גם העשירים ייפגעו: כך ייראה המס על מכוניות יוקרה

מתווה מס רכבי היוקרה נחשף: יוטל מס שולי מעל סף מחיר בסיס מסוים של הרכב ■ במקביל "מעיר" משרד התחבורה את המלצות ועדת זליכה עם טיוטה חדשה של חוק ההסדרים

שוק הרכב צפוי לעמוד בשבועות הקרובים תחת מתקפת רגולציה רב חזיתית מכיוון משרדי האוצר והתחבורה. בחזית המיסוי מתוכננים שני מהלכים נפרדים. האחד הוא עדכון "המס הירוק", שעשוי לצאת אל הפועל עוד החודש. במסגרת המהלך הזה צפויה החמרה של הנוסחה שעל פיה ניתן זיכוי במס לרכב "נקי" ובהתאם יקטנו הטבות המס. עיקר ההשפעה יהיה התייקרות של כלי הרכב הקטנים והמשפחתיים.

במקביל, נערכים באוצר וברשות המסים לבצע מהלך של "מיסוי רכב יוקרה", שעליו כבר הוכרז בשבוע שעבר. שיטת המס, שמסתמנת כיום כמוסכמת על האוצר ורשות המסים, היא באמצעות מס שולי. בשיטה זו מוטל מס קנייה רגיל על הרכב עד לסף מחיר מסוים של מחירי יצרן ליבואן (CIF), שייקבע באוצר, ומס עודף על החלק היחסי של מחיר הרכב ליבואן מעבר לאותו סף מחיר.

אם, למשל, יקבע האוצר את מחיר הסף על 50 אלף דולר ליבואן (או שווה ערך במט"ח), שהם במקורב כ-300 אלף שקל במחיר לצרכן, אזי על רכב שמחירו 60 אלף דולר ישולם מס קנייה רגיל (83%) עם ה-50 אלף הראשונים ומס קנייה נוסף - שעשוי לנוע על פי הערכות סביב 20%-30% - על 10,000 הדולרים הנוספים.

שיטה דומה פועלת כיום באוסטרליה, שהיא אחת המדינות הבודדות בעולם שמטילות מס מיוחד על רכבי יוקרה. באוצר בחנו שיטות נוספות להטלת מס על רכבי יוקרה, כגון מס ערך מוסף שונה על מחירי רכב שונים או סיווג שרירותי של דגמים ומותגים ש"ייענשו" במס היוקרה. אולם שיטות אלה נפסלו בשל השלכות הלוואי ובשל מורכבותן.

בענף יבוא הרכב אומרים כי המס יניב לאוצר תוספת הכנסות מינימלית מכיוון שמדובר בפלח שוק קטן מאוד יחסית. מקור בכיר בענף גם אמר ל"גלובס" כי "מדובר במתנה לשוק היבוא האישי, שרובו ככולו רכבי יוקרה. המס ייצור תמריץ רציני למייבאים אישית להנמיך את מחירי החשבוניות כדי להימנע ממדרגת המס, שמעליה משלמים מס עודף".

במהלך מקביל מכין כיום משרד התחבורה טיוטה חדשה לחוק ההסדרים לקראת דיוני התקציב. הטיוטה כוללת חלק גדול מההמלצות של ועדת זליכה וצוות היישום, ובמיוחד המלצות שנוגעות להכשרה של היבוא האישי ויצירת מעמד של "יבואן זעיר" שיכול לייבא מסחרית כלי רכב משומשים. הטיוטה החדשה כוללת גם המלצות רבות בנושא המוסכים, השמאים והביטוח.

אולם ככל הנראה היא לא כוללת את "סעיפי הליבה" של המלצות זליכה, שהיו שנויים במחלוקת, וכוללים פיצול מותגים אצל יבואנים שנתח השוק שלהם גדול מסף מסוים, ופיצול אחזקות צולבות של יבואנים בחברות ליסינג. בענף מעריכים כי משרד התחבורה שואף לקדם את הסעיפים במסגרת "דיל" בחוק ההסדרים לאחר שהעריכו כי המבנה החדש של ועדות הכנסת הרלוונטיות יקשה את העברת תקנות וביצוע חקיקה במסלול המקובל. גם משרד התחבורה וגם אגף התקציבים כבר הגישו לפני הבחירות טיוטות חוק הסדרים לגבי הרפורמות הנחוצות בענף הרכב אולם הן נדחו בשל הבחירות.

רכבי יוקרה
 רכבי יוקרה