canalys, נכון לרבעון הראשון של השנה היו בשוק 13.4 מיליארד אפליקציות - עלייה של 11% לעומת הרבעון האחרון של 2012. בשוק קיימות לא מעט חנויות אפליקציות אך המחקר של Canalys התמקד במובילות שבהן ששייכות לאפל, גוגל, מיקרוסופט ובלקברי.

ארבע חנויות האפליקציות גלגלו ברבעון שעבר הכנסות של 2.2 מיליארד דולר - עלייה של 9% לעומת הרבעון הרביעי של 2012. ההכנסות כוללות בתוכן הורדות בתשלום, רכישת פריטים בתוך האפליקציות עצמן וכן מנויים לאפליקציות.

ההכנסות מהאפליקציות אינן הולכות ישירות לכיס של מפעילות החנויות אלא הן מעבירות חלק ממנו למפתחים שעומדים מאחורי היישומים.

ב-Canalys מסבירים כי חלק מהותי מהצמיחה בשוק מגיע מהשווקים המתפתחים, בהם דרום אפריקה, ברזיל ואינדונזיה, שם נתמכת הצמיחה מהעלייה בשימוש בסמארטפונים באותן מדינות. גם בשווקים טכנולוגיים בוגרים ניתן לראות שיעורי צמיחה לא קטנים. בצפון אמריקה נרשמה עלייה של 8% בהכנסות לצד גידול של 6% בהורדות. במקביל, במערב אירופה נרשמה עלייה של 8% בהכנסות ו-10% בהורדות ברבעון הראשון של השנה.

אפל וגוגל נאבקות מזה תקופה ראש בראש על שוק האפליקציות, אך נראה ש-Canalys לא מחדשת הרבה אלא בעיקר מחדדת את ההבדלים. מאז ומעולם, החנות של אפל נשענת על מודל כלכלי ברור, שלפיו רוב האפליקציות נמכרות בתשלום.

זאת, לעומת גוגל, שמרבית אפליקציות האנדרואיד בחנות ה-Play שלה, הן חינמיות. ההתנהלות הזו גם יוצרת את ההבדל בין שתי החנויות - מצד אחד גוגל מובילה עם 51% מכלל ההורדות, כשהיא נשענת על העובדה שמודל החינמיות מאפשר שיעורי התנסות גבוהים יותר. מנגד, אפל רושמת את שיעורי ההכנסה הגדולים מכלל החנויות עם 74%.

"ה-App Store של אפל ו-Google Play של גוגל נשארו השחקניות הכבדים בשוק האפליקציות, כש-BlackBerry World ו-Windows Phone Store מתחרים שוליים יותר, אך אסור להתעלם מהם", אמר טים שפרד, אנליסט ב-Canalys. "כל אחת מארבע החנויות האלה מייצגת גישת שוק שונה עבור המפתחים".

שפרד ציין כי "בלקברי ומיקרוסופט חייבות להמשיך ולפעול באופן אקטיבי כדי למשוך תוכן טרי וחדשני לקטלוגי החנויות שלהן כדי לצמצם את הפערים של כמות האפליקציות המוצעות". עוד הוסיף שפרד ואמר כי "במקביל שתי החברות חייבות להשקיע מאמצים בהגברת המכירות של מוצרי הדגל שלהם BlackBerry 10 ו-Windows Phone 8 כדי להגדיל את קהל היעד ואת ההזדמנויות של מפתחי האפליקציות".

"לאפליקציות יש השפעה עצומה על האופן שבו צרכנים משתמשים במכשירי מובייל, אילו מכשירים הם מעריכים יותר או פחות ומה הם מצפים באופן כללי מהסמארטפונים ומהטאבלטים שלהם", אומר אדם דאום, אחד האנליסטים הראשיים ב-Canalys.

"מדובר בשוק צומח של מיליארדי דולרים של יותר ויותר צרכנים מסביב לעולם שמרגישים בטוחים ונינוחים יותר לחפש אפליקציות, להוריד אותן ולבצע רכישת פריטים בתוך האפליקציות עצמן".

אינפלציה של אפליקציות
 אינפלציה של אפליקציות