אב שכול תקף הממשלה: "מקבלים הרגשה שמתביישים בנו"

(עדכון) - צביקה פוזיס-שחק, אביה של בת-חן שחק ז"ל, שנרצחה בפיגוע בדיזינגוף סנטר, תקף בטקס הממלכתי: "בשלה השעה שצעקתנו תישמע"

מדינת ישראל מתייחדת היום עם זכרם של 25,578 חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה: בהר הרצל נערך טקס האזכרה הממלכתי ל-2,493 נפגעי פעולות האיבה בארץ ובחו"ל בהשתתפות נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת, הרבנים הראשיים ומשפחות שכולות.

ראש הממשלה נתניהו משא דברים בטקס, כמו גם צביקה פוזיס-שחק, יושב ראש ארגון נפגעי פעולות איבה ואביה של בת-חן, שנרצחה בפיגוע הדמים ברחוב דיזינגוף בתל-אביב בשנת 1996, והיא בת 12 במותה.

מוקדם יותר, בתום הצפירה בת שתי הדקות, התקיים במקום טקס הזיכרון בו נשא ראש הממשלה נתניהו דברים בפני המשפחות השכולות. "אנחנו יודעים שאין מזור אמיתי ואין נחמה שלמה", אמר נתניהו, "המענה למוות הוא החיים עצמם".

"המדינה שלנו היא דבר מופלא שאיננו מובן מאילו. מיום לידת המדינה כוחות רבים ניסו להשמידה, הם לעולם לא יצליחו במשימתם", הדגיש ראש הממשלה. "הסתכלו סביבכם על הפלא שנקרא מדינת ישראל, אי שטוף אור של יציבות וקדמה במרחב אפל רועש וגועש - ההצלחה הושגה בזכות אזרחי מדינת ישראל".

פוזיס-שחק, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה ואביה של בת-חן, נשא דברים במהלך הטקס ומתח ביקורת חריפה על המצב החמור בו נתון ארגונו. "המדינה בהכירה באחריותה ובחשיבות שיקומנו בנתה מערכת של גמלה ופיצויים שיקום וסיוע תמיכה ועזרה לנפגעים", הדגיש פוזיס-שחק. "עם זאת, אין בכוחה של מערכת זו לענות על כל צרכיהם של הנפגעים ולעיתים קצרה ידה מלהושיע, חרף רצונה הטוב".

"ארגוננו נתקל בקשיים רבים שעה שהוא נאלץ להתקיים מתמיכה דלה- ללא משאבים", סיפר האב השכול בעצב שניכר היטב על פניו. "חמישה עובדים בלבד מטפלים באלפי משפחות של נפגעי פעולות האיבה".

פוזיס-שחק הביע תרעומת על המצב הכלכלי העגום של הארגון שהוא עומד בראשו. "לא חסד אנו מבקשים אלא צדק, לא טובה אנו מבקשים אלא את הראוי והמגיע לנו", אמר והוסיף: "כל שאנו מבקשים הוא שתחדל מדינתנו, בה ולמענה איבדנו את יקירנו, ליתן לנו את התחושה כאילו היא מתביישת בנו כאילו אנחנו בגופנו הננו אנדרטה להנצחת כישלונה של המדינה".

יעלון: "עם רודף שלום אנחנו"

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נשא דברים בטקס האזכרה הממלכתי בבית העלמין בקריית שאול. "עם רודף שלום אנחנו - ידנו לעולם תהיה מושטת, ונחתור בכל מאודנו להשלמה עם שכנינו", פתח יעלון את דבריו. "איננו רוצים לאבד את בנינו ובנותינו. אך לצערנו, ישנם עדיין לא מעט גורמים אשר מסרבים להכיר בזכותנו לבית לאומי יהודי בארץ ישראל באיזשהו גבול, ומאלצים אותנו להשיב מלחמה שערה כדי לגדוע את כוונותיהם".

יעלון פנה בדבריו אל המשפחות השכולות. "בלתי אפשרי להבין את עומקם של ייסורי הפרידה והגעגוע", אמר. "כל נופל הוא עולם ומלואו, וכל משפחה שכולה היא עולם ומלואו. הפצע שלכן, לעולם יתקשה להגליד. כאב חד, קבוע, ילווה אתכן כל ימיכן. המחיר ששילמתן למען המשך קיומה של מדינת ישראל הוא כבד מנשוא, בלתי נתפס".

נתניהו: "יודעים שאין מזור ונחמה"

לאחר הישמע הצפירה, החלו הבוקר טקסי זיכרון בעשרות בתי עלמין צבאיים ברחבי הארץ. טקס האזכרה הממלכתי התקיים בהר הרצל בהשתתפות ראש הממשלה, נשיא המדינה והרמטכ"ל.

הטקס נערך במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ. כשעתיים לאחר מכן, בשעה 13:00, ישתתפו השלושה - כמו גם שר הרווחה מאיר כהן - בטקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה, גם הוא יתקיים בהר הרצל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששכל את אחיו יוני במבצע אנטבה, הניח זר במקום ונשא דברים בפני המשפחות השכולות. "אנחנו יודעים שאין מזור אמיתי ואין נחמה שלמה", אמר נתניהו, "המענה למוות הוא החיים עצמם".

"המדינה שלנו היא דבר מופלא שאיננו מובן מאילו. מיום לידת המדינה כוחות רבים ניסו להשמידה, הם לעולם לא יצליחו במשימתם", הדגיש ראש הממשלה. "הסתכלו סביבכם על הפלא שנקרא מדינת ישראל, אי שטוף אור של יציבות וקדמה במרחב אפל רועש וגועש - ההצלחה הושגה בזכות אזרחי מדינת ישראל".

"מול צבר האיומים שנערם מולנו צה"ל חזק מאי פעם, נוכל לעמוד בכל מבחן, נמשיך לבצר את כוחנו נמשיך לייחל ולפעול להשגת שלום ונמשיך להגן על מדינתו", אמר נתניהו והוסיף: "אנחנו תמיד זוכרים שלא היינו כאן בלי נכונותם של לוחמינו להגן על מדינתנו וללא המחיר של אובדן טובי בנינו ובנותינו".

מיום הזיכרון אשתקד ועד היום התווספו 92 חללים למניין הנופלים, מתוכם 37 חללי צה"ל, 12 חללי כוחות הביטחון ו-43 נכי צה"ל שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי צה"ל. מספר המשפחות השכולות בישראל נכון לשנת 2012 עומד על 17,553, כאשר מתוכן 2,324 יתומים ו-4,964 אלמנות צה"ל ומערכת הביטחון.

בהתאם למסורת ארוכת השנים, גם הפעם - במהלך יום הזיכרון - יחולקו למעלה מארבעה מיליון מדבקות "דם המכבים" בבתי העלמין, בטקסים ובמוסדות החינוך ברחבי הארץ. משרד הביטחון נערך להגעתם של יותר ממיליון וחצי בני אדם לבתי העלמין הצבאיים.

בשעה שמונה הערב יינעלו אירועי יום הזיכרון, וייפתחו אירועי יום העצמאות השישים וחמישה של מדינת ישראל, בטקס הדלקת המשואות המסורתי.