הפיגוע בבוסטון: 3 הרוגים בינהם ילד בן 8 ומעל ל-140 פצועים

אובמה: "האחראים יחושו כל כובד משקלו של החוק" ■ פקיד בכיר בבית הלבן: פעולת טרור ■ האם העובדה שהפיגוע בוצע ב-15 באפריל, "יום מס הכנסה" בארה"ב, מצביעה על טרור פנים, כמו באוקלהומה ב-1995?

"הרצים האלה אך סיימו את המרתון והנה עכשיו אין להם רגליים... כל כך הרבה אנשים בלי רגליים. הכל מלא דם. יש דם בכל מקום. שברי עצמות. זה מגעיל". כך תיאר שוטר ממדינת רוד-איילנד, רופן באסטחיאן, שהשתתף במרתון של בוסטון, את מה שנגלה לעיניו אתמול (ב'), לאחר ששני מטעני חבלה התפוצצו סמוך לקו הסיום של המרתון, ברחוב בוילסטון, בלב העיר. הוא מצוטט הבוקר ב"ניו יורק טיימס".

שני המטענים, שהונחו בפחי-אשפה ליד חנויות ברחוב, במרחק כ-100 מ' זה מזה, התפוצצו בהפרש של שניות, בסמוך למבנה ארעי לצלמים, ליד קו הסיום. בהודעות רשמיות נמסר שנהרגו שלושה אנשים, בכללם ילד בן שמונה, ונפצעו לפחות 130, כמה מהם במצב אנוש. נרשמו פגיעות רבות בגפיים התחתונות ומספר פצועים יאבדו את רגליהם. לפי שעה אין אישור לידיעה ב"ניו יורק פוסט", שמספר ההרוגים מגיע ל-12. הבית הלבן הגדיר את הפיצוצים כמעשה טרור.

עדת ראיה אחרת, דירדרה הטפילד, בת 27, שאף היא השתתפה במירוץ, היתה במרחק של כמה פסיעות מקו הגמר כאשר המטענים התפוצצו. לפי ה"טיימס", היא ראתה גופות מתעופפות באוויר. היא ראתה שני ילדים שנראו חסרי רוח חיים.היא ראתה אנשים קטועי גפיים. "כאשר ראיתי את הגופות סביבי, חשבתי, האם אני בוערת?", סיפרה הטפילד. "אולי אני עולה באש ואני לא מרגישה זאת? אם אתפוצץ, אני רק מקווה שלא ארגיש דבר".

טום קני, חייל משוחרר בן 43 שחזר באחרונה משירות באפגניסטאן, אמר ל"וול סטריט ג'רנל",כי רעם הפיצוצים דומה לזה ששמע בהתפוצצויות של מטעני חבלה מאולתרים בזירה האפגנית.

עיתוי הפיצוצים בבוסטון, קצת יותר מארבע שעות לאחר תחילת המרתון, בשעה 2.50 אחה"צ (9.50 בערב, לפי שעון ישראל), נועד לקצור מספר מרבי של קרבנות, מפני שאלפי רצים בדיוק סיימו את המירוץ, והתגודדו במשטח סמוך למנוחה קלה, או התקרבו לקו הסיום. במרתון של בוסטון אשתקד, יותר מ-9100 רצים חצו את קו הגמר ב-30 הדקות לפני ואחרי חלוף ארבע שעות מתחילת המרתון. מאות אנשים הוסיפו לרוץ לעבר קו הגמר בשניות שלאחר הפיצוצים ועברו דקות יקרות של אנדרלמוסיה עד שהמרתון הופסק.

בנאום קצר לאומה, כמה שעות לאחר הפיגוע, אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי האחראים יחושו את "כל כובד משקלו של החוק" וכי הממשל "מגייס את כל המשאבים" כדי להאיץ את החקירה ולמצוא את האחראים לפיגוע.

"עדיין איננו יודעים מי עשה זאת ומדוע, ואנשים אינם צריכים לקפוץ למסקנות לפני שיהיו בידינו כל העובדות", אמר הנשיא. "אבל שלא תהיה לכם טעות. אנו נרד לעומק הבעיה... אנו נמצא מי עשה זאת והוא, או הם, יתנו על כך את הדין".

"הציבור בארה"ב צריך להתפלל למען בוסטון הלילה", הוסיף אובמה.

בעוד שהנשיא נמנע מלהשתמש במילה "טרור" לתיאור הפיצוצים, הבהיר פקיד בכיר בבית הלבן, זמן קצר לאחר הנאום לאומה, כי הממשל רואה את האסון בבוסטון כ"התקפת טרור". "כאשר כמה מטענים מתפוצצים בבת-אחת, זו פעולת טרור", אמר הפקיד ל"פוקס ניוז".

ואכן, יש סמנים שמדובר בהתקפה רבתי, שרק חלקה צלח. ה"וול סטריט ג'רנל" מדווח הבוקר, כי התגלו חמישה מטענים שלא התפוצצו באזור בוסטון. (פיצוץ שהתרחש סמוך לזמן הפיגועים במרתון בספריה ובמוזיאון שמוקדשים לנשיא ג'ון קנדי, אתר תיירות מרכזי בבוסטון, נגרם כתצאה מקצר חשמלי, ואינו קשור לפיגועים, בניגוד למה שסברו תחילה, לפי הודעה של משטרת בוסטון). חשיפת המטענים שלא התפוצצו תספק לחוקרים מידע חשוב על מקורות חומר הנפץ. בדרך כלל, לחומרי נפץ בארה"ב יש "טביעת אצבע", או "חתימה" שמאפשרת לזהות את מקום ייצורם והיכן ניקנו.

בשלב זה אין ודאות אם האחריות לפיגועים מוטלת על ארגון טרור איסלמי, כאל קאעדה, או על טרוריסט או טרוריסטים פנימיים, כמו טימותי מקוויי, חבר במיליציה ימנית קיצונית שפוצץ את בניין משרדי הממשלה באוקלהומה-סיטי ב-1995. הוא הורשע והוצא להורג ב-2001.

כמה כלי תקשורת דיווחו, שאזרח סעודי בן 20, שמאושפז בבית-חולים עם כוויות קשות, נחקר אמש, אך דוברי הרשויות הדגישו כי בשלב זה הוא אינו חשוד. מקורות אמרו, שהחוקרים אינם יכולים לקבוע האם הוא קרבן של מעשה טרור או טרוריסט. מכל מקום, כמה עדי ראיה דיווחו שהסעודי התנהג בצורה חשודה זמן קצר לפני הפיגוע. כמה אמרו שהוא נמלט מהאזור. כמה אנשים נוספים נחקרו אף הם, אך עד עתה לא הודיעה המשטרה על מעצרים או על חשודים. רשת CBS מסרה, שבידי כוחות הביטחון יש שפע של קטעי וידיאו שמראים שמישהו מניח תרמילי גב ליד קו הסיום זמן קצר לפני הפיצוצים.

כמה מקורות ברשויות ביטחוניות, שמצוטטים בניו יורק טיימס", ציינו שהפיגוע בוצע תחילת שבוע שיש לו משמעות בארגונים רדיקליים אנטי-ממשלתיים, בארה"ב, כמו המיליציות של הימין הקיצוני: 15 באפריל הוא מועד היעד למשלוח דו"חות מס לשלטונות מס הכנסה. יום זה ידוע כ"יום המס". ב-15 באפריל מציינים את "יום הפטריוטים", שמעלה על נס את הקרבות המכריעים שנחשבים תחילתה של מחמת העצמאות האמריקנית לפריקת עול הכתר הבריטי. 19 באפריל הוא יום השנה לתקרית הקטלנית במעוז של כת דתית בדלנית, Branch Davidians, שבה נהרגו 80 מחברי הכת באש של כוחות פדרליים. המקורות מציינים, שהחבלה בניין המשל באוקלהומה-סיטי נערכה ב-19 באפריל.

ג'ון מילר, כתב לענייני ביטחון ברשת CBS ובכיר באף.בי.איי לשעבר, אמר אמש, כי העובדה שאף ארגון לא נטל אחריות לפיגוע, מחזקת את האפשרות שמדובר בטרור פנימי.

מרוצי מרתון בארה"ב נערכים תחת אבטחה קפדנית. מסוקי משטרה מרחפים מעל המסלול ומאות שוטרים ואנשי ביטחון אחרים מוצבים לאורכו. במרתון של ניו-יורק בודקים אפילו את הביבים באזור המירוץ. מקורות משטרתיים בבוסטון אמרו, כי לא התקבל כל מידע על כוונה לחולל פיגועים. יש דיבורים כי ייתכן שהיה כשל באבטחת האירוע.

כמה אנליסטים אמרו, כי ברור שהאחראים לפיגוע ביקשו להגיע לחשיפה מרבית. ליד קו הסיום מרוכזות עשרות מצלמות וידיאו וסטילס של אמצעי תקשורת, ואכן, ערוצי הטלוויזיה ואתרי חדשות באינטרנט מציגים עשרות תצלומים וקטעי וידיאו של זירת הפיגועים.

בעקבות הפיגוע, הופסקהתנועת הרכבות התחתיות באזור. רשות התעופה הפדרלית (FAA) אסרה על תנועת מטוסים במרחב האווירי של בוסטון. כמה בתי-מלון מרכזיים בלב בוסטון פונו. הרשויות בבוסטון ביקשו מהתושבים להישאר בבתיהם ולא להגיע למרכז העיר.

בניו-יורק, בוושינגטון ובערים גדולות אחרות לאורך החוף המזרחי הודקו אמצעי הביטחון עד שהשלטונות ישוכנעו שלא מדובר בגל פיצוצים כלל-ארצי.

מושל מדינת מסצ'וסטס פירסם את ההודעה הבאה: "יום נורא בבוסטון. מחשבותיי ותפילותיי נתונות לנפגעים. אני נמצא במגעים עם השיא, עם ראש העיר ועם שלטונות הביטחון. מוקד המאמצים שלנו הוא להבטיח את הביטחון בכיכר קופלי (לב העיר). אני מבקש מהציבור לא להגיע למרכז העיר".