ארה"ב מזהירה: "צפון קוריאה עשויה לשגר טיל בכל רגע"

האיום של פיונגיאנג יהפוך לממשי? גורם בכיר בבית הלבן התריע הלילה כי קוריאה הצפונית ערוכה לניסוי במסגרתו תשגר טילים בליסטיים ■ "היא עלולה לשגר טיל בכל רגע נתון. ארה"ב פשוט לא יודעת מתי זה אמור לקרות"

המתיחות בין קוריאה הצפונית למערב בשיאה: גורם בכיר בממשל אובמה הזהיר הלילה כי קוריאה הצפונית סיימה את ההכנות בשטחה לשיגור טילים בליסטיים וכי היא עלולה לשגר טיל בליסטי בכל רגע נתון - כך דווח ברשת CNN האמריקנית.

"פיונגיאנג עלולה לשגר את הטילים בכל רגע, ואנחנו מאמינים שאם זה אכן יתממש - זה יקרה ללא התרעה מוקדמת", התריע הגורם הבכיר שסירב להזדהות. לדבריו, הממשל בפיונגיאנג עשוי לבצע את הניסוי ולשגר את הטילים בכל רגע נתון, מבלי להזהיר את רשויות התעופה והתחבורה הימית על מנת שיתרחקו ממסלול התעופה של הטילים.

ההערכות בוושינגטון מתבססות על צילומי לוויין, לפיהם קוריאה הצפונית השלימה את ההכנות לביצוע הניסוי - אולם לא ניתן לקבוע בוודאות האם אכן יבוצע ובאיזה זמן בדיוק. "אנחנו מקווים שהם יודיעו על מועד עריכת הניסוי, אבל אנחנו לא מצפים לזה. ארה"ב פשוט לא יודעת", סיכם הגורם האמריקני.

על פי הערכת גורמים אמריקניים, הטילים הבליסטיים נמצאים בשלב זה במרחק של עשרות קילומטרים מהחוף המזרחי של קוריאה הצפונית, ממנו אמורים להיות משוגרים טילי הניסוי ארוכי הטווח.

על בסיס הנתונים שהגיעו לידי האמריקנים, הטילים כבר מולאו בדלק והם ערוכים לשיגור. במידה ואכן ישוגרו, לוויינים אמריקניים ומכ"מים באזור יהיו מסוגלים לחשב את מסלולם של הטילים תוך דקות, בעוד הם באוויר, ולקבוע האם הם מצויים במסלול 'בדיקה' וצפויים לנחות בים הפתוח, או לפגוע במטרה יבשתית כמו יפן או האי גואם שבאוקיינוס השקט.

על רקע המתיחות ההולכת וגוברת, קוריאה הצפונית שיגרה אתמול עוד מסר מאיים וקראה לאזרחים זרים השוהים במדינה השכנה, קוריאה הדרומית, להתפנות ממנה.

במקביל, הציבה יפן סוללות פטריוט נגד טילים בטוקיו, על מנת להיערך לתרחיש של שיגור טיל בליסטי מכיוון פיונגיאנג. ההערכה היא שיפן לא תנסה ליירט טילים מקוריאה, אלא אם כן הם יכוונו ישירות לעברה. אתמול הורה שר ההגנה של יפן, איטסונורי אונודרה, לצבא ליירט כל טיל שתשגר המדגינה המבודדת לעבר יפן. אונודרה הורה עוד על שליחת משחתת יפנית לים מצוידת בטילי יירוט במקרה של שיגור צפון קוריאני.