לבקשת ארה"ב: ארדואן דחה את ביקורו ברצועת עזה

לאחר שוושינגטון קראה לראש ממשלת טורקיה לשקול מחדש את עיתוי הביקור שתוכנן להתקיים החודש, הודיע ארדואן כי הוא דוחה את הגעתו לחודש הבא, לאחר פגישתו בוושינגטון עם אובמה

סימנים ראשונים להצלחת הפיוס? ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן דחה את הגעתו לעזה - לפחות עד לאחר ביקורו בוושינגטון במהלך חודש מאי, שם הוא צפוי להיוועד עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, מי שהיה הגורם שהתניע את ההתנצלות הישראלית.

על פי הדיווח המתפרסם בעיתון הטורקי הורייאט, ביקורו בשבוע האחרון של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי באנקרה עסק בעיקר בניסיון לתחזק את מערכת היחסים הרעועה בין שתי המדינות. האמריקנים, שמאמינים כי לטורקיה חלק מרכזי בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, הדגישו בפני ארדואן את הצורך לגרום לראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל לבחור בקו מתון יותר.

הגורמים האמריקנים ביקשו מראש הממשלה הטורקי לדחות את ביקורו בעזה שהיה אמור להתקיים בסוף החודש - זאת על מנת לא לפגוע ביחסים ששוקמו זה עתה עם ישראל. הטורקים עצמם כבר הביעו הסכמה עקרונית לדחייה עוד בטרם הגעתו של קרי לאזור.

"קרוב לוודאי שהביקור בעזה יתקיים לאחר המפגש בארה"ב", אמר ראש הממשלה הטורקי בתדרוך עם כתבים. לדברי ארדואן, קרי צפוי להגיע פעם נוספת לטורקיה בעוד כשבועיים, במטרה לקיים ועידה בינלאומית שתעסוק במלחמת האזרחים בסוריה.

רגע לפני סיום ביקורו של הנשיא האמריקני אובמה בישראל בחודש שעבר, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקבילו הטורקי. נתניהו התנצל על אירועי המרמרה שגרמו למותם של תשעה אזרחים טורקים והשניים סיכמו על הסדרת היחסים בין המדינות. על פי מתווה הפיוס, שגרירי המדינות יושבו, ישראל תחתום על הסכם פיצויים וההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל יבוטלו.