ההאטה במשק: מדד מנהלי הרכש ירד ב-1.8% במארס

מדד מנהלי הרכש לחודש מארס ירד ב-1.8% לרמה של 51.8 נקודות ■ "בחודשים הקרובים צפויים להיכנס לתוקפם שורה של קיצוצים תקציביים והעלאות מסים, ולהערכתנו אלו יעמידו את ההתרחבות בביקושים המקומיים במבחן לא קל"

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש מארס 2013 ירד ב-1.8%לרמה של 51.8 נקודות, עדיין מעל 50 נקודות, רמה שמצביעה על התרחבות בפעילות התעשייתית.

רכיב הביקושים המקומיים עבר החודש להתרחבות לראשונה מזה 15 חודשים. כמו כן, נרשמה עלייה ברכיב התעסוקה במדד. מנגד, הרכיבים שבלטו לשלילה החודש הם הביקושים ליצוא, ששבו להצביע על התכווצות, מלאי חומרי גלם ותפוקות הייצור.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, המשיך במגמת ההתחזקות גם בחודש מארס, ורמתו הגיעה ל-51.2 נקודות, רמה כמעט זהה לזאת של המדד הישראלי. המדד האמריקני ירד לרמה של 51.3 נקודות והמדד בגוש האירו ממשיך להיחלש והגיע לרמה של 46.8 נקודות. מנגד עלו מדדי מנהלי הרכש בסין, יפן ואנגליה.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי "מדד מנהלי הרכש לחודש מארס ממשיך להצביע על התרחבות בפעילות התעשייתית, אם כי במידה מתונה יותר. רכיב הביקושים המקומיים עבר החודש להתרחבות, בעוד שהביקושים ליצוא רשמו ירידה. האינדיקטורים הכלכליים לרבעון הראשון היו מעט חיוביים יותר מאלו של הרבעון הקודם, ובעיקר הדבר בולט ביצוא הסחורות. יחד עם זאת, ניתן לראות שבמדד הנוכחי שינו מנהלי הרכש את הערכותיהם לגבי היצוא, יתכן שעל רקע המשך ההידרדרות במצב באירופה והייסוף בשער החליפין של השקל.

"רכיב הביקושים המקומיים עלה החודש. בחודשים הקרובים צפויים להיכנס לתוקפם שורה של קיצוצים תקציביים והעלאות מסים, ולהערכתנו אלו יעמידו את ההתרחבות בביקושים המקומיים במבחן לא קל".