הסנאט: ישראל תוכל לגרור את ארה"ב להתקפה על איראן

לפי הצעת חוק בלתי מחייב, אם ישראל "תיאלץ לנקוט פעולה צבאית כהגנה עצמית... תושיט לה ארה"ב סיוע צבאי וכלכלי"

ועדת החוץ של הסנט בוושינגטון אישרה אתמול (ג'), בקולות של רפובליקנים ודמוקרטים, הצעת חוק בלתי מחייב ("תחושת הקונגרס") שקוראת, למעשה, לממשל להיגרר אחר ישראל להתקפה על איראן, אפילו בלי התייעצויות מוקדמות. אין ספק שהצעת החוק תעבור במליאת הסנט בתמיכה דו-מפלגתית חזקה: 79 סנטורים (כמעט 80% מחברי הסנט) הצטרפו לרשימת יוזמי החקיקה וברור שהם גם יצביעו בעדה.

בסעיף המפתח של הצעת ההחלטה נאמר כך: "אם ממשלת ישראל תיאלץ לנקוט פעולה צבאית (נגד איראן) מתוך הגנה עצמית, (הקונגרס) קורא לממשלת ארה"ב להתייצב לצידה של ישראל ולספק לה סיוע דיפלומטי, צבאי וכלכלי כדי לתמוך במאמצי ממשלת ישראל להגן על הטריטוריה שלה, על אזרחיה ועל עצם קיומה".

במילים אחרות: לו היה זה חוק מחייב, הוא היה מפקיע מידי הנשיא את הזכות להכריז על מלחמה (בכפוף לאישור הקונגרס), מפני שהוא היה דורש מהממשל לספק לישראל, בין היתר, סיוע צבאי. בפועל, מדובר בהמלצה, בחוק בלתי מחייב, בעל ערך דקלראטיבי, שנועד להבהיר לבית הלבן את עוצמת התמיכה החזקה של שתי המפלגות, בשני בתי המחוקקים, בישראל ובמאבקה נגד מאמצי ההתחמשות של איראן בנשק גרעיני. הנוסח אף מסייג: "שום דבר בהצעת חוק זו לא יובן כהסמכה לעשיית שימוש בכוח או הכרזת מלחמה".

הצעת החוק מכריזה עוד על הסעיפים הבאים:

הקונגרס חוזר ומאשר את הקשרים המיוחדים של ידידות ושיתוף פעולה בין ארה"ב לישראל שקיימים כבר יותר מ-60 שנה ושנהנים מתמיכה דו-מפלגתית מכרעת בקונגרס ובקרב הציבור בארה"ב.

תומך בחוזקה בשיתוף פעולה הדוק בתחומי צבא, מודיעין וביטחון עם ישראל, שת"פ שהנשיא אובמה מקדם; הקונגרס קורא להעמיק שת"פ זה.

מגנה, במונחים הקשים ביותר, את המדיניות וההצהרות המכפירות של מנהיגי איראן, שמאיימים על ביטחונה של ישראל ועל עצם קיומה.

מכיר באיום הענקי שנשקף לארה"ב, למערב ולישראל מהמאמצים המתמשכים של ממשלת איראן לפתח יכולת גרעינית לצרכים צבאיים.

חוזר ומציין, שמדיניותה של ארה"ב היא למנוע מאיראן השגת יכולת לפתח נשק גרעיני ולנקוט הצעדים שנחוצים ליישומה של המדיניות הזו.

חוזר ומאשר את תמיכתו החזקה ביישום מלא של הסנקציות האמריקניות והבינלאומיות על איראן וקורא לנשיא לחזק את אכיפת חוקי הסנקציות.

מכריז, שלארה"ב יש אינטרס לאומי חיוני בהבטחת קיומה, שרידותה, וביטחונה של מדינת ישראל ושיש לה מחויבות שאינה ניתנת לניתוץ למטרות אלה.

הצעת החוק נועדה לשמש מעין מתנה לעם בישראל ביום העצמאות וזכתה בציון המספרי 65. בהודעה שפרסמה אמש אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, נאמר, כי ועדת החוץ של הסנט שלחה מסר חשוב של סולידריות עם ישראל נגד האיום הגרעיני האיראני.

יצויין, שהצעת חוק "אמיתית", עם הטבות ממשיות לישראל, לרבות פטור לאזרחי ישראל מהצורך להצטייד באשרות תייר לביקור של עד 90 יום בארה"ב - הצעת חוק זו עדיין תקועה על שולחן הסנט בגלל התנגדות ישראל לפטור פלסטינים בעלי דרכון אמריקני מהצורך להצטייד באשרה ישראלית. סנטורים רבים, גם ידידי ישראל, אומרים שאי אפשר לפטור את ישראל מעקרון ההדדיות. אם ישראל תובעת שאזרחיה יוכלו לבקר בארה"ב בלי אשרת תייר, היא צריכה להעניק פטור מאשרות לכל אזרחי ארה"ב, גם לאלה שאינם נושאים חן בעיניה.