החייל שעומד מאחורי האתר הפופולרי askpeople

"אין אדם שייכנס לאתר ולא ימצא איזה נושא להתחבר אליו, לכל אחד יש בעיות", מסביר שחר אור את ההצלחה המהירה של האתר ■ הוא עצמו, אגב, לא כותב שם

מי שעקב אחר קורות חייו של שחר אור בהיותו בן 18, לא היה מצליח לנחש שהנער הזה יהיה שנתיים לאחר מכן יזם אינטרנט מצליח. אור, 21, חייל המשרת בסדיר כתומך לחימה, הוא מייסד האתר askpeople.co.il, המאפשר לגולשים להתייעץ ולייעץ באופן אנונימי בשלל נושאים - מענייני משפחה, זוגיות והורות, דרך השירות בצה"ל ועד יחסים ומיניות. "בתיכון הייתי רחוק מלהיות מצטיין, יש לי בגרות על גבול הנכשל ואפשר אפילו לומר שהופתעתי מכך שהשלמתי בגרות מלאה", הוא מספר. "לפני הצבא טסתי לחו"ל כדי לעשות קצת כסף ומרחתי את הזמן. התגייסתי שנה אחרי כולם".

הקשר המשמעותי הראשון של אור עם מיזמי תוכן באינטרנט היה בגיל 15, אז החל לעבוד ב-Show Me, רשת חברתית לצעירים שנסגרה עם השתלטותה של פייסבוק על התחום. אור החל את דרכו כגולש מהמניין והעלה תכנים בהתנדבות, אולם עד מהרה קיבל הצעה מבעלי האתר לעבוד בתשלום. "שילמו לי 1,000 שקל בחודש וחשבתי שאני מיליונר", הוא משחזר. "ישבתי שעות על המחשב, גלשתי באינטרנט ולמדתי להכיר אותו. כבר אז רציתי להקים משהו משלי, הרגשתי שאני יכול לעשות יותר ולהצליח בזה. לא רציתי לעבוד בשביל מישהו אחר - אלא ליצור רק בשביל עצמי".

הרעיון ל-askpeople.co.il, הוא מספר, עלה כמעט מיד. "ניסיתי לחשוב מהי מטרת התכנים ברשת, מה יוכל לגעת בהרבה אנשים במקביל ולא רק בצעירים כמו ב-Show Me. אז עלה לי הרעיון להקים אתר ייעוץ, שיאפשר לאנשים להעלות תכנים במגוון תחומים".

בהקמה הראשונית של האתר החל אור לפני שהתגייס, בסיועם של שני מתכנתים שהסכימו לעבוד תמורת משכורת נמוכה יחסית. הגרסה הראשונה של askpeople שהושקה, זכתה לשם "מתייעצים". "ראיתי שיש היענות לאתר, שהרבה אנשים מתלהבים ומעלים תכנים. נבהלתי. סגרתי את האתר רגע לפני שהוא התחיל לגדול בצורה משמעותית, כי זה העמיס עליי מאוד והייתי לפני גיוס, ולא רציתי להשאיר את האתר באוויר בלי שמישהו ישגיח עליו".

לאחר שהתגייס והתאקלם במסגרת הצבאית, במשך יותר משנה וחצי, החליט אור שהוא בשל להעלות מחדש את האתר. כך הושק askpeople בספטמבר 2012. האתר נהנה ממגמת עלייה מובהקת במספר הגולשים היומיים - מעשרות בודדות ביום, ליותר מ-1,600 גולשים ביום.

"טוחן את עצמי כמו מטורף"

אור מנהל שגרת יומיום לא פשוטה כדי לשלב את תחזוק האתר עם השירות הצבאי. "אני טוחן את עצמי כמו מטורף, תנאי השירות שלי הם כאלה שיש לי כמה ימים אינטנסיביים בצבא וכמה ימים בבית, בהם אני בקשר טלפוני עם המפקדים שלי. באתר אני מצליח לטפל כמו שצריך בעיקר כשאני בבית, אבל גם כשאני בצבא אני מאשר במהלך היום תכנים שעולים לאתר, באמצעות הסמארטפון". כאשר הוא יודע שלא יהיה זמין לטפל באתר במשך פרקי זמן ארוכים, הוא מבקש מבני משפחה וחברים לסייע בניטור התכנים.

- מדוע כל התכנים חייבים לעבור בקרה?

"אני רוצה לבדוק את כל התכנים כדי למנוע פרסום עצות שקוראות לאנשים להתאבד, למשל, וכדי שלא יתפרסמו קללות או אמירות גזעניות. בתחום הזה של ייעוץ אונליין יש גם אפשרות לפגוע באחרים. לכן אני מעדיף לפקח על הכל, כל הזמן. אני לא רוצה שפדופילים יכתבו דברים לילדים בני 14, או שייחשפו כתובות מייל של גולשים".

הצורך לנטר את תכני האתר 24 שעות ביממה גובה ממנו מחיר: "אני עובד מסביב לשעון, גם כשמקפיצים אותי באמצע הלילה מהצבא אני בודק את האתר ומאשר שאלות ותשובות. אין לי שינה של יותר משש שעות רצוף, כי אם במהלך השעות האלה אף אחד לא יהיה באתר, שאלות ועצות של אנשים לא יעלו. גם כשיצאתי לרגילה, גם בהפסקות אוכל בצבא, אני משתדל להיות מחובר לאתר. המפקדים שלי תומכים בי לחלוטין", הוא מדגיש. "כל עוד זה לא משפיע על התפקוד שלי, הם בסדר עם זה. הצבא בעדיפות ראשונה ואני חייל טוב".

אור לא נח על זרי הדפנה. "אני מקווה ש-askpeople ימשיך להתפתח ויהיה עוצמתי, שיגיע ליותר ויותר אנשים ויאפשר לי לפרוץ כיזם. השאיפה שלי היא ש-askpeople יהיה אתר בינלאומי. שמישהו יוכל לכתוב את הבעיות שלו בשפה אחת ויקבל עצות מכל העולם בשלל שפות - שאותן יוכל לקרוא מתורגמות".

למרות ההצלחה היחסית askpeople עדיין אינו מהווה מקור הכנסה: "אני לא עושה מהאתר כסף, אבל אני שואף שהוא יהיה מקור פרנסה - חוץ מזה שאני צריך כסף גם כדי להמשיך ולפתח אותו. זו עדיין לא ההצלחה שאני מצפה לה".

- חשבת לשלב יועצים מומחים באתר?

"כרגע האתר צעיר מדי, אבל זה רעיון טוב להמשך".

- איך אתה מסביר את ההצלחה של האתר?

"זה מיזם שנוגע בכל אחד, אין אדם שייכנס לאתר ולא ימצא איזה נושא להתחבר אליו, לכל אחד יש בעיות. זה לא סתם אתר שאתה נכנס אליו וקורא קצת. הקטע הוא המעורבות של הגולשים - בין אם הם שואלים שאלה, מדרגים, כותבים עצה, עונים על סקר. זה מייצר קהילה וגם עוזר לאנשים".

- יש לכם מתחרים?

"פורומים הם סוג של מתחרים, אבל האתר שלי הוא לא כמו פורום - גם כי פורומים משמשים בעיקר קבוצות ספציפיות באוכלוסייה. לכן אמא שתשאל שאלה בפורום הורות, למשל, תקבל עצה מהורים כמוה. אצלי מקבלים עצות מזוויות שונות, הכוח הוא הגיוון - ודווקא העצות הלא-צפויות עוזרות לפעמים יותר".

- אתה עצמך משתתף באתר?

"לא, מוזר לי להיות בצד של המשתתפים. עניתי רק פעם אחת למישהו שחווה התעללות בבית הספר, כי זה נגע ללבי, אבל בגדול אני לא מתערב. אני עונה לסקרים ומדרג עצות, אבל תוכן של ממש אני לא כותב".